Hej Alla kunniga Gruppmedlemar!

har en fråga ang. monteringen av fästen för solceller.
Företaget som påbörjade monteringen av solceller monterade alla fäste idag.
Fästen är fastskruvade i råsponten och givetvis är underlagpapp penetrerad av 4 st skruvar per fäste.
Enligt mig av logikens natur är underlaget inte längre tätt. Givetvis det primära skyddet är betongpanna men den sitter inte på pannan bredvis eftersom fäste är i vägen och det uppstår glipa på ca 2- 3 cm. Jag är inte bekväm med detta!
Vad händer vid kraftigt sidoregn? Takets lutning är 38 grader. Jag betraktar detta som det mest kritiska momentet eftersom jag har inte en chans upptäcka läckage ( ifall det blir det) till takisoleringen i god tid. Har tyvärr absolut ingen kontroll över detta.
Hur skulle ni resonera?
Skadad takpanna med spricka markerad i rött, metallstöd ovanpå. Behov av reparation synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
jag trodde man skruvade fästen i läkten...
 
Montören bör slipa ur med vinkelslip på den ovanliggande pannan, där takkroksarmen sticker ut, så pannan ligger an mot underliggande pannan utan att glipa så där.
Det ser ut som Weland konsoll. Weland har också bärläktfästen, men då ska bärläkten vara 45x70 mm, och då görs ingen penetrering av tätskiktet, utan skruvas i bärläkten.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Rickard.
Det där är welands fästen, dom skruvas bara i läkten om bärläkten är 45x70 eller större.

Om det ska filas på varje panna eller inte har jag dålig koll på men dom flesta kräver inte det så vissa gör det och vissa inte. Kan vara så att dom bara inte hunnit än.
Du kan leta upp montageanvisningen på nätet och kontrollera att den följs, gör dom det är det svårt att tycka något annat.
 
Tack för svaren. Hittar inte någonstans om urtaget skall göras eller icke. Har jönåker panna Elegant men inget där heller.
 
Du kommer att ha en solcell över det hela så det är på kanterna det finns en liten risk för att det skall kunna komma in vatten vid glipan om det blåser kraftigt när det regnar.

På övriga taket behöver vattnet rinna uppåt för att komma in under pannan.

Börjar vattnet rinna uppåt på ditt tak har du troligen ett större och mer omfattande problem.

Om du har en frisk papp på råsponten skulle jag inte vara orolig. Du hittar sällan något fäste för snöras eller bryggor som är inslipade och de är av samma princip och monterade av takläggare.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tackar Arnodt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.