Hej. Jag har ett Älvsbyhus byggt 2008. Dom innan mig som byggde kåken hade den goda smaken att lägga en ljusgrön plastmatta på golvet, och en ljusblå plast"tapet" på väggen. Jättefint är det verkligen.... Kanske inte.

I tvättstugan står även värmepumpen (Nibe 310P).

Nu vill jag fräsha upp utrymmet. Problemet är att det mitt i rummet finns ett avlopp. Och att vattenrören som jag kan se (under tvättstället) har vattenrör som kommer upp genom golvet. Älvsbyhus gjorde tydligen på det sättet 2008 när huset byggdes.
Nu är jag inte jättesugen på att riva upp golvspånet, fräsa ur väggar osv för att flytta dessa vattenledningar. Så min fråga är: Hur sjutton löser jag detta på ett smidigt sätt?

Kan jag:
1. Lägga ny golvmatta på den gamla?
2. Lägga klinkers på den gamla golvmattan?
3. Måla om golvmattan?
Andra förslag mottages tacksamt.

Hur måste jag göra för att få ordning på väggarna? Måste gamla plast-tapeten ner - eller går det sätta något över?
 
Är det ovan mark? Golvet kan ni ta bort mattan och lägga klinker på istället. Beroende på material på väggarna kan ni riva bort tapet och sätta renoveringsgips och måla.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ovan mark? Golvet kan ni ta bort mattan och lägga klinker på istället. Beroende på material på väggarna kan ni riva bort tapet och sätta renoveringsgips och måla.
Yes sorry. Det är ett enplanshus med krypgrund!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ovan mark? Golvet kan ni ta bort mattan och lägga klinker på istället. Beroende på material på väggarna kan ni riva bort tapet och sätta renoveringsgips och måla.
Om jag ska ta bort mattan, och lägga klinkers istället så måste jag väl flytta vattenrören och det som jag skrev på för det får väl enligt regelverket inte komma upp vattenrör genom golvet?
 
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Om jag ska ta bort mattan, och lägga klinkers istället så måste jag väl flytta vattenrören och det som jag skrev på för det får väl enligt regelverket inte komma upp vattenrör genom golvet?
Inte när du renoverar, de reglerna gäller nybyggnation och risken är minimal att du får läckage just där om du är noga när du sätter manchetterna runt rören och tätskiktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.