Har byggt ett utekök delvis med Ikeas stomme för köksskåp. Detta för att kunna använda deras skåpsluckor i rostfritt stål.

Stommen är inte gjord för att vara utomhus men täcker hela delen med ett skydd när vi inte använder den så förhoppningsvis tar den ingen skada av fukt.
Grillen rullas in på plats och sitter inte fast i bänken.
Funderar på att dra varmvatten inifrån varmvattenberedaren, någon som vet om trädgårdsslang håller för varmvatten eller bör jag använda några annat?
 
  • Hembyggt utekök på trädäck med IKEAs stomme, grill och skåpsluckor i rostfritt stål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggt utekök med IKEA-stommar och rostfria skåpsluckor, grill och diskho på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska dra direkt från vv beredare så finns väl ingen anledning att ta vanlig trädgårdsslang? En sån svart hård plastslang som används till vatteninstallation borde vara mer lämplig. (Är det PEM släng dom heter tro?)
 
Svara mig själv att det ska man visst inte alls ha för dom är endast för kallvatten.
 
  • Gilla
jmkv
  • Laddar…
Vattenslang brukar dessutom göra att vattnet smakar slang..
 
Hur ser Ikea köket ut efter 1år ute ?
 
Vi har täckt det med ett skydd från Ikea när vi inte använder det. Dock så har det blåst av några gånger så det har kommit in regnvatten, så stommen har svält på ett par ställen vilket medfört att ena dörren är lite sen, men inte så farligt. I det stora hela tycker jag det har klarat sig bra. Dörrarna är felfria.
 
Tack för svar..... kanske bygger egen stomme då och använder luckorna
 
Ja, jag hade nog också föredragit det. Jag valde ”tryckökning” istället för dörrhandtag så man slipper göra hål i framtiden. Annars kan det komma in vatten där.
 
Hur har stommen klarat sig nu? Jag har funderat på att installera en köksbänk i växthuset. Kommer ju aldrig något regn men är ju fuktigt nu under vindern.
 
Vi har sålt huset för 1,5 år sedan, men innan dess så har stommen svällt på sina ställen, men det var främst där det kom in vatten direkt. Jag upplevde det som att den inte påverkades av fukten.
 
J jmkv skrev:
Vi har sålt huset för 1,5 år sedan, men innan dess så har stommen svällt på sina ställen, men det var främst där det kom in vatten direkt. Jag upplevde det som att den inte påverkades av fukten.
Ok, tusen tack för snabbt svar!
 
Spånskiva tål inte fukt och de flesta växthusen är fuktiga. Är det avsett för odling så skulle jag använda tryckt virke eller metall.
 
  • Gilla
Latexfacet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.