Nu har jag fixat till så jag alltid kommer kunna elda och ha full fart på golvvärmen även om det skulle bli strömlöst ett bra tag.
Så skönt att slippa oroa sig att strömmen ska försvinna när man eldar.
 
  • Energisystem med inverter, batteri och pump i ett opolerat utrymme. Kablar och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobiast och 3 till
  • Laddar…
Hej intressant projekt, har du lust att dela med dig lite mer?

Håller på med något liknande, har du några tankar om hur länge du vill kunna köra pannan?

Jag mätte min panna och fick en ungefärlig effekt på 170watt (har en skorstensfläkt förutom rökgasfläkt och laddomat) och någonstans runt 2,5kWh per eldning.
Ett 95Ah vanligt AGM batteri som man bara vill ladda ur till 50 procent skulle då räcka ca 3,5 timmar
(med reservation för missar och tankevurpor)
 
galento
En bekant hade en omformare från 12 v till 230 v som drev cirkulationspumpen
vid strömavbrott ( vedpanna ) Såg en annan som byggt ett laddaggregat
till bilbatteri 12 v med växelströmsgenerator som drevs av en gräsklipparmotor.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Hej intressant projekt, har du lust att dela med dig lite mer?

Håller på med något liknande, har du några tankar om hur länge du vill kunna köra pannan?

Jag mätte min panna och fick en ungefärlig effekt på 170watt (har en skorstensfläkt förutom rökgasfläkt och laddomat) och någonstans runt 2,5kWh per eldning.
Ett 95Ah vanligt AGM batteri som man bara vill ladda ur till 50 procent skulle då räcka ca 3,5 timmar
(med reservation för missar och tankevurpor)
Varför köra AGM batteri, jag kör på fritidsbatteri, dessa klarar ju ca 80% urladdning om det behövs. Har ju bara en pump till pannan och en till värmen. Räknar med 12-16 timmar.
 
galento galento skrev:
En bekant hade en omformare från 12 v till 230 v som drev cirkulationspumpen
vid strömavbrott ( vedpanna ) Såg en annan som byggt ett laddaggregat
till bilbatteri 12 v med växelströmsgenerator som drevs av en gräsklipparmotor.
Fördelen med denna är att den automatiskt går över på batteridrift, en vanlig iverter och laddare hade ju blivit billigare. Men vill ha så det sköter sig själv.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.