Hej!

I vårt hus från 1935 hittar vi följande golv under linoleummatta:
Trägolv med slitage och märken, horisontella plankor, varierade naturliga tränyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidningarna under linoleummattan var daterade 1955 så jag gissar att detta inte är ett underlagsgolv utan denna ytbehandling är ursprunglig. Kan man tänka sig att detta är fernissa? Ser inte ut att vara pigmenterat i så fall, men kanske är svårt att avgöra på ett foto.

Vi planerar att lägga spontat furugolv i en tillbyggnad med samma dimensioner som ovan golv och därför har frågan om ytbehandling kommit upp. Vi vill gärna att det ska stämma överens med detta golv, som också kommer behöva en uppfräschning. Verkar det rimligt att det är linoljefernissa vi ska satsa på då?
Hur underhållskrävande är det i så fall och finns det andra vettiga alternativ som smakar 30-talsfunkis?
 
Åsa Lund
Det där ser ut som ett undergolv av gran.
Kolla produkter hos denna firma: Scandinavian WindowCraft
De har lite exempel på hur det kan se ut på sin Instagram
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Vill man att det ska vara som i funkishus byggda kring 1935 så har man inte grangolv. Däremot var linoleummattor vanliga i t.ex. hall, kök och sovrum medan man i finare rum hade parkett.

Min gissning är att man 1955 har bytt ut den gamla linoleummattan och då passat på att isolera lite med tidningar eftersom undergolvet är så glest att det kanske blir golvdrag.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vill man att det ska vara som i funkishus byggda kring 1935 så har man inte grangolv. Däremot var linoleummattor vanliga i t.ex. hall, kök och sovrum medan man i finare rum hade parkett.

Min gissning är att man 1955 har bytt ut den gamla linoleummattan och då passat på att isolera lite med tidningar eftersom undergolvet är så glest att det kanske blir golvdrag.
Anledningen till att jag gissade att det använts som trägolv innan är just att det är ytbehandlat innan. Dvs någon har under golvets 20 första år penslat på t.ex. fernissa. Detta syns tydligt där golvet har jämnats av med hyvel inför mattläggning. Golvytan har också en del slitage som skvallrar om hur folk har rört sig vilket tyder på att det gjordes ett tag innan 1955. Det kan ju fortfarande vara efter 1935, samtidigt är det ingen glipa mellan sockel och golv som är typiskt när man river ut linoleummatta.
 
BirgitS
Vad var det för sorts rum från början?
Var det på landet eller nära en större stad när det byggdes?
Var det från början ett billigt hus jämfört med andra eller dyrare?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad var det för sorts rum från början?
Var det på landet eller nära en större stad när det byggdes?
Var det från början ett billigt hus jämfört med andra eller dyrare?
Ett av småstugebyråns hus i Stockholm. Sedan just -55 verkar rummet ha varit matrum till vardags. Längre tillbaka än så känner jag inte till husets historia, kan ha varit sovrum också tidigare.
 
Åsa Lund
Varför tror du det är fernissa och inte vanlig golv lack?
 
raveper raveper skrev:
Varför tror du det är fernissa och inte vanlig golv lack?
Verkar vara en vis begreppsförvirring men byggnadsvårdsbutiker verkar skilja på fernissa och plastlacken som kom senare. Vad var skillnaden på fernissa och vanlig lack pre -55?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Aldrig hört talas om den firman.
Katalogen från 1932 fanns på nätet
[länk]
Stockholmskällan har också inscannade kataloger - även 1935. Runt Sthlm finns stora bostadsområden med dessa hus som folk köpte i moduler och reste själva, alltså väldigt homogen bebyggelse.
 
BirgitS
J JonteP83 skrev:
Ett av småstugebyråns hus i Stockholm. Sedan just -55 verkar rummet ha varit matrum till vardags. Längre tillbaka än så känner jag inte till husets historia, kan ha varit sovrum också tidigare.
Ja, då kan det ju ha varit någon som ville spara pengar och använde undergolvet i ett sovrum. Men det är inte tidstypiskt om man säger så utan det var omodernt.
J JonteP83 skrev:
Verkar vara en vis begreppsförvirring men byggnadsvårdsbutiker verkar skilja på fernissa och plastlacken som kom senare. Vad var skillnaden på fernissa och vanlig lack pre -55?
Fernissa är en färglös lack. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fernissa
https://ottossonfarg.com/sapa-ytbehandling/fernissa-lack/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.