Hej,

Jag måste få under ett kabelskyddsrör 50mm under en betongtrappa som är ca 1.3 m bred. Jag vill helst inte gräva ur för mycket under trappan för att riskera stabiliteten trappan står på. Det är packat bärlager och grus under trappan misstänker jag. Har ni några tips eller idéer för hur det kan gå till?
 
Måste du verkligen gå under trappan, kan du inte gräva runt den istället? Om du måste gå under och det är packat bärlager blir det tufft utan att underminera trappan.
Är det en gjuten trappa eller lavad av block? En massiv gjuten trappa bör du kunna tunnla utan att den sätter sig. Följ undersidan av betongen och försök hålla hålet så litet som möjligt. Använd spett och kofot från båda håll så ska det funka, men det tar sin tid. Ett alternativ är att göra som när man sätter markskruvar och borra med ett långt och grovt borr. Borret lär bli skrot men det kan det kanske vara värt.
 
Tyvärr måste jag under den.

Tack för förslag. Det är ungefär de jag tänkt på innan. Hade även en tanke på att slå igenom ett stålrör och dra igenom slangen genom röret och sen dra bort röret.
 
Den metoden kan fungera också. Vi har gjort det under vägar när det inte är mycket stor sten i marken. Då har vi tryckt rören med grävmaskin. Du bör klara att göra så om du frigräver båda sidor först.
Lycka till.
 
Ja, måste bara hitta ett lämpligt rör. Några tips?
 
tommib
Kolla på maströr för antenn. Ev är de lite klena. Kanske sådana rör som man använder till trafikskyltar, de är rätt grova i godset.

Jag skulle börjat med att slå igenom ett grövre armeringsjärn, typ 12 mm. När du fått igenom det kan du trä på röret på armeringsjärnet, då kommer det att följa till andra sidan och inte vika av.


Du behöver ju inte dra slang igenom röret, lägg kabeln direkt i. Ev kan det vara bra att skydda den mot skav vid ändarna.
 
Bra tips. Var på biltema precis. Maströr var för klena. Fanns avgasrör 51mm men de var bara 48 innerdiameter. Fanns även med innerdiameter 60mm, kanske får bli ett sånt om jag inte hittar nått bättre.
 
tommib tommib skrev:
Kolla på maströr för antenn. Ev är de lite klena. Kanske sådana rör som man använder till trafikskyltar, de är rätt grova i godset.

Jag skulle börjat med att slå igenom ett grövre armeringsjärn, typ 12 mm. När du fått igenom det kan du trä på röret på armeringsjärnet, då kommer det att följa till andra sidan och inte vika av.


Du behöver ju inte dra slang igenom röret, lägg kabeln direkt i. Ev kan det vara bra att skydda den mot skav vid ändarna.
Inte armeringsjärn, det är för mjukt. Det kommer att svänga och söka enklaste vägen framåt. Något härdat om det skall vara tunt, men röret blir nog bra bara du tar till släggan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Sant. Jag tänkte att det var en fördel men det är det ju inte nödvändigtvis.
 
Håller du till i trakten kring Kristianstad finns det ett ställe där som har grova rör med tjock godstjocklek, med längdval från 1 till 6 meter. Kapar efter önskemål... Rinkaby rör

kanske en DN10 eller DN15 blårör först och sen ett DN50 blårör, med en muff som slagnacke. De tål mycket stryk, används bland annat för att knacka ner som brunn i marken...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte armeringsjärn, det är för mjukt. Det kommer att svänga och söka enklaste vägen framåt. Något härdat om det skall vara tunt, men röret blir nog bra bara du tar till släggan.
Det beror väl helt på vilken grovlek man väljer. Tar man ett 32mm så är det inget man kröker så enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.