Tänkte dela med mig av mitt bygge av ett pooltak. Vi har en ganska liten pool 3x5 meter som är från -68. Dels på grund av många andra investeringar i huset och att ett pooltak kostar ca 75 tkr så bestämde jag mig för att bugga ett eget.

Kraven för taket är att både jag och min fru ska ”enkelt” kunna öppna det. Det ska hjälpa till att hålla viss värme inne (behöver inte va tätt för vi kör sådan bubbelplast på med) samt att det ska hålla om ett barn ramlar på det. Sista delen så är det inte så att det behöver klara vad som helst men det ska hålla 1 gång allefall. Bonus är sen om regnet åker bort.

så lösningen blev en enkel träkonstruktion i grunden. Gjorde 4 sektioner (detta för att de ska kunna öppnas separat och fördela tyngden något). Sedan satte jag på plasttak. Denna delen var klart jobbigast då plasttaken kommer i fasta storlekar och var ett h-vette att skära till. Kanske går att beställa klara men målet var ju även att spara in pengar.

varje sektion blev sen försedd med två gångjärn. Till varje sektion knöt jag sen rep som går ihop i en vägg där jag satt ett antal block. Till dessa har jag sedan kopplat en vinsch. Lite stökigt är att jag måste ha den ganska lång bort för att det ska finnas utrymme för den att dra upp hela snöret.

den tyngsta biten är första 10-20 cm som ska lyftas. Då är vinkeln ”sämst” och blir tungt. Även om sektionerna ”bara” väger 20 kg så krävs en del kraft. Har gjort så att repen till sektionerna är olika långa vilket gör att kraften inte behövs på en gång utan utspridd.

ett litet kul bygge där om jag gjort om det nog skulle varit lite noggrannare med alla mått. Kört lite större gångjärn samt ett hårdare plasttak som skurits ut med proffsigt. Hoppas det ger lite inspiration.

Hembyggt pooltak över liten pool med öppningsbara genomskinliga plastsektioner och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort pooltak med fyra sektioner av trä och plast, rep och vinschsystem vid huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort träpooltak med sektioner och plasttak över liten pool, rep och vinschsystem synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord träkonstruktion av pooltak med plasttak i separata sektioner och rep på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggt pooltak av trä med blå rep och gångjärn, repen är fästa i en vägg med block och en vinsch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggt pooltak med transparenta plastsektioner och träbjälkar, med rep och vinschsystem för öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Helle Kaagaard och 5 till
  • Laddar…
Vad häftigt, vi håller på och letar efter bra poolskydd, det där blir perfekt. Vad landade ditt bygge på?
 
M marzena.nordin skrev:
Vad häftigt, vi håller på och letar efter bra poolskydd, det där blir perfekt. Vad landade ditt bygge på?
Kommer inte ihåg exakt men det var inte mycket. Tror allt jag gjorde kring poolen med nytt deck runt om med landade under 5000 kr. Plasttaken kostar runt 300 kr/st och en vinch typ 500 kr. Trädelen kostar ju nästan inget egentligen.

Lite lärdommar så här året efter. De blir ganska stora vindsegel när de står upp. Så hade några olyckor där taken flög upp när jag skulle fälla över dem. Då gick plasten sönder på vissa ställen. Så viktigt där var att inte dra upp dem för långt utan dra upp en bit, sedan fälla över, sedan dra upp lite till och dra över nästa. Sen märkte jag även att ha 3,5 meter långa träbitar finns risker med. Dels kan de svikta lite om det blir mycket vatten men även risken att de går av om det finns en kvist eller så. Hade en som gick av för mig. Var ju inte jättesvårt att byta och fixa så klart men kolla så trät är helt. Sen gällande plasttaket så skulle jag försöka hitta så slitstarka hela bitar som möjligt. Så rekommenderat är att först hitta plasttak och så ta den bredden och skapa konstruktionen efter. Mina är 120 cm och det finns typ inga hela bitar. Det är svinjobbigt att dela plasten bra och blir sämre konstruktion. Så hade jag gjort om hade jag nog försökt ändra måtten bara lite för att få hela bitar som täcker så gott det går.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
Kommer inte ihåg exakt men det var inte mycket. Tror allt jag gjorde kring poolen med nytt deck runt om med landade under 5000 kr. Plasttaken kostar runt 300 kr/st och en vinch typ 500 kr. Trädelen kostar ju nästan inget egentligen.

Lite lärdommar så här året efter. De blir ganska stora vindsegel när de står upp. Så hade några olyckor där taken flög upp när jag skulle fälla över dem. Då gick plasten sönder på vissa ställen. Så viktigt där var att inte dra upp dem för långt utan dra upp en bit, sedan fälla över, sedan dra upp lite till och dra över nästa. Sen märkte jag även att ha 3,5 meter långa träbitar finns risker med. Dels kan de svikta lite om det blir mycket vatten men även risken att de går av om det finns en kvist eller så. Hade en som gick av för mig. Var ju inte jättesvårt att byta och fixa så klart men kolla så trät är helt. Sen gällande plasttaket så skulle jag försöka hitta så slitstarka hela bitar som möjligt. Så rekommenderat är att först hitta plasttak och så ta den bredden och skapa konstruktionen efter. Mina är 120 cm och det finns typ inga hela bitar. Det är svinjobbigt att dela plasten bra och blir sämre konstruktion. Så hade jag gjort om hade jag nog försökt ändra måtten bara lite för att få hela bitar som täcker så gott det går.
Gammal tråd men hoppas på lite info ändå. Vilken virkesdimension har du använt. Vi funderar på liknande lösning men till en rund pool.
 
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
såg du denna? Min nya lösning som är sjukt mycket bättre.
[länk]

Inne på andra vintern och funkar perfekt.

Annars är det bara vanliga träsaker. Inget speciellt. Va är reglarna typ 4,5 osv.
Wow vad snyggt. Hur gör du på vintern? Har du monterat öljetter längs sidorna för låsningen? Det vore ju väldigt bra om det gick att låsa den så där och barn absolut inte kan öppna den, eller falla igenom.
 
A Alvar63 skrev:
Wow vad snyggt. Hur gör du på vintern? Har du monterat öljetter längs sidorna för låsningen? Det vore ju väldigt bra om det gick att låsa den så där och barn absolut inte kan öppna den, eller falla igenom.
exakt. Öljetter på sidorna och så nedfällda spänhållare som jag bara sätter i hakar. Allt köpt på Biltemas båtavdelning.

Har även gjort några hål mitt i där vattnet samlas och förstärkt med sån tejp man lagar gortex med. Gör inget mer på vintern utan har skottat av någon gång då och då. Har även ett stålrör i mitten på min som jag lagt dit då det blir rätt lång mellan armarna. Den tål ju rejält mycket.
 
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
exakt. Öljetter på sidorna och så nedfällda spänhållare som jag bara sätter i hakar. Allt köpt på Biltemas båtavdelning.

Har även gjort några hål mitt i där vattnet samlas och förstärkt med sån tejp man lagar gortex med. Gör inget mer på vintern utan har skottat av någon gång då och då. Har även ett stålrör i mitten på min som jag lagt dit då det blir rätt lång mellan armarna. Den tål ju rejält mycket.
Stort tack för input
Vi skulle klara oss med en manuell om man kan montera öglan för veven så att den kan vevas "uppifrån" eftersom man står högre än den monteras. Jag tror vår pool är 300x300 men gissar att man behöver minst 350cm bred så den går förbi poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.