F fribygg skrev:
Kommer arbetsinsatsen vara rimlig och kommer det gamla huset må bra av att anpassas till dagens komfortkrav?
Så vad gör jag då?
Nu blev det snårigt och svårt.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Så vad gör jag då?
Nu blev det snårigt och svårt.
Fyll på spån, dreva klart. Klistra fönsterremsor om du inte redan gjort det.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Lyfta nockbrädorna, fylla på sen glömma detta och hoppas på varmare inne till nästa vinter.
Tänker även plocka in en LLVP till dedikerad till vinden, en Mitzu Dojo står på inköpslistan.
 
S Sadik Tözmal skrev:
Hej,

Jga vill tilläggsisolera taket för att öka isoleringsvärdet.
Har rensat bort minst 2 ton gammalt bråte. Nu ser det ut som på bilderna.
Huset är från 45, och bland spånen har jag hittat tidningar från 60 talet, vilket förmodligen lades dit för att hjälpa till spånen för isolering???

Utvändigt är taket nyrenoverat, och invändigt är all råspånt torrt och fint utan någon fuktfläkt någonstans.

Min fråga är, hur hade ni gått tillväga för att tilläggsisolera?
-hade ni skyfflat bort all gammal sågspån?
-kan man lägga på isolering direkt på sågspånen?

Jag funderade på att lämna spånet, täcka hela takgolvet med träplankor, typ råspånt liknande plankor, som nu finns på mittengången, och sedan på det isolering. Vad tror ni om det? Och i så fall vilken isolering hade ni använt? Ska man tänka på olika skikt? Finns risk för kondens etc?

Tack för svaren i förhand.

Mvh

Sadik Tözmal
Jag äger en liknande 40 tals kåk och tänker bygga luftspalt mot yttertaket av läkt och board, fylla på spån i ytterdelarna, demontera råspånten i mitten, höja landgången, fylla spån i mitt elen och sen lägga tillbaka brädorna. Jag undrar om det är så klokt att använda moderna mtrl i hus som är en mansålder, är nog mindre risk att fortsätta med samma mtrl som tidigare även om isoleringen inte blir som i ett nybyggt hus.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag skrev att ångbroms inte är nödvändig, men inte fel att använda .
Om ångspärr har jag i många herrans år avrådit att använda tillsammans med cellulosaisolering.
Nu har jag erfarenhet av både cellulosa med och utan spärr/broms. Samt alla andra vanligt förekommande isoleringsmaterial. Ja, det gååår att isolera med cellulosa utan broms, men ingen rimlig människa gör det om man kan ha det för det är avsevärt mkt sämre. En av de viktigaste egenskaperna hos bromsen/spärren är att den hindrar mer eller mindre rörelse av luften genom isoleringen och därmed förbättrar just isoleregenskaperna avsevärt. Du får alltså en mycket sämre isolering utan broms. cellulosa kan tex användas som fyllnad i befintliga väggar genom att ta hål i dessa och spruta in det, det är en nödlösning som är hyffsat säker och fungerar, men ger inte speciellt bra isolering.
Vidare så föreslår jag inte att TS skall isolera i bjälklaget utan mot takstolar. Det kommer få utmärkt med billig mineralull, själv har jag gjort det mer än en gång och skulle valt träfiberskiva med rekommenderad ångbroms, men det spelar ingen större roll med dessa relativt små isoleringstjocklek se.
 
Tomture61
G guggen skrev:
Nu har jag erfarenhet av både cellulosa med och utan spärr/broms. Samt alla andra vanligt förekommande isoleringsmaterial. Ja, det gååår att isolera med cellulosa utan broms, men ingen rimlig människa gör det om man kan ha det för det är avsevärt mkt sämre. En av de viktigaste egenskaperna hos bromsen/spärren är att den hindrar mer eller mindre rörelse av luften genom isoleringen och därmed förbättrar just isoleregenskaperna avsevärt. Du får alltså en mycket sämre isolering utan broms. cellulosa kan tex användas som fyllnad i befintliga väggar genom att ta hål i dessa och spruta in det, det är en nödlösning som är hyffsat säker och fungerar, men ger inte speciellt bra isolering.
Vidare så föreslår jag inte att TS skall isolera i bjälklaget utan mot takstolar. Det kommer få utmärkt med billig mineralull, själv har jag gjort det mer än en gång och skulle valt träfiberskiva med rekommenderad ångbroms, men det spelar ingen större roll med dessa relativt små isoleringstjocklek se.
Nu har jag ingen ide om du skriver ur ett professionellt perspektiv (snickare eller forskare)
Tanken med att använda ångbroms / spärr är att det monteras så tätt som det nu är möjligt .
Får man ett läckage vid tex hammarband så gör ju inte ångbroms / spärr ngn nytta .
Eller så läcker den varma luften ut i ytterväggar / springor .
Åter igen , lufttrycket i ett hus är som högst i taket .
Har man spån som isolering bör den avlägsnas , risk för mögelangrepp annars .
Cellulosaisoleringen är ju tätare och kan stänga in en hög luftfuktighet .
Cellulosaisoleringen är även mycket tätare än övrig isolering (mineralull)
Ljuddämpar bättre också .

Att spara spånisoleringen och köra med mineralull , tja kanske funkar :thinking:

Vad är "träfiberskiva med rekommenderad ångbroms" för material ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har jag ingen ide om du skriver ur ett professionellt perspektiv (snickare eller forskare)
Tanken med att använda ångbroms / spärr är att det monteras så tätt som det nu är möjligt .
Får man ett läckage vid tex hammarband så gör ju inte ångbroms / spärr ngn nytta .
Eller så läcker den varma luften ut i ytterväggar / springor .
Åter igen , lufttrycket i ett hus är som högst i taket .
Har man spån som isolering bör den avlägsnas , risk för mögelangrepp annars .
Cellulosaisoleringen är ju tätare och kan stänga in en hög luftfuktighet .
Cellulosaisoleringen är även mycket tätare än övrig isolering (mineralull)
Ljuddämpar bättre också .

Att spara spånisoleringen och köra med mineralull , tja kanske funkar :thinking:

Vad är "träfiberskiva med rekommenderad ångbroms" för material ?
Du får nog läsa tråden och vad du svarar på. Jag har aldrig förespråkat mineralull även om det kan vara utmärkt. Man har i alla tider isolerat med trä, glas och sten. Du skriver övrig isolering och mineralull med parentes och verkar vara ganska oinsatt i isoleringsmaterial i största allmänhet. Träfiber är nog idag den vanligaste hygroskopiska isoleringsmaterialet brevid det billigare cellulosa alternativet. Man bör alltid använda det av tillverkarens rekommenderade bromsen eller spärren för att få bästa möjliga isoleringsvärden.
Sen handlar det inte om hurvida en liten isolering i bjälklaget ta upp fukt eller inte, det handlar om att vinden blir kallare och fuktigare pga av ökad isolering. Om man inte ökar isoleringen så får TS inte önskad effekt av investeringen, därav förslaget att göra det ordentligt genom att istället isolera mot tak.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Hur funkar spån och träfiberisolering ihop, tänker trä och trä ihop.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Hur funkar spån och träfiberisolering ihop, tänker trä och trä ihop.
Enligt de jag kollade med så funkar det utmärkt att lägga cellulosa isolering ovan spån. Tänkte göra så själv.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Enligt de jag kollade med så funkar det utmärkt att lägga cellulosa isolering ovan spån. Tänkte göra så själv.
Min spaning gick ut på spån är trä i ren form. Träfiberisolering är väl det närmaste trä i ren form. Dvs det ”borde/killgissar” var nära varann i hygroskopiska egenskaper. Förutsatt att man kanske inte öser på med för tjockt av träfiberisolering. Men jag gissar att detta behövs experter för att svara på och komma med fakta och kunna ta fram var brytpunkten går vid tjocklek på spån vs träfiberisolering. Och även totalt hur tjock lager som funkar i resp konstruktion.
För min del känns det som köpa hygrometer/termometer och prova sig fram leta daggpunkt och försöka hålla koll.
Men först ska jag riva tak, sen börjar h-vetet för oss. :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
G guggen skrev:
Du får nog läsa tråden och vad du svarar på. Jag har aldrig förespråkat mineralull även om det kan vara utmärkt. Man har i alla tider isolerat med trä, glas och sten. Du skriver övrig isolering och mineralull med parentes och verkar vara ganska oinsatt i isoleringsmaterial i största allmänhet. Träfiber är nog idag den vanligaste hygroskopiska isoleringsmaterialet brevid det billigare cellulosa alternativet. Man bör alltid använda det av tillverkarens rekommenderade bromsen eller spärren för att få bästa möjliga isoleringsvärden.
Sen handlar det inte om hurvida en liten isolering i bjälklaget ta upp fukt eller inte, det handlar om att vinden blir kallare och fuktigare pga av ökad isolering. Om man inte ökar isoleringen så får TS inte önskad effekt av investeringen, därav förslaget att göra det ordentligt genom att istället isolera mot tak.
Fortfarande samma fråga !
Vad är "träfiberskiva med rekommenderad ångbroms" för material ?
Träfiberskiva isolerar inte värst bra .
Isover har slutat med ångbroms , de säljer nu för tiden variabel ångbroms .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fortfarande samma fråga !
Vad är "träfiberskiva med rekommenderad ångbroms" för material ?
Träfiberskiva isolerar inte värst bra .
Isover har slutat med ångbroms , de säljer nu för tiden variabel ångbroms .
Det finns en mängd olika, jag har själv använt två olika fabrikat. Isolervärdet är likvärdigt med mineralull. Oavsett om man använder träfiberskiva, cellulosa, mineralull etc så anger tillverkaren ofta rekommenderade spärr eller bromsar. Använd dessa för att få ett bra system.
 
S sinuslinus skrev:
Lägg absolut inte glasull ovanpå befintligt spån. Då är det risk för fukt i den nya isoleringen.

Du kan behålla spånet och spruta cellolosa ovanpå om du höjer upp gångbron och sätter vindavledare mot råsponten. Fortfarande en risk för fuktproblem eftersom du förmodligen inte har någon tätt skikt som stoppar fuktig luft underifrån att vandra upp på vinden. När du tilläggsisolerar så sänker du värmen på kallvinden och då kan det bli fuktproblem.


Edit: jag var lite för långsam att skriva…
I alla fall inte mer än 50mm med papp på ena sidan.
50 mm gäller även om man skall tilläggsisolera väggar inomhus. Mer så ställer man till det med fukten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.