Jag har snubblat över en Strömsnäspannan ts25. (Märkt med kuntzel ngt)

25kw. Från början av 90 talet.

Har sett att det finns pannar från t ex 93 som är märkta 30kw?

Någon som råkar sitta på en manual/ritningar eller annan info om denna pannan? Ev utbyte av keramik innuti o.s.v, finns detta att uppbringa?

Allt som finns om denna pannan önskas. Jag ska se om jag kan få fram någon beteckning när jag kommer hem.
 
Hej!
Har eldat med denna panna senaste 15 åren. Tror att det är en ts25 och har säkert manual/ritning på pannan. Köper reservdelar från firma i Dalarna (direkt brukar vara billigare än att ta det genom annan vvs-firma) Vad gäller keramik så är den numera utbytt mot stålplåt, tror inte du får tag på keramik och den är dyr med tanke på att den håller dåligt vart 3:e år har jag säkert bytt tidigare. Du får väl höra av dig om jag ska kopiera manual till dig. Mejla då thomas.loof@hemslojd.org
 
  • Gilla
Björn Wilhelmsson
  • Laddar…
Mailade dig
 
  • Gilla
lasselothar
  • Laddar…
Hej!
Var köpte du delar till din pannan? Kan jag också få manualen? :D Vi har en sånt panna och jag tycker att den fungerar riktig bra men nu såg jag att keramiken har spuckit och så undrar jag att du/ni har en brännarskål under Turboplattan? tack för hjälpen (wodzuse@hotmail.com)
 
OK tack. Använder ni fortfarande era strömnespannor? Hur ofta behöver ni elda/lägg i?
 
Har du manualen till ts 25? tack för svar då jag har en likadan.Mvh
 
Jag använder min flitigt ännu. Jag har 2.2m3 vatten till min och eldar varje dag under vintern. Den är för liten för mitt hus och jag har alldeles för liten vattenvolym.
Planeras 50kw panna istället samt 2m3 vatten till.

Min panna har jag byggt om med extra vattenmantling och större fläkt. Jag kan utan problem trycka ut en bit över 30kw från den. Toppar upp mot 45kw men då tappar jag effektivitet. Upp till 30kw har jag extremt bra utbyte med tanke på ombygget jag gjorde.
(Byggde om baksidan)

Jag har tyvär inte manualen kvar eller mer jag hittar den inte då jag hade den i pappersform. Men kan kanske svara på frågor om så behövs.
 
victort skrev:
Har du manualen till ts 25? tack för svar då jag har en likadan.Mvh
Har precis bytt min insats till en i stål och alla andra tätningar i luckor funkar skitbra nu.

Köpte på svesol jättebra service o snabb leverans men det är dyra delar tycker jag men får hoppas de håller att tag :)

Testar o lägga upp den här.
 
Redigerat:
tack för beskrivningen, detta gjorde det lite lättare att förstå! Ok har du någon kontakt person där som du pratat med? och vad kör du för uppvärmning tankar, alltid gött och få lite tips/trix angående äldre pannor =) Ha de!
 
Lugnt jag har bara bott i det här huset i 4 mån o hade mycket huvudbry hur den här pannan funkade hade en vedex 3000 i förra huset o det är inte mycket som är likt de pannorna imellan :)

Tror det är 2 st 500 L tankar som står där. Hon som jag har haft kontakt med heter Anna Lorenz anna.lorenz@svesol.se
 
V victort skrev:
Har du manualen till ts 25? tack för svar då jag har en likadan.Mvh
ja det har jag om du fortfarande behöver den så kan jag försöka fota/kopiera den till dig
 
Jag har samma panna, fungerar bra tycker jag för sin ålder, eldar mot ca 1700L, tar ca 2 ilägg när det är -5 -10 ute att elda upp.
Har kompletterat med rökgasstyrning, kostade 2000kr, men skönt att kunna ligga runt 190C konstant med i princip osynlig rök ur skorsten.
Köpte kåken i år så vi får se hur länge pannan håller, kommer inte kosta på den några delar, då byts den ut mot något nyare istället typ en beg Baxi.
Jag har även en luft/vatten från Invest living, så jag eldar bara när det är minus, eller dyr el då jag kör timspot abonnemang, eftersom jag har solceller på taket.
Det är svårt att bo billigare än man gör nu! :)
För den som söker reservdelar så går det nog köpa av Kunzel direkt men jag tror delarna i shoppen är till de lite nyare så man får nog kontakta dom.
https://www.kuenzel.de/holzvergaserkessel-hv-bt/brennraum.html/
 
  • Elektronisk enhet på verktygsmaskin, display med temperatur och fläkthastighet, dammigt, handskrivet meddelande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftvärmepump vid röd trävägg och vit dörr, utomhus, märkt "Invest Living".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A björn_a skrev:
Jag har samma panna, fungerar bra tycker jag för sin ålder, eldar mot ca 1700L, tar ca 2 ilägg när det är -5 -10 ute att elda upp.
Har kompletterat med rökgasstyrning, kostade 2000kr, men skönt att kunna ligga runt 190C konstant med i princip osynlig rök ur skorsten.
Köpte kåken i år så vi får se hur länge pannan håller, kommer inte kosta på den några delar, då byts den ut mot något nyare istället typ en beg Baxi.
Jag har även en luft/vatten från Invest living, så jag eldar bara när det är minus, eller dyr el då jag kör timspot abonnemang, eftersom jag har solceller på taket.
Det är svårt att bo billigare än man gör nu! :)
För den som söker reservdelar så går det nog köpa av Kunzel direkt men jag tror delarna i shoppen är till de lite nyare så man får nog kontakta dom.
[länk]
Man kunde köpa delar av Svesol men dem har kanske slutet. Inget finns på hemsidan längre. Köpte senast fläkten några år sedan.
 
A björn_a skrev:
Jag har samma panna, fungerar bra tycker jag för sin ålder, eldar mot ca 1700L, tar ca 2 ilägg när det är -5 -10 ute att elda upp.
Har kompletterat med rökgasstyrning, kostade 2000kr, men skönt att kunna ligga runt 190C konstant med i princip osynlig rök ur skorsten.
Köpte kåken i år så vi får se hur länge pannan håller, kommer inte kosta på den några delar, då byts den ut mot något nyare istället typ en beg Baxi.
Jag har även en luft/vatten från Invest living, så jag eldar bara när det är minus, eller dyr el då jag kör timspot abonnemang, eftersom jag har solceller på taket.
Det är svårt att bo billigare än man gör nu! :)
För den som söker reservdelar så går det nog köpa av Kunzel direkt men jag tror delarna i shoppen är till de lite nyare så man får nog kontakta dom.
[länk]
Hur funkar rökgas styrningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.