Z Zodde skrev:
För att förstå sammanhang krävs det att man känner grundläggande förutsättningar och fakta.
Börja du där
Nu har du haft chansen att sakligt bemöta både vad jag skriver om hur elmarknaden fungerar, vad som gick fel när plötsligt överföringskapaciteten från Norge ökade och varför det fick priserna att tippa över till den kontinentala sidan i hela Skandinavien.
Jag har argumenterat för ett konkret förslag som mkt snabbt skulle återställa det allra mesta av denna röran, men det vill du inte kommentera (vilket avslöjar er politiska koppling)
Vi kan alla konstatera att du i princip inte lyckats bemöta någonting alls av detta med annat än den vanliga överlägsenheteten och rena tramset.
Get the facts right säger du, men du kan själv inte leverera ett simpelt diagram som stödjer dina märkliga påståenden om historisk koppling mellan det svenska och tyska elpriserna en gång.

Du är en bluff, precis vad jag redan gissade i somras.
Troligen politiskt utsänd liksom din jobbiga vapendragare Daniel 109.
Er uppgift är att på alla sätt försvara det rådande systemet hur sjukt det än verkar, och försöka trötta ut alla här som på något sätt inte verkar köpa den gängse uppfattningen att det enda problem vi har förutom kriget, är att vi måste bygga "mer planerbar kraft " , fler ledningar till Norrland och tills dess att det eventuellt blir verklighet så ska vi spara el och vara tacksamma för att staten ger oss lite allmosor nu i början tills vi vant oss vid det nya "marknadsmässiga" elläget.
Vi måste sluta ifrågasätta galaxens mest fulländade elhandelssystem så att det kan sprida sig till hela världen och ge de underbara fördelar som vi just nu åtnjuter här i lilla Sverige!
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jag påstår inte att systemet är fulländat. Jag påpekar när du har fel. Vilket är ofta.
Du har totalt missförstått hur prissättningen går till. Då är det inte konstigt att du tycker att systemet är sjukt.
 
Magnus E K
G GA Anderson skrev:
Då har OL3 vaknat till liv och börjat producera el igen :love:
Återså att se hur länge den går problem fritt denna gång :thinking:
De har ju ett testschema att följa, så större delen av januari kommer den stå stilla även om inga problem uppstår (se https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3forecast.html). Men ska tydligen upp i maxeffekten 1600 MW imorgon onsdag (20 MW mer än max i höstas tror jag).
 
B Boende45 skrev:
Ganska normala priser i norra Sverige för december men rekord i SE3 och SE4.

Öre per kWh i december:

SE1. SE2 SE3. SE4
66,7 66,7 180,7 187,4

Lägg på 7-10 öre påslag och sedan moms 25% på ovanstående

Sedan tillkommer naturligtvis elnätsavgiften och även elskatten på 44 öre.

Grattis!
B Boende45 skrev:
Ganska normala priser i norra Sverige för december men rekord i SE3 och SE4.

Öre per kWh i december:

SE1. SE2 SE3. SE4
66,7 66,7 180,7 187,4

Lägg på 7-10 öre påslag och sedan moms 25% på ovanstående

Sedan tillkommer naturligtvis elnätsavgiften och även elskatten på 44 öre.

Grattis!
tack för denna förtydling! Varför tycker man då i norr att man ska få ta del av eldstödet
 
Z Zodde skrev:
Så länge Tyskland kör gaskraftverk och det är den dyraste produktionen som styr priset har det ingen betydelse om Tyskland har mer kärnkraft än gaskraft. Först när sista gaskraftverket stängs släpper elpriset kopplingen till gaspriset
Om priset på gas bestäms av tillgång och efterfrågan så borde rimligtvis gaspriset gå ner om man istället för att elda gas klyver urankärnor. Så även om inte all användning av gas kan undvikas och kopplingen finns kvar så borde rimligtvis priset på gas gå ner och därmed även priset på el. Och perioderna då ingen gas behöver användas blir både fler och längre. Dessutom med mindre utsläpp av växthusgaser. Så visst 17 har förtida nedstängningar av kärnreaktorer drastiskt gjort situationen sämre. Men Putin blev kanske gladare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
ack ja, med statistik kan man visa på det mesta...

jag har redan tidigare lagt upp bilden som regeringens visade på sin pressträff för två veckor sedan, med elpriset i Sverige och stängningen av Ringhals 1 och 2

[bild]

och motsvarande för Italien – som jag gjorde och la upp tidigare – där även italienarnas elpriser förefaller ha stigit på samma sätt när vi stängde Ringhals 1 i Sverige

[bild]

jag passar på och kompletterar med hur stängningen av Ringhals 1 också gjort att elpriserna på Irland skjutit i höjden, jag har tyvärr inte data för andra halvåret i år, men sambandet är ju uppenbart hur stängningen av svenska kärnkraftverk – eller någon annan godtyckligt vald händelse – sänker alla Europas ekonomier
[bild]

tyvärr har en vettig diskussion kring energiförsörjningen övertagits av polariserande politiska propagandafloskler före valet, och alla som dignar under elräkningarna söker en enkelt förklaringsmodell och syndabock – är det inte det som sker inom landet så är det Tysklands (eller möjligen Danmarks) fel, medan Putin och det ryska anfallskriget sällan nämns av populisterna

men lägger vi regeringens försök ovan till att använda statistiken för bondfångeri åt sidan, kan vi ju titta på lite riktig statistik i stället ;)

– Sverige är i år Europas största elexportör i absoluta termer, och har i år exporterat mer el till grannländerna än någonsin

– Tyskland är en traditionellt en stor elexportör och är fortfarande så, men har på sju år gått ner från en årlig export på närmare 60 TWh till "bara" 25 TWh i export

– Frankrike som vanligen är den största elexportören (främst till Italien om jag minns rätt) men har gått från en nettoexport på 60 TWh årligen till att vara nettoimportör i år, ett ras på 80 TWh räknat från 2015, och ett ras på hela 60 TWh bara från fjolåret
[bild]

och för lite folkblldning kan vi också göra ett nedslag i vårt närområde och jämföra Sverige med våra närmsta grannar, där samma period har sett ut så här:
[bild]

– Norges nettoexport har varierat mer än vad i alla fall jag trodde – jag har inte grävt i varför men killgissar på varierande vattentillgång och grannarnas exportmöjligheter/importbehov

– såväl Danmark som Finland bättrar på sina balanser över tid, och det verkar som att Danmark ska kunna få en positiv nettoexport i år

till sist en aktualiserad blick på gaspriset som spelar en stor roll för elpriset på hela kontinenten

[bild]

gaspriset har som bekant varit extremt högt hela året med en topp i augusti vilket ledde till elprisrekord i många (alla?) länder i Europa "mitt i sommarn" – men de senaste åtta handelsdagarna har det faktiskt varit ett lägre gaspris än motsvarande period under fjolåret (som då var obegripligt dyrt)
Harkas poäng som jag förstår den är att energiproduktion inte är viktigt. Vi kan fortsätta lägga ner kärnkraft. Den har ingen betydelse. Varför är just kärnkraft så oviktig? När vi lagt ner all kärnkraft kan vi fortsätta och lägga ner vattenkraften och vindkraften. Frågan man ställer sig är, varför har vi byggt all denna elproduktion när man med några diagram enkelt kan visa att det varit helt i onödan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tespes Tespes skrev:
tack för denna förtydling! Varför tycker man då i norr att man ska få ta del av eldstödet
Gammal vana. Sist fick man ju nästan 6 papp i kompensation för att elräkningen låg ca 750 kr lägre under dec-feb.
Det blir lätt att man ställer sig in på missriktade åtgärder kanske :crysmile:

Seriöst så tror jag vi måste skilja på tiden som stödet ska gälla för.
I november och december i år har ju SE1 och SE2 haft betydligt högre priser än tidigare. Ska man prata om stödet som räknas på oktober 2021 och 12månader frammåt så är det just den tiden man ska ge rättvist stöd på.
Dagens priser får man diskutera i nästa åtgärd.
Självklart ska alla kompenseras rättvist enligt samma modell.

Det är ju en omöjlig situation.
Maxtak är fel väg att gå om det finns risk för effektbrist.
Utlovade bidrag där konsumenter i förväg vet att det inte blir så blodigt kommer ge en ökad konsumtion jämfört mot om de räknar med att få betala fullpris.
Det kommer även driva inflationen.
Allt annat än att håva Svensson full med kompensationer räknar folk som valsvek.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Referensen till jordgubbar var säsongsberoendet, inte hur de betalas.
Det kan vi väl behandla i tråden "Färska jordgubbar till julbordet för 16.000 kr i december"?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
De har ju ett testschema att följa, så större delen av januari kommer den stå stilla även om inga problem uppstår (se [länk]). Men ska tydligen upp i maxeffekten 1600 MW imorgon onsdag (20 MW mer än max i höstas tror jag).
Jo det är kallare kylvatten nu när temperaturen i Bottenhavet gått ner mot någon plusgrad så de får bättre verkningsgrad. I skrivande stund.
Visa bilaga 667640
https://www.tvo.fi/
 
  • En informationstavla om Finlands elproduktion från Olkiluoto kärnkraftverk: nuvarande produktion och dess påverkan.
C cbrolin skrev:
Harkas poäng som jag förstår den är att energiproduktion inte är viktigt…
Jag blir förundrad över hur det går att missförstå Harkas inlägg på det viset.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Jag blir förundrad över hur det går att missförstå Harkas inlägg på det viset.
Vill man så kan man ;)
 
C cbrolin skrev:
Harkas poäng som jag förstår den är att energiproduktion inte är viktigt. Vi kan fortsätta lägga ner kärnkraft. Den har ingen betydelse. Varför är just kärnkraft så oviktig? När vi lagt ner all kärnkraft kan vi fortsätta och lägga ner vattenkraften och vindkraften. Frågan man ställer sig är, varför har vi byggt all denna elproduktion när man med några diagram enkelt kan visa att det varit helt i onödan.
Jo men harka tillhör miljöideologin som man ser hos miljöforskare som Johan Rockström.
Mycket glädjande så skär man nu ner anslagen för miljöforskningen i Sverige eftersom vi inte påverkar världens klimat nämvärt.
Sen kan man då enkelt studera vart man bygger ny kärnkraft i hela världen och det är en massiv satsning österut med Kina, Indien och Ryssland i spetsen. Och i dessa länder har man då huvudsakligen de stora klimatutsläppen idag. Men miljöforskarna offrar ju hellre Sverige!
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
https://sverigesradio.se/artikel/miljoforskaren-om-budgeten-aldrig-sett-en-sa-stor-nedskarning
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De ökar inte lönsamheten för vindkraftverken, däremot för vatten-och kärnkraften.
Jo finns inte möjligheter för export så blir vindkraft meningslöst ekonomiskt. För utan export blir elpriset extremt lågt eller negativt vid blåst, och om det inte blåser tillverkar de ingen el och tjänar inga pengar då heller.
 
R Riverground skrev:
Jo finns inte möjligheter för export så blir vindkraft meningslöst ekonomiskt. För utan export blir elpriset extremt lågt eller negativt vid blåst, och om det inte blåser tillverkar de ingen el och tjänar inga pengar då heller.
Finns inte möjlighet till export så blir det inga övervinster till vatten o kärnkraft.
https://www.dagensps.se/foretag/christer-gardell-ge-tillbaka-pengarna/
 
D
P paralun skrev:
Jo men harka tillhör miljöideologin som man ser hos miljöforskare som Johan Rockström.
Mycket glädjande så skär man nu ner anslagen för miljöforskningen i Sverige eftersom vi inte påverkar världens klimat nämvärt.
Märkligt, hur kan ett minskat fokus på den egentligen ända viktiga frågan vara positivt och hur menar du att vi inte påverkar, vi ligger ganska högt i utsläpp i ett globalt perspektiv? Menar du att de som släpper ut lite påverkar mer på något magiskt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.