Om det ligger utanför detaljplanerat område så är åtminstone de flesta av åtgärderna bygglovsbefriade.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, så är det tyvärr, åtminstone i min kommun. Reglerna gäller per fastighet, inte per byggnad. Och enligt dem så är det så i hela Sverige.
Jag tror att det kan handla om ett missförstånd för Boverket uttrycker mycket tydligt att det inte är så. Möjligen har MÖD satt ned foten rätt nyligen så din kommun har tidigare gjort egna bedömningar utan praxis och därmed emot det som senare utvecklats som praxis i MÖD.

Boverket:

Text om byggnadsplanering och förutsättningar för bygglov relaterat till detaljplaner och byggändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns..._inom_dp/planenlighet/planenligt-utgangslage/
 
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mellan åren 6-10 år efter att du påbörjade åtgärden olovligen så kan du inte då en byggsanktionsavgift påförd dig.
Är vite något annat? Jag vet en som fick ett vitesföreläggande i dagarna för en olovligt uppförd byggnad 2014. Det är 8 år sedan. Vitet löper sedan vidare med en rörlig del för varje påbörjad månad som rättelse inte har vidtagits.
 
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Är vite något annat? Jag vet en som fick ett vitesföreläggande i dagarna för en olovligt uppförd byggnad 2014. Det är 8 år sedan. Vitet löper sedan vidare med en rörlig del för varje påbörjad månad som rättelse inte har vidtagits.
Vitet är ett sätt för byggnadsnämnden att tvinga dig att följa deras föreläggande om t ex rättelse. Rätta eller betala s a s.

Förelägganden med eller utan viten kan beslutas om inom tio år från att den lovkrävande åtgärden påbörjades utan startbesked.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Det som byggdes och var godkänt när det uppfördes är alltid godkända. Dock om du gör förändringar så kan jag tänka mig att nya reglerna gäller. De allra flesta lagar gäller inte retroaktivt.
 
Davidbagare
Men hur vet andra än jag själv när något byggdes? Om nån anmäler något eller kommunen gör någon tillsyn, kan man då inte säga att detta byggdes +10 år sedan? Fast det kanske bara är 6-7 år gammalt?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men hur vet andra än jag själv när något byggdes? Om nån anmäler något eller kommunen gör någon tillsyn, kan man då inte säga att detta byggdes +10 år sedan? Fast det kanske bara är 6-7 år gammalt?
Flygfoto vanligen.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Flygfoto vanligen.
Men hur ofta tas nya flygfoton över hela landet då? Är det nåt som görs på årlig basis?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men hur ofta tas nya flygfoton över hela landet då? Är det nåt som görs på årlig basis?
Flygfoton, satellitbilder från olika satelliter mm, oftast vart tredje-fjärde år i alla fall i tättbebyggt område. Men man får leta runt en del för att hitta dem alla...
 
  • Gilla
Gavialen och 1 till
  • Laddar…
T
Ni säger att det gäller från det påbörjades. Om vi då ska gå till ytterligheterna. Jag ska bygga ut huset med, säg 50kvm. Jag börjar med att fixa grunden. Sen väntar jag 10 år och bygger resten. Då är det preskriberat? Men om jag skulle bli påkommen innan är det ju bara att säga att det ska bli ett trädäck i samma höjd som gräset...

Skulle det "funka"? Jag tar självklart kort på när jag tar första spadtaget för att ha som bevis.
 
  • Gilla
Gavialen
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Ni säger att det gäller från det påbörjades. Om vi då ska gå till ytterligheterna. Jag ska bygga ut huset med, säg 50kvm. Jag börjar med att fixa grunden. Sen väntar jag 10 år och bygger resten. Då är det preskriberat? Men om jag skulle bli påkommen innan är det ju bara att säga att det ska bli ett trädäck i samma höjd som gräset...

Skulle det "funka"? Jag tar självklart kort på när jag tar första spadtaget för att ha som bevis.
Det räknas nog som att det påbörjats flera gånger.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TechChad skrev:
Ni säger att det gäller från det påbörjades. Om vi då ska gå till ytterligheterna. Jag ska bygga ut huset med, säg 50kvm. Jag börjar med att fixa grunden. Sen väntar jag 10 år och bygger resten. Då är det preskriberat? Men om jag skulle bli påkommen innan är det ju bara att säga att det ska bli ett trädäck i samma höjd som gräset...

Skulle det "funka"? Jag tar självklart kort på när jag tar första spadtaget för att ha som bevis.
Det här är bedömningsfrågor så det beror på omständigheterna i övrigt och vad den enskilde handläggaren och dess "team" landar i. Svårt att förutsäga enskildas agerande inom ramen för sin tjänstemannaroll.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Det som kan hända är att någon hävdar att det är "nybygge". Blir svårt bevisa att svartbygget är över 10år gammalt när det INTE finns papper på det?! Eller går det bara bygga ut sitt 1+ år gamla hus, hoppas på att ingen märker det på 10år och efter 10 år är allt fullständigt legalt?! Vad coolt :cool:

Kanske ska börja min utvidning av garaget och göra den lite större fast kommunen sagt nej. Finns kanske tom papper på det att det var ca 8 år sedan jag frågade lov (y) Har just nu snälla grannar som inte skulle bry sig. Flyttar det hit nån sur gubbe/kärring har dem alltså då inget att säga till om :cool: Allt är 10+ år gammalt fast de i verkligheten skulle bara varit där 2-3 år.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Eller går det bara bygga ut sitt 1+ år gamla hus, hoppas på att ingen märker det på 10år och efter 10 år är allt fullständigt legalt?! Vad coolt :cool:
Det är så det fungerar men kan nyanseras lite beroende på vad du menar med "fullständigt legalt".

Det är ju inte byggnader som är legala eller inte. Den statusen finns inte i grund och botten i bygglagstiftningen. Bygglovet gäller ju själva åtgärden att bygga huset och det gäller mellan att det beviljas och fem år framåt då åtgärden ska vara slutförd. Efter slutbeskedet är bygglovet bara en arkivhandling och har inte längre någon påverkan rättsligt.

Men det finns enstaka situationer där det spelar roll om en byggnad har utförts med bygglov eller inte, trots att själva åtgärden att bygga huset är preskriberad och byggnaden som sådan tolereras av samhället. T ex finns något rättsfall där HD har varit tvungna att fundera på om en byggnad som utan lov har tagits i bruk som bostad kan fungera som grund för vidare bygglovsbefriade åtgärder, om det nu var friggebod eller attefallsåtgärd. Jag har för mig att ett oenigt HD kom fram till att det inte gick. Men nu tar jag det från minnet så reservation för att min hjärna ljuger för mig.

EDIT: En annan situation där en byggnads historia gällande de lovpliktiga åtgärder som har utförts på den följer av 9 kap. 30 §. Det gäller om byggnaden strider mot detaljplanen. En att (de många) kriterierna för att bevilja nya bygglov är att avvikelsen från detaljplanen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt PBL eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen. D v s har man skapat en planstridighet för en byggnad genom att bygga svart så tickar inte denna box och vidare bygglov för denna byggnad kan bli problematiska.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är så det fungerar men kan nyanseras lite beroende på vad du menar med "fullständigt legalt".

Det är ju inte byggnader som är legala eller inte. Den statusen finns inte i grund och botten i bygglagstiftningen. Bygglovet gäller ju själva åtgärden att bygga huset och det gäller mellan att det beviljas och fem år framåt då åtgärden ska vara slutförd. Efter slutbeskedet är bygglovet bara en arkivhandling och har inte längre någon påverkan rättsligt.

Men det finns enstaka situationer där det spelar roll om en byggnad har utförts med bygglov eller inte, trots att själva åtgärden att bygga huset är preskriberad och byggnaden som sådan tolereras av samhället. T ex finns något rättsfall där HD har varit tvungna att fundera på om en byggnad som utan lov har tagits i bruk som bostad kan fungera som grund för vidare bygglovsbefriade åtgärder, om det nu var friggebod eller attefallsåtgärd. Jag har för mig att ett oenigt HD kom fram till att det inte gick. Men nu tar jag det från minnet så reservation för att min hjärna ljuger för mig.
Intressant :devilish:

Vi har en kommun som motsätter sig diverse byggen. "För nära grannen" "prickad mark" osv osv :rolleyes:

Gav själv lov till en granne muntligt på mitt godkännande. Står dels för nära min tomt och för nära prickad mark. Men det är inget som stör mig. Däremot stör jag mig på kommunens prickade "park". Träd som kommunen inte sköter och som jag fått skit av fd grannen trots kommunen hade gett lov fälla några. Där hade jag dock tur när jag fick nya grannar ca 30st försvann :heart: Och jag inte inblandat den här gången :p:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.