Hej!
Vad tror ni om att måla ytterpanel i källaren. Stänger jag av fläktkonvektor så blir det runt 10 grader..
Kommer det vrida sig?

virket är 22x 145 samt 22x95 som jag beställt från ett sågverk. De ska torka det till fuktkvot 15-17.

Några tips o trix?

Vill helst grunda o måla en strykning. Målar med jotun visir samt Demidekk ultimate.
 
Det bör gå jättebra att måla inomhus, själv hade jag inte valt den färgen utan valt slamfärg eller riktig linoljefärg.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Olja, grund och en färdigstrykning. Roller och pensel.
 
Kom ihåg att akrylatplastfärg bara målas på framsidan och sidorna, inte bakom.

1. grundolja ändträ
2. Grundmåla hela panelen.
3. Täckmål två strykningar (lämna baksidan ”öppen” bara grundfärg - då denna är oljebaserad och andas.

Akrylatfärg blir en tät plastfilm, måls det runt hela så stänger man in fukt och plankan ruttnar inifrån.

ring gärna tillverkarens kundtjänst så berättar dom mer.

Ja i 10 grader så torkar färgen… bara långsamare.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Kom ihåg att akrylatplastfärg bara målas på framsidan och sidorna, inte bakom.

1. grundolja ändträ
2. Grundmåla hela panelen.
3. Täckmål två strykningar (lämna baksidan ”öppen” bara grundfärg - då denna är oljebaserad och andas.

Akrylatfärg blir en tät plastfilm, måls det runt hela så stänger man in fukt och plankan ruttnar inifrån.
Akrylatfärg passar dåligt utomhus i vårat klimat, det finns traditionella fasadfärger som är både billigare, drygare och bättre lämpade.
 
Oh sorry demi dekk… det är en olhe/akrylat-hybrid, den andas rund hela om du vill. Men 2 strykningar rekommenders
 
Oftast brukar man nog bara måla utsidan. Känns som det inte syns så bra innåt.
 
J Jabinski skrev:
Hej!
Vad tror ni om att måla ytterpanel i källaren. Stänger jag av fläktkonvektor så blir det runt 10 grader..
Kommer det vrida sig?

virket är 22x 145 samt 22x95 som jag beställt från ett sågverk. De ska torka det till fuktkvot 15-17.

Några tips o trix?

Vill helst grunda o måla en strykning. Målar med jotun visir samt Demidekk ultimate.
Jag målade panelen till ett helt attefallshus med just det färgsystemet inomhus. Det gick hur fint som helst.

Jag snedsågade alla ändar och mättade dem duktigt med Visir och sen grundmålade jag hela brädan (dock ej baksidorna). Därefter Demidekk Ultimate i ett lager. Sista lagret efter att panelen var monterad (ett halvår senare).
Det bökigaste är att förvara panelen medans den torkar och även efteråt. Jag satte upp plankor på väggarna med spik som stack ut var 5e cm. På detta sätt kunde jag torka ett hundratal panelbrädor samtidigt.

Tänk på att även torr Demidekk Ultimate gärna klibbar ihop om du lägger brädorna i hög med press på under en längre tid. Jag använde strö emellan varje lager.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.