Hur sätts elpriset på spotmarknaden.

  • Antal röster
    42
D Daniel 109 skrev:
Här finns morgondagens kurvor.
[länk]

MikaelL postade den i en annan tråd.
Det där är precis som det står de AGGREGERADE kontrakten, men finns de enskilda kontrakten också tillgängliga.
 
Nej, det tror jag inte.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Här finns morgondagens kurvor.
[länk]

MikaelL postade den i en annan tråd.
Vad anges på X-axeln? Antalet bud i tusental?

Y-axeln antar jag är EUR per någon energienhet. Eller?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad anges på X-axeln? Antalet bud i tusental?

Y-axeln antar jag är EUR per någon energienhet. Eller?
X är antal MW totalt under den timmen, och Y är €/MWh.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur uppstår skillnad i pris mellan elområdena? Jag trodde, utan att ha undersökt saken närmare, att priset sattes separat i respektive område men så verkar det ju inte vara.
 
Claes Sörmland
K krfsm skrev:
X är antal MW totalt under den timmen, och Y är €/MWh.
Vad mycket lättare det blir när man märker axlarna. Minns att jag hade en fysiklärare som tjatade om det i skolan.
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Hur uppstår skillnad i pris mellan elområdena? Jag trodde, utan att ha undersökt saken närmare, att priset sattes separat i respektive område men så verkar det ju inte vara.
I praktiken är det väl just så det är. Även om det formellt kanske heter något annat.
 
D Daniel 109 skrev:
Frustrerande att ingen identifierat rätt svar och att nästa hälften tror på ett felaktigt svar.

Om det högsta lagda budet var det som satte elpriset så skulle det aldrig bli låga elpriser. Det är så galet att jag inte kan förklara var ni tänker fel.

Här finns en förklaring på EI
[länk]


Här är en bild jag satt två kryss i.

[bild]
Det gröna krysset markerar det högsta lagda köpbudet. Det sätter inte elpriset. Det röda krysset är det lägsta accepterade köpbudet. Det är det som alla som bjudit högre får betala. De som lagt lägre bud än så blir utan el.

Var det begripligt?
Det där bilden ljuger dock då den ger bilden att det bara är dyr fossilkraft som kan driva upp priset. Du kan lika gärna ha ett gäng vindkraftverk som driver upp priset.
Som vanligt blir ideologiska gröna drömmar om hur system ska fungera krossade när de kommer i kontakt med algoritmer på marknaden.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I praktiken är det väl just så det är. Även om det formellt kanske heter något annat.
Fast vad visar isåfall graferna? Med volym som motsvarar hela SE.
Min tanke var att det borde ha varit 96 grafer i dokumentet istf 24.
 
C cotillion skrev:
Det där bilden ljuger dock då den ger bilden att det bara är dyr fossilkraft som kan driva upp priset. Du kan lika gärna ha ett gäng vindkraftverk som driver upp priset.
Hur skulle ett gäng vindkraftverk kunna driva upp priset menar du?

Vindkraften bidrar till att priset går upp när den inte producerar, inte när den gör det. Och det styrs av om det blåser eller inte.
 
C cotillion skrev:
Det där bilden ljuger dock då den ger bilden att det bara är dyr fossilkraft som kan driva upp priset. Du kan lika gärna ha ett gäng vindkraftverk som driver upp priset.
Som vanligt blir ideologiska gröna drömmar om hur system ska fungera krossade när de kommer i kontakt med algoritmer på marknaden.
Jag har tidigare påpekat att det finns fel i den bilden. Vilket jag då hånades för. Men att vindkraft skulle dra upp priset stämmer inte. De lägger normalt säljbud nära noll.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur skulle ett gäng vindkraftverk kunna driva upp priset menar du?

Vindkraften bidrar till att priset går upp när den inte producerar, inte när den gör det. Och det styrs av om det blåser eller inte.
Det är tanken, men inget hindrar en stor vindkraftsägare från att delta i spelet på marknaden. Om du har 300MW vindkraft så kan det vara lönsamt att lägga ett säljbud på 0 på majoriteten och mindre säljbud på resten bara för att driva upp priset. Det fungerar bara om du är villig att riskera att vaska en del av produktionen.

Varför tror du EU vill införa ett tak på hur högt vindkraften får lägga sina bud?
 
Nej, du kommer i så fall att vaska produktion.
Men andra ord fullständigt meningslöst.
EU har inte alls planer på att lägga tak på säljbud. Taket är på vad de får betalt.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Varför tror du EU vill införa ett tak på hur högt vindkraften får lägga sina bud?
Jag tror inte att ”EU” vill det. Det man vill är att begränsa ”övervinster” som uppstår när priset i sig är högt, men det hänger sannolikt inte ihop med vad vindkraftsproducenterna budar.

Som jag ser det är det dock illa nog att kommissionen försöker manipulera gaspriset. Men har man väl fått storhetsvansinne finns det förstås inget skäl att sluta där. Jag har läst direktivet och det hade liks gärna kunnat komma från Vänsterpartiets valkansli. Det visar på en helt verklighetsfrånvänd inställning till marknadsmekanismer och har till och med en språkdräkt som osar populism.

Edit: Jag blandade ihop kraftslagen lite, det är delarna om fossilkraft som är mest absurda. Där ska företagen få ge ”solidaritetsbidrag” (avtvingas riktade straffskatter) på sina ”övervinster” (marknadsmässiga vinster på den sönderreglerade marknaden).
 
Redigerat:
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.