Hej

Såg nyheten om pristak på olika energislag.
https://omni.se/a/q1Jm5O

Nämns inget om solceller men går man vidare till regeringens sida:
https://www.regeringen.se/pressmedd...k-for-elproducenter-tidigast-i-mars-nasta-ar/

Och klickar på länken:
EU:s förordning 2022/1854
Så hittar man:

(32) Taket för marknadsintäkter bör tillämpas på teknik med marginalkostnader som ligger under taket för
marknadsintäkter, såsom vindkraft, solenergi, kärnkraft eller brunkol.
Bra för konsumenterna ? Tråkigt för dem som investerar i solceller med hopp om kort återbetalning.

Eller har jag missuppfattat?
 
Förslaget omfattar inte mikroproducenter, så privatpersoner som investerat i en solcellsanläggning kan sova lugnt.

Du behöver passera en effekt om 1MW för att det ska bli tal om någon skatt, det rör alltså elproducenter.
 
Tack för snabbt svar :rofl:
 
Lite udda att privatpersoner behandlas så avvikande på marknaden.
 

Bästa svaret

O
mackee mackee skrev:
Hej

Såg nyheten om pristak på olika energislag.
[länk]

Nämns inget om solceller men går man vidare till regeringens sida:
[länk]

Och klickar på länken:
EU:s förordning 2022/1854
Så hittar man:



Bra för konsumenterna ? Tråkigt för dem som investerar i solceller med hopp om kort återbetalning.

Eller har jag missuppfattat?
Bra för konsumenterna?

När Sverige gick igenom svält i början av 1900-talet sattes takpriser på säd. Detta för att bönderna inte skulle kunna ta vilka priser som helst utan priset sattes av någon politiker eller liknande

Bra för konsumenterna!

Bönderna däremot, de började ge säden till grisarna ist. För det fanns inget takpris på kött..

Så hur bra är det där med takpriser och straffskatter egentligen?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
B
J jasula01 skrev:
Förslaget omfattar inte mikroproducenter, så privatpersoner som investerat i en solcellsanläggning kan sova lugnt.

Du behöver passera en effekt om 1MW för att det ska bli tal om någon skatt, det rör alltså elproducenter.
frågan är om andelar i produktion under 1MW klarar sig, eller på vilken nivå man räknar
 
Varför skulle den undantas?
 
Ja du, intressant. Om du som privatperson är delägare i en anläggning över 1MW så förmodar jag att du är delägare i ett företag (möjligen en ekonomisk förening). Lite osäker här, men min gissning är att dessa omfattas (och därmed även delägarna som får sämre utdelning).
 
Hur många solelanläggningar i Sverige producer speciellt mycket när elpriset är över 2kr/kWh +moms, skatter mm?
 
B
J jasula01 skrev:
Ja du, intressant. Om du som privatperson är delägare i en anläggning över 1MW så förmodar jag att du är delägare i ett företag (möjligen en ekonomisk förening). Lite osäker här, men min gissning är att dessa omfattas (och därmed även delägarna som får sämre utdelning).
Ja, de omfattas, det handlar om anläggningens effekt. Nu är ju detta inte ett problem i de fall det är andelsel, för då köper ju medlemmarna för lägre pris än marknadspriset. Men för de fall där man direktäger delar i kraftverk, då påverkar det ju...

Frågan är vem som tar mellanskillnaden om producenten får max ca 2 kr men spotpriset är högre?
 
Intäktstaket är utformad som en skatt. Den är 90% på den del som är överskjutande 1957 kr/MWh. Således hamnar pengarna i statens ficka. Bedöms uppgå till totalt 280 mkr. Inte särskilt mycket alltså.
 
Enligt regeringens förslag ska 90% skatt tas ut på överskjutande intäkt. Pengarna ska enligt EU direktivet gå till elkonsumenterna, men hur man tänkt sig detta i praktiken i Sverige vet jag inte.

Att undanta mindre producenter och att låta de som omfattas av taket behålla 10% av överpriset är frivilligt för resp land enligt direktivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.