D Daniel 109 skrev:
Det är knappast varmare än vattnet i pannan, som kommer genom övertrycksventilen.

Men om det är så varmt så går det kanske att känna på röret var vattnet kommer in i det.
Röret från övertrycksventilen håller rumstemperatur, det är så jag menar. Det är bara röret som går från toppen av pannan, som är ut från kylslingan om jag fattat saken rätt, som är lika varmt eller jämnvarmt med vattnet som kommer ut vid golvet. Jag kan såklart lossa rören och kolla också, tack för rådet.
 
Okej, ja då är det väl tydligt var felet finns.
 
Ja, men jag förstår inte varför det kommer ut varmvatten från pannan. Det finns 2 teorier som skulle kunna stämma, antingen att kalkavlagringar i syrventilen gör så att vatten passerar genom kylslingan, varmt som kallt, eller att det har gått hål på varmvattenberedaren. Det andra alternativet har jag inte riktigt begripit mig på vad det faktiskt skulle innebära.
 
Det alternativet är inte rimligt alls. Så det kan du avskriva.
 
  • Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I det förra huset jag hade hade jag samma setup, samma modell på panna, syrventil och känselkroppen i hetvattenutloppet från pannan.
Det fungerade inte.
Syrventilen öppnade långt innan pannan riskerade att koka, det slutade med att jag lossade ett par varv på överfallsmuttern som håller aktivatorn mot resten av syrventilen, den syns tydligt på den sista bilden i inlägg #35. Lossa den och se efter om det slutar rinna, sedan drar du åt den såpass att det på gränsen inte rinner när pannan är "varm", då kommer den öppna ventilen när pannan blir "för varm". Det får man justera.
Hmm, nu är jag inte riktigt med. Vilken är aktivatorn? På syrventilen? På sidan med den röda kåpan eller på bakstycket?
 
D Daniel 109 skrev:
Det alternativet är inte rimligt alls. Så det kan du avskriva.
OK. Nä, det kändes långsökt, men jag lär mig. Ska se över det @Fotografen skrev om nu, sen vet jag inte mer.
 
Det är Inte samma fabrikat men samma prinzip:
 
Det verkar som att din syr-ventil (den ventilen med röda hatten) är trasig/defekt/felaktig eftersom den släpper igenom inkommande tappkallvatten/kylvatten till kylslingan som den är kopplad till.

Kylkopparrörsslingan ligger som ett eget litet slutet kylsystem inne i pannvattnet och är tänkt att kyla pannvattnet om det av någon anledning skulle behövas.

(Jag förutsätter att din anläggning i övrigt är i sådant skick så att det inte finns någon befogad anledning till att kylslingan ska vara aktiv?)

Kolla om det finns någon avstängningsventil på röret som leder till syr-ventilen.
Om det finns ventil så stäng den så är läckageproblemet löst. Finns ingen egen avstängningsventil till syr-ventilen så får du stänga inkommande vatten eller stänga på annat lämpligt ställe där det går att stänga.

När du har lyckats stänga av vattnet till syr-ventilen så kan du i lugn och ro renovera/byta ut den så att den slutar läcka kylvatten i onödan.

(Jag har en likadan panna som du men jag har valt att inte koppla in/använda min kylslinga)
 
Redigerat:
  • Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
T
Men trycket försvinner skriver TS. I en v33 är det kylslinga så trycket ska inte påverkas. Mer troligt säk.vent. eller vvb. Stäng inkommande kv på ventilpaketet. Slutar det då är det sannolikt vvb. Om inte, troligen säkvent. som läcker.
Rör, ventiler och mätare på en dunkel, oordnad installationsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi får se om ts kan ge en återkoppling på hur det gått.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Men trycket försvinner skriver TS. I en v33 är det kylslinga så trycket ska inte påverkas. Mer troligt säk.vent. eller vvb. Stäng inkommande kv på ventilpaketet. Slutar det då är det sannolikt vvb. Om inte, troligen säkvent. som läcker.
[bild]
Trycket har slutat gå ner nu. Så den delen är i vart fall löst.
 
Jag har öppnat upp Syrventilen och mycket riktigt var det kalk på yttersta delen av fjädern som jag rensat bort och satt tillbaka. Men problemet kvarstår. Jag har ingenstans att stänga av ingående till Syrventilen förutom vattnet in till hela huset, precis efter vattenmätaren. Så det får väl bli det och ta av Syrventilen och kolla igenom den ordentligt och byta den om det är så. Tack för allt stöd genom tråden, får se vad det landar i.
 
Den här tredje delen som är en del av reparationssatserna sitter väl djupare in, den har jag inte haft ute. Men fjädern och utrymmet inuti är rensat med tandborste.
 
Fotografen Fotografen skrev:
I det förra huset jag hade hade jag samma setup, samma modell på panna, syrventil och känselkroppen i hetvattenutloppet från pannan.
Det fungerade inte.
Syrventilen öppnade långt innan pannan riskerade att koka, det slutade med att jag lossade ett par varv på överfallsmuttern som håller aktivatorn mot resten av syrventilen, den syns tydligt på den sista bilden i inlägg #35. Lossa den och se efter om det slutar rinna, sedan drar du åt den såpass att det på gränsen inte rinner när pannan är "varm", då kommer den öppna ventilen när pannan blir "för varm". Det får man justera.
Det här har jag testat, det ger ingen skillnad. Även om överfallsmuttern är helt lös och plastdelarna lösgjorda från resten rinner det vatten genom.
 
Passa på att sätta in en avstängningsventil i röret som matar ventilen nästa gång du skruvar med det. Sen kan du jobba enkelt när du vill eller helt enkelt låta den vara avstängd som kan vara bästa lösningen många gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.