Rickard.
Fulrenoverar ett rum i källaren och hittade två eldosor i 30mm cellplast mot ytterväggen som kändes lite sådär. Någon variant av påbyggnadsring antar jag att jag borde köpa till.

Jag hade tänkt slippa ta in en elektriker bara för att ta bort och sätta tillbaka två eluttag men nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare, varmgång i uttaget och brand är såklart det jag är rädd för.
 
  • Elinstallation i vägg, synlig genom hål, med ledningar och anslutningsklämmor. Arbete pågår eller ej färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ser redan ut att två dosor utanpå varandra där, men tydligen räckte det inte ändra fram till ytterkanten på väggskivan i alla fall... Det går att lösa med påbyggnadsringar. Det behöver inte vara överdrivet tätt.

Såsom det ser ut finns ingenting som kan gå varmt annat än skarvarna med torixhattar på. Är de utförda av en erfaren yrkesman är de ok, men troligen är det gjort av den person som snickrat ihop dosorna. Jag skulle klippa dessa, skala om ledarna och sätta en Wago 221 eller 773. Ledarna ser dock ut att vara ganska korta, så du kan nöja dig med att dra i dessa förbindningar för att se att de verkligen sitter ihop.

Detta med tillförlitliga skarvdon blir mer viktigt om man mular in dospuckar där också.
 
Rickard.
Dosan på bilden hade bara ett lock tidigare och uttaget är skarvat vidare 2m (sannorligt av en elektriker) men efter det har väggen byggts om någon gång. Nu vill jag använda båda uttagen och jag tror kablarna räcker men annars kan jag skarva på med wago. Känns det som en rimlig lösning?

Jag blev lite tagen då alla andra uttag i delen av källaren med samma vägglösning är alla dosorna omringade av trä, eventuellt bara av enkelhet då när jag tänker efter så är inte den kombinationen direkt säkrare.
 
Om cellplast är värre än trä kan jag inte uttala mig om, och jag vet heller inte när kravet på självslocknande dosor infördes med det kan vara efter att dessa dosor tillverkades... Så, vad du kan angripa är risken för varmgång och brand. Och då är första steget att kontrollera de skarvar som finns i dosan, och eventuellt göra om dem.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Hela rummet är draget med skyddsjord så det är inte original, exakt när det är gjort vet jag inte men tidigast 90-tal kanske? Det var från börjat ett stort ”hobbyrum” som nu är uppdelat i två, båda är helt torra rum.

Tack för svaren, ibland behöver man höra lite förnuft då min hjärna slängde fram allt den hade på bränd elektronik när jag såg cellplasten trots att jag aldrig varit med om något liknande själv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.