Vad är fönstervadd för någon typ av vadd ?
Fetvadd?
Bomull?
En speciell vadd?

Vad är det för skillnad på egenskaper isåfall, mellan bomull och "fönstervadd?

Finns det något allternativ till klisterremsor ? (vill inte ha vanlig maskeringstape)

Många frågor, finns det någon som kan hjälpa till med 1 fråga eller flera ?

tack och bock
 
Tycker det verkara vara ett tunnt lager bomull upprullat på papper.

Alternativet till klisterremsor är väl tätningslist på innerfönstret.
 
Fönstervadd kan ha dämpande egenskaper mot drag men är nog mest för dekoration.
Det finns inget bra alternativ till fönsterremsor. Fönsterremsor/klisterremsor är det bästa alternativet och är lätt att både sätta dit och ta bort. Kostar inte mycket heller.
Använd inte maskeringstejp! Den går inte att ta bort efter en vinter...tro mig jag har gjort misstaget.
 
Harrieth skrev:
Fönstervadd kan ha dämpande egenskaper mot drag men är nog mest för dekoration.
Jag tror inte att man stoppade vadd mellan fönsterrutor utan en praktisk anledning. Har hört en förklaring som jag tror mera på .... vaddet skulle binda fukten och motverka att det bildas kondens på insidan av yttre rutan som brukar vara kallast just under vintern. Vadd är hygroskopisk och skulle hjälpa till om klisterremsor blev otätta och släpte varm fuktig inneluft genom ... verkar det logisk?
gaia
 
Det har absolut med kondens att göra för att skydda mot drag gör de ju bara i nederkant. Har även sett "korvar" av tyg fyllda med sand lagda mellan bågarna, men där lär dom inte göra mycket nytta. Däremot fungerar "korvarna" bra mot drag vid ex. dörrar, mellan tröskel och dörr.
Själv använder jag vitmossa istf vadd mellan bågarna, enklare att få tag på och kostar inget!
 
Men, vadd kan väl inte suga upp hur mycket fukt som helst. Någon gång måste den väl bli full? o vad händer då? är det bra med en blöt vaddslamsa liggande på träet hela vintern?
 
Hos oss låg fönstervadden omkring en ihoprullad tidning. Jag vet inte om det gör någon klokare, men så mycket kan jag säga att de karmarna är i betydligt bättre skick än vad de är i de kopplade fönstren på övervåningen, eller på bagarstugans karmar.
 
Fönstervadd finns att köpa på de flesta mataffärer. Den brukar ligga i anslutning till fönsterremsorna. Vadden kommer på en rulle upprullat på papper.

Man klipper av en bit som precis stämmer med längden på utrymmet mellan fönsterna. Sedan rullar man ihop den avklippta delen s.a.s på andra ledden och får då en rulle vars längd överensstämmer med längden på utrymmet mellan fönsterna. Den läggs sedan mellan fönsterna och ibland brukar man roa sig med att lägga några höstlöv e.d. på vadden för att det ska vara vackert.

Vadden läggs dit i syfte att ta upp den fukt som ev. uppstår mellan fönsterna för att hindra att detta fryser på ytterfönstret. Själv använder jag mossa eftersom den går att återanvända och då den är oerhört vacker. Vadden blir lätt gul efter en säsong.

Som alternativ till klisterremsor har jag provat fasthäftade ylleremsor från Gysinge med gott resultat. Dock inte i rum med högre fuktighet som t.ex. kök och badrum.

Jag har skrivit lite mer om applicering och borttagning av remsor här: http://forum.byggahus.se/byggnadsvard/17068-loesa-innerfoenster.html
 
Sommartorparn skrev:
Men, vadd kan väl inte suga upp hur mycket fukt som helst. Någon gång måste den väl bli full? o vad händer då? är det bra med en blöt vaddslamsa liggande på träet hela vintern?
kommer det såååå mycket fukt mellan fönster så är det allt för stor fel på tättningen av insidan .... och lätt att upptäcka då du får kondens trots att vadden ligger där. Bra med lösningar som man kan direkt se om dom fungerar eller ej och åtgärda i tid ;).
gaia
 
Min moror använde vitmossa dekorerad med eterneller.
 
Hej kan inte låta bli att undra om det verkligen är vitmossa ni menar eller om det är fönsterlaven?
Nykomling här:surprised:
 
Det är nog renlav som avses! Fast den säljs ju som "vitmossa" så misstaget är lätt att göra.
 
Dekoration, men eterneller var ju en tjusig idé !
 
G gaia skrev:
kommer det såååå mycket fukt mellan fönster så är det allt för stor fel på tättningen av insidan .... och lätt att upptäcka då du får kondens trots att vadden ligger där. Bra med lösningar som man kan direkt se om dom fungerar eller ej och åtgärda i tid ;).
gaia
Instämmer helt.. Jag har vuxit upp med lösa innanfönster, vadd och remsor. Felet många gör är att de tätar ytter rutan för mycket.
Ytterfönstret skall tätas med list främst på sidorna. Över och underdelen på ytterfönstret skall ha en aning ventillation, så att varm luft kan gå ut i äverkant och ut i det fria.

När man sedan på hösten monterar innanfönstren så skall dessa vara så täta som möjligt in mot värmen och den fuktigare luften. Den lilla kondens som ev. då skapas luftas ut via ytterfönstrets överdel då varm luft drar sig uppåt.

För några år sedan så började jag med att köpa refil till "Torrbollen" som jag rullade in i en bit tidning och sedan klädde med fönstervadd. Har numera INGA kondensproblem alls. När innerfänstren tas ut på våren så kastas vadden och remsorna blöts upp med lite tvålvatten och blir redo för nästa kalla säsong.

Kan rekommendera tricket med torrbollens kristaller som suger upp fukten som bildas riktigt bra. Man kan även spara små påsar med fuktadsorberande material som brukar följa med då man köper skor eller elektronik,, Ni vet de där små påsarna som ligger i kartongerna allt som oftast.
 
  • Gilla
Glp3050
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.