B Bamsefar skrev:
Och så var vi alltså tillbaka på Gå igen - jag försöker hitta en lösning på vad som nu är ursprungsproblemet. Alltså hur det uppstår och / eller hur man kan motverka detta. Att värma upp ett oisolerat utrymme är verkligen att elda för ingenting..... Och som sagt, såhär långt har ventilation inte löst problemet....
Är det helt omöjligt att få in ventilation från 2 håll.
Svårt att se hur det är konstruerat men många glas går från tak till räcke.
Och sedan en bit under som täcks.
Är det så då kanske det går att sätta ventilation.
 
Citerar mig själv: "Alltså, har jag nu öppnat upp lite vädringsspalter så får vi se om luftgenomströmning" - dvs jag har på varje kortsida en drygt 5cm bred spalt där luften enkelt kan dra igenom hela balkongen, utan några föremål som hindrar eller liknande, men visst det kräver att det i vilket fall blåser lite.

Enda alternativet, om man vill ha "mera" ventilation är att plocka bort inglasningen vintertid - och som sagt, det är ju inte i mina ögon en lösning utan mera ett plåster då.
 
Kan lägga till följande: I vår BRF finns fleratalet flerbostadshus, och så även i grannföreningarna, och ingen verkar ha någon som helst ventilationsspringa eller liknande öppet. Alla har allt tillslutet, såsom man får anta är förväntat. Det innebär en av två saker: 1) Antingen så gillar man läget och accepterar att det är vått i taket och droppar ned när väderomslagen är sådana att kondensen uppstår (hit verkar då alla höra) eller 2) som jag då som försöker hitta en annan lösning på hur detta kan motverkas och uppstå, och jag funderar i tankar som att se till att betongskivan som utgör vå balkongs innertak, att isolera den på ovansidan osv för att försöka motverka att plattan blir våt och fuktig och därmed kyls ned mera än omgivande luft. Det känns inte riktigt 100% möjlig pga olika densitet och fysikaliska omständigheter helt enkelt.

Eller hur fanken tänkte man när man uppfann inglasade balkonger?
 
Tja, ditt problem är ju att taket är kallare än det inglasade uterummet som blir uppvärmt genom solinstrålning.
Då kondenserar fukten så snart "rätt" fukthalt och temperatur uppnås, det är fysik och inte mycket att göra åt.

För att bli av med problemet behöver du justera någon av parametrarna, eller fokusera på att bli av med symptomet.

Att sätta upp ett innertak som leder bort kondensen på ett kontrollerat vis löser symptomet och kan säkerligen lösas på ett snyggt vis. (Tänk bara på att inte bygga det för tätt, så att kondensen istället hamnar på undersidan av innertaket)

Ett annat alternativ är att isolera insidan av taket så att ytskiktet blir tillräckligt uppvärmt av rummet så du inte får en kall yta att kondensera mot. Armaflex och liknande lösningar kan vara bra för att hantera det, precis hur tjockt du behöver isolera för att det ska bli varmt nog är då frågan.
Att isolera på ovansidan av taket som du först nämner skulle jag säga inte är någon väg att gå. I så fall behöver uterummet värma upp hela betongskivan så mycket att den blir tillräckligt varm och lagrar den värmen under en längre tid.

Man kan som sagt även minska fukthalten. Då det inte verkar gå att uppnå tillräcklig ventilation utan att öppna upp helt så är det kanske ett alternativ att stänga fönstren och istället avfukta utrymmet.
Antingen genom en elektrisk avfuktare eller en kemisk, typ torrboll.

En sak till att kolla är att se om det trots allt kommer varm/fuktig luft från lägenheten ut i rummet.
Har dörrar eller fönster ventilationsspalter?
Är alla tätningslister i bra skick?
Finns det någon del av fasaden som läcker mer än resten? En värmekamera kan vara praktisk att använda i det här läget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tidig morgon under höst och vår är tillfällen då kondens vanligtvis dyker upp på. Anledningen? Att den fuktiga luften är varmare än betongen. Luft ändrar temperatur snabbare än vad materialet betong gör. Därför är betongen, som långsamt kylts ner under natten, fortfarande sval på morgonen när utomhusluften börjat stiga. Allt eftersom solen värmer upp under dagen kommer betongen komma ikapp och kondensen försvinna.

Du kommer även vara värre drabbad än dina grannar då ditt tak har fri sikt til natthimlen vilket gör att det kyls mer.

Så som övriga säger, sänk luftfuktigheten, värm betongen eller led bort den kondens som bildas.

Tänk dock på att du sannolikt inte har någon rätt att göra ingrepp på taket, det är föreningens egendom. Men du kan sätta upp ett fristående parasoll som fukten droppar på...
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Jag behöver alltså ett värmeinnertak....

Tackar för alla förklaringar och förslag, återstår att se hur jag kan komma vidare utan att ta till något så drastiskt som att inte använda inglasningen (vilket garanterat löser problemet).
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En sak till att kolla är att se om det trots allt kommer varm/fuktig luft från lägenheten ut i rummet.
Har dörrar eller fönster ventilationsspalter?
Är alla tätningslister i bra skick?
Finns det någon del av fasaden som läcker mer än resten? En värmekamera kan vara praktisk att använda i det här läget.
Som jag skrev tidigare så har vi nyligen flyttat in. Värmekameran (japp jag äger en sedan tidigare) inifrån avslöjade inget tidigare, men nu talar vi delvis om ett annat "mål" så jag skall ladda batteriet igen (har en flir c2, den är inte bra på att spara batteriet eller hur vi nu skall säga) och ge mig ut på lite värmekamera jakt.

Som info: Fastigheten, som består av flera flerbostadshus, har FX ventilation, alltså mekanisk frånluft med värmeåtervinning. Den är intressant nog så hårt uppskruvad så att de två fönster som har två spalter var, ja det ena i sovrummet och då det andra i vardagsrummet - och här, i vardagsrummet, så vetter alltså ventialtionspalterna ut mot det inglasade, men undertrycket i lägenheten är mycket stort. Det är kalldrag och kallras på golven inne i vår lägenhet, allt enligt "OVK" så vi kanske skall ta det i så fall i en separat tråd för jag är rätt säker på att man kraftigt överdriver frånluften i fastigheten. Så att det skulle "sippra" ut värme och därmed fukt från lägenheten i den "jetstrålen" av kalluft som forsar in - känns avlägset.

Jag har av helt andra skäl (Silverfisk aka "hyresgäster") uppmanats slå igen alla springor osv som finns och det inkluderar springor under fönsterbänkar ut mot balkong med inglasning (och även ut mot den balkongdelen som inte är inglasad - 1/3 är inte inglasad, 2/3 delar är inglasad osv). Och ett antal andra springor osv - allt för att se om det hindrar framfarten av "hyresgästerna" - kan säga att springorna under fönsterbänkarna gjort störst skillnad även om det inte heller löst problemet med "hyresgäster". De finns fortfarande, men i färre antal i "hyreshusen" (fällorna alltså). Så det finns inte så många springor eller liknande där luft kan vandra mellan lägenhet och balkong alltså. Lister med mera ser bra ut och gav inget utslag med värmekameran (jo ett litet fönster har jag problem med, men det sitter på en helt annan vägg en bra bit från balkongen). Eftersom fasade utanför balkong består av tegel (gult) så finns det inget synbart där - men vid balkongen - både inglasad och icke inglasad - är det panel av träplankor. Jag har inte belyst den med värmekameran, än.....
 
Att det blir kondens på ditt "betongtak" vid väderomslag (det borde bara ske när omslaget går från kallare till varmare) är ganska naturligt som jag ser det.

Det är en stor klump betong som är rätt värmetrög. När det varit kallt en längre period och sedan relativt snabbt blir varmare så kommer din betongklump att vara kallare än utomhusluften. Är den kallare än utomhusluften så kommer det nästan alltid (vintertid åtminstone) leda till att kondens fälls ut på den då temperaturen hos betongklumpen är lägre än daggpunkten i utomhusluften.

Jämför ditt betongtak med att ta ut en kall öl ur kylen en sommardag. Det kommer uppstå kondens på den. När den så småningom har antagit samma (eller nära) temperatur som utomhusluften så kommer det sluta kondensera och vattnet kommer så småningom att torka upp.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Håller med om det fysikaliska - men det jag undrat och ingen egentligen svarat på är om det är värt att isolera ovansidan av betongskivan så att den inte får vatten/snö/is/fukt som ligger ovanpå och i sämsta fall går ned i betongen och därmed helt klart gör betongen om möjligt än mera sval/kall.

Idag är det t.ex. 100% luftfuktighet på balkongen, och hela undertaket är vått - jag har vädrat kontinuerligt (påverkar ingenting), har en mega fukt boll (påverkar inte för fem öre - fuktboll i kylskåpet fungerar, men inte på balkongen - antagligen hinner den inte med...) och lite andra saker. Alla med samma resultat - det påverkar inte utfallet, utan det droppar kontinuerligt vatten från betongskivan och undertaket.

Det enda jag ser som möjligt är att bygga ett undertak enligt första förslaget i tråden, med sinus skiva och samla upp allt vatten och avled det ut eller något. Himla knäppt om man frågar mig, men det är det enklaste helt enkelt. Att värma upp betongskivan vore såklart bäst antagligen, men jag vågar inte ens tänka på elkostnaden av idag...
 
Btw jag har nu "lyst av" balkongen med tak och väggar med värmekameran, och som väntat dök inget speciellt upp mer än att det kan sägas bekräfta att just betongskivan till tak är mycket (skivan håller minusgrader trots plusgrader ute) svalare = kondensutfällning....
 
B Bamsefar skrev:
Håller med om det fysikaliska - men det jag undrat och ingen egentligen svarat på är om det är värt att isolera ovansidan av betongskivan så att den inte får vatten/snö/is/fukt som ligger ovanpå och i sämsta fall går ned i betongen och därmed helt klart gör betongen om möjligt än mera sval/kall.
Jo, vi är flera som har svarat på det. Och det har sin grund i det fysikaliska.
Betongskivan är ouppvärmd med undantag för en liten mängd instrålad solvärme.
Det innebär att en isolering av den ovanifrån fortfarande kommer resultera i att betongen i ditt uterum kommer att vara svalare än den fuktiga luften, vilket leder till att kondensen kommer att fällas ut där.

(Dessutom finns det stor sannolikhet att det krävs bygglov för en sådan åtgärd då den påverkar utseendet på fasaden och din styrelse verkar ju inte ens vara positivt inställd till förändringar på insidan av din balkong)
 
Jodå jag är med på det. Men det jag vet av att ha undersökt andra liknande balkonglösningar är att dessa HAR tak med isolering mellan plåttaket och betongskivan. Detta kommer att lösa problemet att betongskivan blir blöt och fuktig. Det tar helt enkelt ett tag att smälta snön och isen som ligger på betongskivan. Så länge som betongen hela tiden blöts ned av smältsnö och is, så kan den aldrig bli varm. Så enkelt fungerar också fysikens lagar.

Således, att isolera översidan på betongskivan borde alltså ha gjorts, baserat på hur andra har löst detta.

Och att vädra spelar ingen som helst roll, själva verket borde man göra exakt tvärt om: allt för att värma upp betongskivan så fort som bara möjligt - när den passerar +3 så försvinner kondensen automagiskt.

Således, antingen värmer man upp betongskivan när vädret går från minus grader till plusgrader - i alla fall när det går rätt så snabbt - eller så får man bygga ett extra innertak som samlar upp all kondens när det regnar från betongtaket.
 
Ah, du menar att du har fått svar, men inte "rätt" svar.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Jag har hittat svaret utan forumets hjälp ja.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.