Hej!

Inom snar framtid ska jag lägga nytt golv i min hall. Jag tänker mig en vinylmatta som ska läggas flytande.
I nuläget ligger två lager plastmatta som ska åka ut och underst finns ett rätt så grovt betonggolv med lite skavanker i, min första tanke var att bredspackla golvet jämnt för att sedan sätta fast golvet med dubbelhäftande tejp.
Efter ett samtal med min far framkom att det är onödigt mycket slit och att jag istället kan lägga ett lager lumppapp, ett lager foam och sist den flytande vinylmattan + trekantslister.

Innan jag startar tänkte jag kolla med er här på sidan om det känns som en bra lösning?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hur stora ojämnheter är det frågan om?
Lumppapp är ju bara 1 mm tjock.

Du behöver också läsa vad det står i instruktionerna för just den matta du väljer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Hur stora ojämnheter är det frågan om?
Lumppapp är ju bara 1 mm tjock.

Du behöver också läsa vad det står i instruktionerna för just den matta du väljer.
Tror egentligen inte höjdskillnaderna är så stora, golvet är mer "skrovligt" men behöver ju vara jämnare för att det inte ska synas igenom mattan. Kanske är lumppapp+underlagsfoam tillräckligt för att fylla ut och få jämt resultat?

Bifogar bild
 
  • Grov betongyta med små stenar och fläckar, tagen i närbild, med en lutning till höger.
G Gliitz skrev:
Tror egentligen inte höjdskillnaderna är så stora, golvet är mer "skrovligt" men behöver ju vara jämnare för att det inte ska synas igenom mattan. Kanske är lumppapp+underlagsfoam tillräckligt för att fylla ut och få jämt resultat?

Bifogar bild
Bilden var kanske inte så tydlig haha. Skulle säga att det är lite finare än asfaltsstruktur
 
Hur blir känslan av att gå på vinylgolv med underlagspapp+foam? Jag hade lagt flytspackel eller det mer troliga slipat det om det är ojämn struktur som sticker upp. Sen skulle jag inte värdera den lilla tiden det tar extra mot slutresultatet.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
BirgitS
Foam under en vinylmatta kan ju kännas svampigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.