Jag har precis installerat en avfallskvarn. När jag skulle testköra så snurrar den inte, utan den bara brummar utan att röra sig (men den blir varm). Jag har testat att rotera motoraxeln för hand mha insexskruven på undersidan och den roterar lätt, så den är inte blockerad. Jag kan inte heller "snurra igång" den manuellt när den står och brummar (som jag tex måste göra med min gamla cemenblandare).

Jag har kontaktat säljaren som lovat återkomma snarast, men det var på blocket så jag har inga garantier eller så.

Men jag funderar på vad som kan vara fel. Kan jag ha gjort något fel i installationen eller är det något elektriskt fel på själva apparaten? Är det isf något man kan ha en chans att åtgärda själv eller är det skroten som gäller?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Men jag funderar på vad som kan vara fel. Kan jag ha gjort något fel i installationen eller är det något elektriskt fel på själva apparaten? Är det isf något man kan ha en chans att åtgärda själv eller är det skroten som gäller?
Omöjligt att svara på utan mer information.

Bor du i en kommun som tillåter det? Står Stockholm på din profil och där ska det ju vara okej enligt vad jag kan se.
 
A
joakim_j joakim_j skrev:
Jag har precis installerat en avfallskvarn. När jag skulle testköra så snurrar den inte, utan den bara brummar utan att röra sig (men den blir varm). Jag har testat att rotera motoraxeln för hand mha insexskruven på undersidan och den roterar lätt, så den är inte blockerad. Jag kan inte heller "snurra igång" den manuellt när den står och brummar (som jag tex måste göra med min gamla cemenblandare).

Jag har kontaktat säljaren som lovat återkomma snarast, men det var på blocket så jag har inga garantier eller så.

Men jag funderar på vad som kan vara fel. Kan jag ha gjort något fel i installationen eller är det något elektriskt fel på själva apparaten? Är det isf något man kan ha en chans att åtgärda själv eller är det skroten som gäller?
1-fas då kan det vara startkondensatorn
 
Anna_H Anna_H skrev:
Omöjligt att svara på utan mer information.

Bor du i en kommun som tillåter det? Står Stockholm på din profil och där ska det ju vara okej enligt vad jag kan se.
Ja, Huddinge tillåter avfallskvarn, så jag tror inte att det är det som orsakar felet.

Jag vet tyvärr inte om jag har så mycket mer information att ge. Modellen heter P-370 och den borde snurra med 1450 rpm, det är typ det.
 
electroluxaren skrev:
1-fas då kan det vara startkondensatorn
Jo, jag var inne på det också. Det var därför jag försökte "snurra igång" den manuellt som jag gör med cementblandaren. Men det är klart, 1450 rpm är ju lite mer än vad min cementblandare går i (som tur är).

Det lite dryga är att de har limmat igen skruvarna på fabriken, så det är ett litet projekt att komma in i den. Den är helt ny också. Är det vanligt att kondingar är kajko från fabrik?
 
A
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, jag var inne på det också. Det var därför jag försökte "snurra igång" den manuellt som jag gör med cementblandaren. Men det är klart, 1450 rpm är ju lite mer än vad min cementblandare går i (som tur är).

Det lite dryga är att de har limmat igen skruvarna på fabriken, så det är ett litet projekt att komma in i den. Den är helt ny också. Är det vanligt att kondingar är kajko från fabrik?
om den är kinesisk så...
men startkond brukar sitta på utsidan
 
A
sen kan man ju fundera på varför säljaren inte ville ha kvar den...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om den är kinesisk så...
men startkond brukar sitta på utsidan
Kinesisk är den säkert. Hur menar du på utsidan?
 
A
joakim_j joakim_j skrev:
Kinesisk är den säkert. Hur menar du på utsidan?
fäst med två sladdar in i apparaten.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ok, så verkar inte vara fallet här tyvärr.
 
A
joakim_j joakim_j skrev:
Ok, så verkar inte vara fallet här tyvärr.
har du en bild på den och typskylten?
 
Det är någon no-name kinesisk grej tror jag.
Avfallskvarn under diskho, rör och kablar synliga, installeras i skåputrymme, kökstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett på maskin med specifikationer: modellnummer, ström, effekt, varvtal, kapacitet och typ av motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Där finns ju en webadress. Skicka ett mail, bifoga bilden ovan och fråga om han har någon information som kan hjälpa dig.

Kontaktuppgifter:
"Har du några frågor så når ni mig enklast på telefon!
David Svahn 0734-225300
Eller på mail:
david@smartamaskiner.se"

[länk]
Jo. Han ägnar sig iofs åt dränering och uthyrning av entrepenadmaskiner, men han kanske har avfallskvarnar som hobby :) Men jag skall testa.
 
Jag löste det. Kan inte säga att jag vet exakt vad jag gjorde, men jag monterade isär den och sedan ihop igen. Tror att det har att göra med att brytaren som kopplar i/ur hjälplindningen hade hamnat snett på något sätt.

Men nu funkar det!
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.