M
pacman42 pacman42 skrev:
Elmätaren satt troligen inomhus på ovanvåningen från början, det var kanske tre stycken till och med...
Ja det skulle vara föga förvånande med tre lägenheter i huset. Om de inte hade kollektivmätning då..
 
M Miscela skrev:
Ja det skulle vara föga förvånande med tre lägenheter i huset. Om de inte hade kollektivmätning då..
Jag kommer ihåg när många hus hade elmätarna inomhus. Det byggdes oftast om när elen anslöts via marken på 70-talet (de jag kommer ihåg i alla fall).
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer ihåg när många hus hade elmätarna inomhus. Det byggdes oftast om när elen anslöts via marken på 70-talet (de jag kommer ihåg i alla fall).
Tack det låter logiskt ändå.
 
Som elektriker säger jag 30 000 inget ingår, allt extra.
 
M
E Elajomannen skrev:
Som elektriker säger jag 30 000 inget ingår, allt extra.
Hur menar du med inget ingår, allt extra?
 
Det stora problemet vid flytt av befintligt skåp eller att ersätta flera med en större normcentral är att befintliga trådar blir för korta för att nå fram till nya centralen. Det gör att man antingen får en uppsamling av kulodosor runt om som gör att bytet känns ganska meningslöst då det i alla fall inte blir snyggt eller så får man dra om alla kablar/trådar som går till centralen och på gamla hus kan det vara lättare sagt än gjort då det inte är ovanligt att utanpåliggande kablar går in i väggar och sitter klamrade på någon vägg som nu blivit överrenoverad med nya gipsskivor. Så mycket vad det gäller priset hänger nog på vad som händer utanför bilden.
 
  • Gilla
Berthramb
  • Laddar…
M
T TypRätt skrev:
Det stora problemet vid flytt av befintligt skåp eller att ersätta flera med en större normcentral är att befintliga trådar blir för korta för att nå fram till nya centralen. Det gör att man antingen får en uppsamling av kulodosor runt om som gör att bytet känns ganska meningslöst då det i alla fall inte blir snyggt eller så får man dra om alla kablar/trådar som går till centralen och på gamla hus kan det vara lättare sagt än gjort då det inte är ovanligt att utanpåliggande kablar går in i väggar och sitter klamrade på någon vägg som nu blivit överrenoverad med nya gipsskivor. Så mycket vad det gäller priset hänger nog på vad som händer utanför bilden.
Utanför bilden är som du beskriver. Majoriteten utanpåliggande och några i väggarna. Det är ett råttbo precis här men lite mer ordnat på andra ställen. Måste man ha allt i ett proppskåp på en plats i huset? Eller hade man kunnat dela upp det om det skulle vara mer genomförbart och sätta 2 proppskåp i olika delar av huset?
 
S SueCia skrev:
Det beror helt på vad du vill ha för standard. En elektriker kan göra en helt acceptabel flytt för kanske 10-15k men vill du ha en snygg flytt kanske det går på 30-40k

Jag är elektriker själv och hade gjort en snygg flytt, men då är jag också medveten om att den kommer ta mig måååånga timmar extra jämfört med att bara skarva de som måste skarvas osv.

(edit)
Jagå ångrade mig. Det kommer inte gå att göra för 10-15k. Centralerna bör ju verkligen bytas ut till en normkapsling med plats för alla säkringar i samma kapsling, och när man ändå håller på så kommer elektrikern (med all rätt) att rekommendera installation av jordfelsbrytare
JFB är jag med på, men vad är anledningen till att den här typen av centraler verkligen behöver bytas ut mot ny normkapsling?
 
S
G Gräsand skrev:
JFB är jag med på, men vad är anledningen till att den här typen av centraler verkligen behöver bytas ut mot ny normkapsling?
Mest för att det är jävligt fult med 3st gamla plåtcentraler i bostadsutrymmet och att det tar ett par timmar extra att montera upp dem igen istället för ett dvärgbrytarcentral.

Men en större central med diazedsäkringar går givetvis också bra :)
 
  • Gilla
Gräsand
  • Laddar…
M Miscela skrev:
Hur menar du med inget ingår, allt extra?
M Miscela skrev:
Hur menar du med inget ingår, allt extra?
M Miscela skrev:
Hur menar du med inget ingår, allt extra?
JO det var ett skämt. Vi brukar ibland skoja om när någon frågar vad det kostar " 30000 , inget ingår, allt extra"

Det skall då tas för att startkostnaden är 30000 kr.
Naturligtvis är det ett skämt och man kan bara säga det till " rätt person" och timingen till man säger att det var ett skämt är ju såklart väldigt viktig. Men rätt utförd, på rätt person så kan faktiskt detta lätta upp stämningen lite. Men som sagt, det gäller att ha sinne för detta.

Med detta sagt: En operation som denna att flytta central vill vi ogärna ge ett fast pris på, eftersom det kan dyka upp så mycket under resans gång. Det kan också utföras till olika pris och resultatet varierar naturligtvis då. Att t.ex ha en jordfelsbrytare till ett helt hus är verkligen inget jag rekommenderar. Och i o med detta så blir det automatiskt betydligt lättare och bättre och i många fall billigare att direkt köra på en modern lösning än att stå o kapa fasskenor, sätta nollplintar osv i en gammal gängsäkringscentral ( diazed) central.

Man kan vilja ha andra saker än just säkringar i sin central. Och då blir det väääääldigt knepigt i en diazedcentral. Ibland kan man kombinera diazed och dvärgbrytarcentral. Tänk till om bilden jag laddat upp. Den visar en av mina tre centraler. Denna är den med mest innehåll, sedan har jag en till klimatprylarna och
ytterliggare en till köket.
Mitt råd är alltid: Be om en bra anläggning med mycket reservplats kvar i centralen ( om det fysiskt får plats ) för förr eller senare lär det gå åt...

Elektrisk fördelningstavla med säkringar, strömmätare, märkningar, i industrianläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.