Hej detta är mitt första inlägg på detta forum så ni får ha ett visst överseende.

Till saken jag har köpt en enkel friggebod från Jörnträ och inreder den till en vedeldad bastu. Stugan står på plintgrund och jag la in ett golvbjälklag med 120 isolering. Eftersom det ingick 22mm råspontade golvbrädor i byggsatsen spikade jag upp dessa på golvreglar cc 50 cm. På detta lade jag sedan dubbla golvgipsskivor. Kanske hade det varit bättre och använt golvbrädorna som ved och satsat på golvspånskiva och enkelgips istället. Förmodligen hade styvheten blivit bättre. Har tänkt lägga någon form av svart klinkergolv efter att ha lagt membranskikt på gipsgolvet. Har limmat och skruvat en regel mot golv/vägg 25 x 45 för att ha något för klinkern att gå upp mot. Funderar på att limma smala skivor av renoveringsgips eller finns det något bättre alternativ? Vill helst inte sätta klinkern direkt upp på träregeln?

Valde regelns storlek med tanke på att jag på sikt kanske vill ha bastupanel med någon isolering i väggen.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Vad jag kan se så verkar det bli en bra lösning, gipsen är ju ett dött material så det ska ju inte röra sig något. Risken är dock att det rör sig i golv/väggvinkeln men där får man lägga silicon utanpå klinkersfogen så håller det bättre. Lycka till med ditt bygga!
 
Nu frångick jag mitt eget förslag. Resonerade att det blev för omständligt att skära till och att limma smala remsor av renoveringsgips på golvregel som endast är ca 10 cm hög. En enklare metod som jag fick tips om var att stryka på någon fästmassa direkt på regel. Jag använde Biltemas fästmassa för att limma skivor som fick bilda ett första underlag. Applicerade sedan väv och membran mellan golv och regel. Kanske jag bygger på med ytterligare någon fästfixmassa för att sedan sätta ett lager klinker runt om på regeln. Det blir till att kapa en del plattor förstås. Naturligtvis får det bli silikonfog mellan golv och vägg.

Vad tror ni om Biltemas produkter för badrumbygge? Ser att de har mycket attraktiva priser i jämförelse med de stora jättarnas produkter. Själv köpte jag tättmembranmassa från Casco, för jag missade Biltemas produkter.
Någon som har erfarenhet av Biltemas produkter?

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Biltema har mig veterligen inget system som uppfyller de nya kraven på ångtäthet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.