Hej

Hittade en Scheppach Prima HM2 i sommarstugan. Som man ser är den inte i toppskick, men verkar ha alla tillbehör. Är den värd att spara och renovera (på sikt)?
 
  • Gamla Scheppach Prima HM2 kombimaskin i dammigt skick med tillbehör i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nertygad etikett på en Scheppach Prima HM2 maskin med synliga tecken på användning och åldrande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten Scheppach Prima HM2 snickarmaskin på gräs med tillbehör i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej

Hittade en Scheppach Prima HM2 i sommarstugan. Som man ser är den inte i toppskick, men verkar ha alla tillbehör. Är den värd att spara och renovera (på sikt)?
Hej
om den är värd att renovera upp beror ju lite på om du tänker att du ska snickra i framtiden. Det är ju ingen supermaskin men för enklare snickeri/ intro duger den. Ytorna är rostiga men hur är lagrena?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hej
om den är värd att renovera upp beror ju lite på om du tänker att du ska snickra i framtiden. Det är ju ingen supermaskin men för enklare snickeri/ intro duger den. Ytorna är rostiga men hur är lagrena?
Jag skulle kunna tänka mig att ha tillgång till planhyvel och bordssåg på sikt. Saken är att jag har rätt låg prio på att gå igenom och renovera en dylik maskin. Det finns viktigare saker att renovera, t.ex. tak, takavvattning, trossbotten och fasad. Så det lutar väl då åt att den får stå kvar i boden.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att ha tillgång till planhyvel och bordssåg på sikt. Saken är att jag har rätt låg prio på att gå igenom och renovera en dylik maskin. Det finns viktigare saker att renovera, t.ex. tak, takavvattning, trossbotten och fasad. Så det lutar väl då åt att den får stå kvar i boden.
Se till att spruta 5-56 eller ngn lösande olja på de rostiga delarna så länge så det isf inte blir värre
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vet någon skillnaden mellan prima HM2 och vanliga HM2?
 
Jag tror inte det är någon skillnad. Det fanns en HM 0, tror jag, som inte kunde ta tillbehör. Maskinen verkar inte vara mycket använd, Så slipa rent borden, även inmatningsbordet till planhyveln, och vaxa dem så kommer det inte rosta så mycket. Matarvalsarna, i gummi, är kända för att gå sönder. De finns att köpa nya, och det finns nättips på hur man kan fixa dem själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.