Alla känner väl igen den karaktäristiska lukten av gas från vattensbrunnen. Jag förmodar att gasen bubblar upp när vattentrycket lättar i kranen. Den här gasen kallas för bergsgas men är egentligen vanlig gasol uppfattar jag. Luktar samma i alla fall. Hurspmhelst, hur mycket metan handlar det om, och går det att återvinna gasen? Och är det brandfarligt?
 
P PerOF skrev:
Alla känner väl igen den karaktäristiska lukten av gas från vattensbrunnen. Jag förmodar att gasen bubblar upp när vattentrycket lättar i kranen. Den här gasen kallas för bergsgas men är egentligen vanlig gasol uppfattar jag. Luktar samma i alla fall. Hurspmhelst, hur mycket metan handlar det om, och går det att återvinna gasen? Och är det brandfarligt?
Om gasen brinner borde du lätt kunna ta reda på, sällan det finns så mycket gas i en borrad brunn så att det räcker till att värma en kåk men det finns någon sådan brunn här i Östergötland.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tänker ett varv till.
Tveksamt om man igentligen FÅR utvinna gasen, fracking ängnar vi väl inte åt i Sverige av miljöskäl och det lär inte vara många ställen som har rätt berggrund och tillräckligt med gas utan att man spräcker berggrunden.
 
Kommer det gas ur borrhålet då får du nyttja den vad jag vet. Det är bättre för miljön om den bränns än att den bara sipprar ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Kommer det gas ur borrhålet då får du nyttja den vad jag vet. Det är bättre för miljön om den bränns än att den bara sipprar ut.
Knappast, läs Ds 2021:20 istället för att påstå att gas får utvinnas.
 
F fribygg skrev:
Knappast, läs Ds 2021:20 istället för att påstå att gas får utvinnas.
Nej, du får inte borra efter gas. Men det är inte samma sak som att man inte får nyttja gas som kommer när man borrar för vatten eller värme.
Det är bättre att gasen bränns än släpps ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du får inte borra efter gas. Men det är inte samma sak som att man inte får nyttja gas som kommer när man borrar för vatten eller värme.
Har du någon källa till detta påstående eller är det en ren killgissning?

Som jag förstår det ska utvinning av naturgas vara förbjuden sedan 1/7-22 (men jag är inte jurist, har inte läst Miljöbalken utan bara en proposition och författningsförslaget)

Om gas, olja och alunskiffer fått utvinnas och brytas borde Östgötaslätten och södra Närke och kanske Dalarna vara intressanta för energiutvinning med senaste årets energipriser men miljön anses ju viktigare än tillgång till energi numera.
 
Du drar ju en massa paralleller som inte är i närheten av vad jag nämner.
 
R
P PerOF skrev:
Den här gasen kallas för bergsgas men är egentligen vanlig gasol uppfattar jag. Luktar samma i alla fall.
Gasol luktar ingenting. Man tillsätter ett luktämne för att det ska märkas om man har ett läckage.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du drar ju en massa paralleller som inte är i närheten av vad jag nämner.
Saknar du källa till dina påståenden är det bättre att du låter bli att skriva eller åtminstånde är ärlig med att du killgissar.
 
Nej, jag har ingen direkt källa.
Men det tycks ju inte du ha heller.
Att bara låta gasen försvinna ut i atmosfären är inte ett bättre alternativ.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det tycks ju inte du ha heller.
Jag angav källa i inlägg #5
 
Det handlade om att leta efter gas, inte att ta hand om gas som läcker ut. Det är två helt olika saker. Du får inte borra i syfte att utvinna gas.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det handlade om att leta efter gas, inte att ta hand om gas som läcker ut. Det är två helt olika saker. Du får inte borra i syfte att utvinna gas.
Du kan ju ladda hem PDFn och läsa om du gitter "Förbud mot prospektering och nyexploatering av kol, olja och naturgas" Ds 2021:20
 
Men det här handlar ju inte om prospektering eller exploatering av gasen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.