Flyttat från BRF-lägenhet till hus nu så har aldrig behövt pilla med värmen innan, därför kommer nu lite dumma frågor. För er som orkar läsa är jag väldigt tacksam för lite input.

Jag har en multifunktionstank som är inkopplad med ström och här kommer första frågan: 1.Vad är skillnaden mellan multifunktionstank, varmvattenberedare och ackumulatortank? Det är de olika jag har hört om nu när jag försöker efterforska.
Den ger hur som helst varmvatten till radiatorer i källare och övervåning i en sluten slinga med egen pump.
Den ger också värme till värmegolv som jag lade in nu i somras. Sluten slinga, egen pump och via ett fördelningsskåp med termostater för varje rum osv.
Den ger också varmvatten till dusch och handfat. Ingen pump. 2. Kommer även varmvattnet som kommer ur kranen dit med hjälp utav trycket "från gatan" och blir det den temperatur det blir bara genom att färdas igenom tanken?

I tanken sitter två termometrar som båda visar 40 grader, en för slingan som går till kranen och en för det andra. Det finns ett vred man kan ställa från 0-75 grader. Enligt FHM ska det vara minst 60 grader i tanken för att ta bort risken för legionellabakterier. Det finns en till termometer för ingående och utgående vatten i fördelningsskåpet och den termometern överensstämmer med vad den i tanken visar. Dock så är vattnet ur kranarna 50 grader, 10 grader varmare än vad som står på termometern i tanken: 3. Vad beror detta på? Kan nedan spela in här?

Inkopplat till tanken är också en liten värmepump med fläkt på utsidan. Den är just nu inställd på 50 grader och vattnet är också 50 grader. Det är också vad jag kan sätta den på som max, rekommenderad temperatur är 45 grader.
Jag testade att dra ur strömmen till tanken och på 8h visade värmepumpen 43 grader i stället för 50 grader så kopplade in den igen. Antar att den inte orkar alls mycket själv.
I värmepumpen sitter en pump som pumpar runt vattnet mellan den och tanken. De kommunicerar inte med varandra på något annat sätt vad jag kan se. Värmepumpen har en termostat som går ut på utsidan av huset men jag tror inte den reglerar någonting alls. Fråga 4. Om jag vrider upp tanken till 60 grader och ner värmepumpen till 45 grader, kommer inte värmepumpen då jobba emot tanken. Jag menar att tanken värmer upp med el till 60 grader som sen åker igenom värmepumpen som är 45 grader, blir det inte så att värmepumpen försöker kyla ner vattnet istället?

När vi fick tillgång till huset började vi renovera och har inte studerat trycket på tanken så noggrant. En rörmokare tömde i alla fall radiatorerna på vatten och tog bort de radiatorer på entréplan innan vi lade in värmegolvet. Rörmokaren fyllde på vatten i radiatorerna och trycktestade värmegolvet. Jag själv har fyllt på vatten för värmegolvet och avluftat osv enligt instruktionsbok.
Jag fyllde upp vatten till ett tryck av 2 bar innan jag avluftade och det landade på 1 bar. Efter en månad är trycket nästan nere på 0. Jag har fyllt upp ett par gånger till, till 1 bar och det är nere på ungefär 0,1 nu efter en månads tid. Radiatorerna på övervåningen är varma och fungerar bra. Det enda jag märkt som läckt är lite luft från den "automatiska avluftningsventil" som sitter på tanken. Satte nämligen en ballong på den och efter en vecka märkte jag att det hade kommit lite luft i den. 5. Är den lilla mängd luft tillräcklig för att minska trycket så mycket?
Lade papper bredvid övertrycksventilen och inget vatten har läckt där, den är inte kopplad till någonting.

Det finns också en elpatron mellan värmepumpen och multifunktionstanken som inte är inkopplad.

Fem dumma frågor från mig till er, kommer säkert fler om någon orkar svara. Systemet är från JULA(!). Tack på förhand.

Tanken:
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/productsheet/418025_se.pdf
Värmepumpen:
https://manuall.se/anslut-416-120-varmepump/
 
  • Tryckmätare, rostig övertrycksventil, etiketter, skrovlig yta, frostigt fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på kopplingsrör, industrimiljö, datumstämpel och pappershandduk för läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ventiler på en installation, en med grön hatt, etiketter, tryckmätare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna med kopparledningar, expansionskärl, mätare och vitmålade väggar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump installerad på en vägg, kopparledningar ovanför, rör och elinstallationer i närheten, termostat på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Varmvattenberedare är en tank som innehåller tappvarmvatten som man t.ex. duschar och tvättar sig med. Ackumulatortank kan man man t.ex. ansluta till en vedpanna som laddar tankarna med värme när man eldar och sedan tar man successivt ut värmen från tanken långt efter att brasan i vedpannan slocknat. Man kan elda i pannan på kvällen och sedan kan det finnas värme nästan hela nästa dag om man har en stor ackumulatortank eller flera av dem. Multifunktionstank är typisk som du ser i produktbladet med solslinga för solfångare etc.

2. Ja
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
3 och 4. Varmvattentemperatur ska ungefär överensstämma med den övre termometern i tanken. Du behöver inte bekymra dig om legionella eftersom tanken har en slingberedare för varmvatten. Blir alltså inget varmvatten som är stående i tanken utan det tillverkas när man vrider på varmvattenkranen. Låt den övre el-patronen i tanken bara ge så mycket värme att varmvattnet precis räcker till. Då slipper man onödigt hög temperatur i tanken vilket ger bättre förutsättningar för den lilla värmepumpen.

5. Om värmesystemet inte läcker någonstans kan det vara problem med expansionskärlet och förtrycket i denna. Förtrycket ska normalt vara 0,5 bar i gummibälgen med tomt kärl. Om man trycker på stiftet i bildäcksventilen ska det komma luft. Kommer det vatten eller inget är det fel. Man kan pumpa upp förtrycket med en bildäckspump med manometer på. Då får man hålla säkerhetsventilen öppen samtidigt för att det inte ska vara något tryck i värmevattnet. Sedan får man fylla på värmesystemet och kanske lufta systemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
3 och 4. Varmvattentemperatur ska ungefär överensstämma med den övre termometern i tanken. Du behöver inte bekymra dig om legionella eftersom tanken har en slingberedare för varmvatten. Blir alltså inget varmvatten som är stående i tanken utan det tillverkas när man vrider på varmvattenkranen. Låt den övre el-patronen i tanken bara ge så mycket värme att varmvattnet precis räcker till. Då slipper man onödigt hög temperatur i tanken vilket ger bättre förutsättningar för den lilla värmepumpen.

5. Om värmesystemet inte läcker någonstans kan det vara problem med expansionskärlet och förtrycket i denna. Förtrycket ska normalt vara 0,5 bar i gummibälgen med tomt kärl. Om man trycker på stiftet i bildäcksventilen ska det komma luft. Kommer det vatten eller inget är det fel. Man kan pumpa upp förtrycket med en bildäckspump med manometer på. Då får man hålla säkerhetsventilen öppen samtidigt för att det inte ska vara något tryck i värmevattnet. Sedan får man fylla på värmesystemet och kanske lufta systemet.
Tack för svar,

det känns tryggande med legionellan, även om risken verkade vara liten. Tanken på 300l är alltså bara för att värma upp inkommande och runtgående vatten då om jag fattar det rätt.

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med den övre elpatronen. Ska jag sänka den så mycket det går utan att det blir kallt i radiatorerna eller under en dusch till exempel? Riskerar inte fläkten att jobba ihjäl sig då?
Nu är det som sagt 50 grader i kranen, jag kan sänka till 40 grader känns lagom.
Är det lättast att stänga av fläkten ett par dagar, reglera med endast tanken så att vattnet i kranen (och jag antar även värmegolvet och radiatorerna) blir ca 40 grader framledning kanske?
Eller ska jag sänka ytterligare till 35 grader och sen låta fläkten jobba upp från 35 grader till 40 grader? Vet inte hur jag ska tänka för att det ska dra så lite el som möjligt samtidigt som grejerna inte går sönder.

När det kommer till trycket:
Jag skruvade av den lilla hatten som satt på den automatiska avluftningssventilen men där fanns inget stift att trycka ner. Däremot så ser det ju ut som det har kommit vatten med tanke på att det ser ut att vara lite kalk runtomkring. Jag har aldrig sett att det läckt något vatten där på 6 månader i alla fall.

Jag tryckte däremot på den andra övertrycksventilen genom att lyfta på den lilla hävarmen och det kom luft i ca 1,5 sekund innan det kom lite vatten. Trycket gick då upp från typ 0,3 till 0,5. Svårt att se för 1 bar sitter på fjärde piggen.
 
  • Närbild på en metallgenstand med korrosion och text. Två hål, ett täppt och ett öppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på instrument med skala, visare nära 0, möjligen någon form av mätare eller ur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analogt tryckmätare med mätenheter i psi och kg/cm², gammal och sliten, närbild, industriell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre el-patronen i tanken är för varmvattnet och man bör inte ha högre temperatur där än vad som behövs för att varmvattnet ska räcka till när ni t.ex. duschar. Värmepumpar arbetar effektivare när inte temperaturen är hög. Den där modellen är en riktigt liten värmepump så räkna med att det behövs el-patron som komplement när det blir kallare ute. Klarar värmepumpen att ladda tanken med 45 °C så är det bra. Expansionskärlet är det svarta kärlet till höger ovanpå tanken.
 
J Josth skrev:
Den övre el-patronen i tanken är för varmvattnet och man bör inte ha högre temperatur där än vad som behövs för att varmvattnet ska räcka till när ni t.ex. duschar. Värmepumpar arbetar effektivare när inte temperaturen är hög. Den där modellen är en riktigt liten värmepump så räkna med att det behövs el-patron som komplement när det blir kallare ute. Klarar värmepumpen att ladda tanken med 45 °C så är det bra. Expansionskärlet är det svarta kärlet till höger ovanpå tanken.
Tack igen,

så jag kan öppna expansionskärlet själv och titta så allt ser helt och bra ut och där ska det finnas en till ventil som det inte ska komma vatten ur? Kommer det vatten så måste hela systemet tömmas och kärlet fixas? Det tar jag hit en rörläggare för i sådana fall antar jag.

Är den övre elpatronen bara för att värma upp kranvattnet? Vad värmer i sådana fall upp radiatorerna? Är det enbart värmepumpen?

Som det ser ut på rördragningen så tar värmepumpen vatten från tanken och försöker få det vattnet till den temp jag har ställt in och sen kommer det tillbaka till tanken. Då känns det som att den bara förstör om nu tanken är inställd på säg 50 grader och värmepumpen försöker få det till 45 grader.

Men jag vrider ner lite på tanken nu och sätter värmepumpen på de rekommenderade 45 graderna.
Elpatronen som är mellan pumpen och tanken ska jag koppla i då för att skydda fläkten. Den har ett vred som är svårt att se vilka grader som man ställer in på. Vilken grad borde den vara inställd på?
 
På expansionskärlet ska det sitta en bildäcksventil till gummibälgen. Om du tittar noga bör du upptäcka den.

Precis, den övre elpatronen är bara för tappvarmvattnet eftersom uttagen för radiatorerna sitter lägre på tanken. Radiatorerna värms av värmepumpen plus den el-kassett som sitter efter hydroboxen till värmepumpen. Alternativt kan man sätta in en nedre elpatron i tanken.

Värmen skiktar sig i tanken så det är varmare längre upp i tanken. Värmepumpen kan jobba med t.ex. 45 °C och varmvattnet kan vara inställt på t.ex. 50 °C om det behövs.

El-kassetten får man ställa in så att det blir tillräckligt varmt i huset när det är kallt ute men inte onödigt varmt. Man får prova sig fram.
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
J Josth skrev:
På expansionskärlet ska det sitta en bildäcksventil till gummibälgen. Om du tittar noga bör du upptäcka den.

Precis, den övre elpatronen är bara för tappvarmvattnet eftersom uttagen för radiatorerna sitter lägre på tanken. Radiatorerna värms av värmepumpen plus den el-kassett som sitter efter hydroboxen till värmepumpen. Alternativt kan man sätta in en nedre elpatron i tanken.

Värmen skiktar sig i tanken så det är varmare längre upp i tanken. Värmepumpen kan jobba med t.ex. 45 °C och varmvattnet kan vara inställt på t.ex. 50 °C om det behövs.

El-kassetten får man ställa in så att det blir tillräckligt varmt i huset när det är kallt ute men inte onödigt varmt. Man får prova sig fram.
Tusen tack, det börjar klarna nu riktigt bra vad som är vad osv.

El-kassetten behöver alltså bara kopplas in när det blir för kallt i huset. Nöjer vi oss med 17 grader när det blir -12 grader ute som det var förra månaden ett tag så är det ingen fara för värmepumpens skull?

Jag tittade lite mer noggrant på kärlet och den hade en liten gummihatt som jag kunde ta bort och där såg jag ventilen. Den gick lätt att trycka ner men det kom varesig luft eller vatten. Helt tyst.

Om jag ska pumpa själv lite för att se vad som händer, är det då övertrycksventilen som ska vara öppen? Den det kom lite luft och sen varmvatten ifrån tidigare? Det handlar bara om några dl vatten kanske? Man behöver inte tömma hela systemet för att pumpa i lite luft?

Tusen tack igen
 
Värmepumpen ni har är bara liten och effekten på den sjunker med utetemperaturen så el-kassetten kommer att behövas ofta. Inga problem om ni bara vill ha 17 grader inne.

Då saknas det förtryck i expansionskärlet. Börja med att pumpa in luft så systemtrycket stiger. Sedan kan du kort öppna övertrycksventilen och läsa av lufttrycket på luftpumpen. Fortsätt att pumpa in luft tills förtrycket är ca 0,5 bar. Fyll sedan på vatten i värmesystemet om det behövs för att få upp systemtrycket till runt 1 bar.
 
  • Gilla
HAJST och 1 till
  • Laddar…
Det enda jag gjorde igår (onsdag) var att sänka den övre elpatronen. Kan se via en mätare att den inte varit igång någonting nu under torsdagen. 0W.
Värmepumpen har dock gått lite mer idag. På bilderna ser man att det gick som mest i samband med allt testade och duschen. Annars jämt kring 0,73kw/h jämfört med mer varierat men typ 0,6kw/h i snitt.
Tanken har ju dragit ca 30kwh om dagen så blir nog ändå mindre energi som går åt.

Vet inte vad jag sänkte tanken till men antagligen under 45 grader.

Temperaturen i kranen är 45 grader istället för 57 som det var igår. Värmepumpen visar 45 grader precis som igår så antar att det är därför. Den visade inte 45 grader när jag stängde av tanken helt sist. Då iof med några minusgrader ute jämfört med 2-5 plusgrader nu.
Tog en dusch nu, 5 minuter i 38-gradigt vatten. Tempen i kranen sjönk med en grad så gissningsvis kan jag duscha i alla fall 30 minuter innan vattnet når 38 grader.

Den övre mätaren i tanken visar 34 istället för 43. Antar att det är här jag sparat in lite ström idag. Drog inte ner tanken ytterligare för det kan ju gå ner mer tänker jag.

Värmegolvet in är 36 idag istället för 38 igår. Vet inte vad det beror på. Det är lite varmare idag än igår och samma tid.

Den nedre mätaren på tanken visar en eller två grader lägre. Det är nog därför värmegolvet är ett par grader kallare. De två graderna kanske värmegolvet fick ifrån den övre elpatronen på något sätt. Det blev lite extra varmt typ.?

Radiatorn i källaren är kvar på 34 grader, samma som igår. Den har ingen termostat så mäter yttemperaturen bara för att ha lite koll.

cykelpump ska införskaffas efter nyår

gott nytt år.
 
Låter bra att elpatronen går mindre och värmepumpen istället går mer. Ger som sagt ökad energibesparing. Fortsätt att prova så. Räcker varmvattnet till 30 min dusch är det ju oftast helt okej. En bra cykelpump med manometer på blir perfekt.
Gott nytt år!
 
  • Gilla
HAJST och 1 till
  • Laddar…
Då verkar det som att jag behöver byta eller laga den där gummiballongen i expansionskärlet. Är det något jag kan göra själv? Hittar inga instruktioner online.

Jag fyllde på med luft men inget förtryck bildades trots att jag pumpade på rätt länge. Jag märkte dock att trycket i systemet ändå höjdes. Jag pumpade på eftersom radiatorerna på övervåningen inte fick någon värme. Efter lite pumpande så fungerade det.

Radiatorerna var varma i tre dagar men trycket försvann sakta och nu orkar inte vattnet upp till övervåningen igen. Jag testade att trycka på ventilen och det fanns fortfarande luft men det kom också ut pyttelite vatten. Antar att även lite vatten är dåligt så detta måste bytas. Pumpade på en gång till för att få lite värme i sovrummen men det går sakta nedåt igen. Och pumpen visar fortfarande 0 även fast det uppenbarligen är lite tryck i ballongen.
 
  • Gilla
Stukky
  • Laddar…
Verkar som det är dags för ett nytt expansionskärl om det kommer en vattendusch i luftventilen.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Jag bytte expansionskärlet för två månader sedan. Det gamla var tydligt trasigt i själva "ballongen". Efter byte till en ny med ett förtryck på 0,5 bar så gick det att fylla på vatten i systemet och värmen kom igång direkt på övervåningen.

Jag avluftade alla radiatorer och de på övervåningen fick jag avlufta flera gånger och fylla på vatten emellan.

Dock så är jag tvungen att i sovrummet på övervåningen (högst upp och längst bort från tanken) avlufta en gång i veckan och fylla på vatten för trycket fortsätter sjunka. Är det normalt? Hur länge ska jag behöva göra det i så fall? Jag vet att det är luft i vattnet man pumpar in men det känns som det borde minskat i snabbare takt än detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.