D Daniel 109 skrev:
Är elpriset lägre än man tror att det kommer att vara längre fram så sparar man så mycket vatten man kan i vattenkraftverken.
Självklart. Dock sparar man väl alltid vatten om ”billigare” el finns att tillgå. Frågan är då vilken ”billig typ” av el man importerar från Sverige?
 
Karrock Karrock skrev:
Norge har efter snabb koll på wikipedia minst 1000MW pumpkraftverk. Att pumpa upp vatten till en reservoar när det är lägre pris och låta det flöda tillbaka "vanlig vattenkraft" när det är högre pris är väl ett fullt rimligt sätt att "lagra el".
Kan mycket möjligt bli aktuellt igen (mycket diskuterat i tråden) men inget som praktiseras idag och IVARTFALL inget det skulle importeras ström till att göra..,
 
S
P Pligg85 skrev:
Troligen. Jag får väl träna på att bli lagom trög svensk då. :thinking:

Jobbigt när man får säga sanningen att man inte duschar snabbare när man får frågan hur man löser elkrisen.

Ärligt talat så är det inte ett dugg för att spara vatten eller energi utan för att det ger mig absolut ingenting att stå i duschen i onödan.

El och värme är väl det sista man skulle dra ner på så vida det inte innebär risk för elnätet och hittills i SE2 har det inte behövts och ska nog inte behövas.

Jag trodde det var de som gjorde avkall på duschar och värme som passar in i U-land.
Bra, gör vad du vill men att du är mallen hur andra ska göra är väl ändå lite sossig va? Naivt roligt att du även som sosse tror att du löser eran energikris genom att duscha kortare. Extrem humor a la Löfven.
Vill man duscha 20 minuter gör man det, utan att du ska ska stå och stoltsera med ditt u-landsbeteende.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
De har en så pass begränsad anslutningseffekt till omvärlden att de fått tillåtelse att göra undantag för elhandeln. Jag kan garantera att de inte har två parallella marknader av Beken typ.
Och detta har du säkert belägg på, detta med undantag.
Ska upplysa att Spanien har import/export-kapacitet till grannländerna (Frankrike, Portugal, Marocko) på runt 7000 MW. Det är nog en del mer än vad Sverige har till kontinenten.
Jag rekommenderar läsning avIESOE (Electricity Interconnection in South-Western Europe) där man kan se elflöden från/till Spanien samt mycket låga spotpriser på den iberiska marknaden kopplat till Frankrike. Enligt spanska nätbolaget REE.ES så är Spanien landet med näst mest produktion av sol och vind. Kanske det hjälper att dra ned elpriset?
Det verkar som att Sverige är ganska dåligt på att sköta om sitt hus.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Jag har en misstanke om att det byggts fler exportledningar senaste åren för att öka lönsamheten för vindkraften, jag har dock inga belägg för det.
De ökar inte lönsamheten för vindkraftverken, däremot för vatten-och kärnkraften.
 
P paralun skrev:
Nej inte jag heller och den mesta energin förbrukas när det är kallt just för uppvärmning.

"Lojala mot Europa är det nog ingen som tänker", jo det tänker säkerligen våra politiker inkl EU folket.
Men lojaliteten ska inte vara på Tysklands villkor och jag tror att fler länder nu vaknat efter gastaksuppgörelsen som Tyskland förlorade.
Om man jämför med typ alla länder så ligger ju Sverige redan väldigt lågt i relation till klimatet eftersom vi vet hur man isolerar hus, tätar fönster och sätter in effektiva värmepumpar.
Då är det ju mkt svårare för oss att plötsligt spara ytterligare 25% en kall december än för någon med papphus i Nederländerna och 2-glasfönster, som hittills kunnat värma huset med gas obekymrat i decennier.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Expressens skräcksiffror 84 kronor för en dusch.

Skrämmande att det kanske finns folk som tror på det där.

Ja en het och extremt lång dusch med timspot med elpatron som gör motsvarande vatten på dyraste timmen ja.

Idioter finns det alltid.

Jag kan fortfarande inte fatta att det finns folk som kan duscha i 10 minuter+.
Jag brukar lätt hinna duscha ordentligt under en reklam på ca 7 minuter och då är det kanske vatten involverat i 3 minuter max. Sen 2min tandborstning och ombyte.
Läste att de duschar så länge vintertid för verkligen värma upp benstommen ordentligt innan de ger dig ut i vinterkylan.
Verkar som de går i T-shirt och inte dunjacka ut till bilen...
 
Z Zodde skrev:
Nej, inte alls. Nordpool ör EN börs och Systempriset är ETT pris som, till skillnad mot samma vara på olika börser, sättes av en algoritm på EN given tidspunkt.
Då är det ju det som är åt helvete.
Det är ju de facto olika marknader i de olika elområdena och då måste ju handeln ske lokalt.
Algoritmen borde ju kunna exekveras per elområde lika gärna som per hela Nordpool området. Och det är ju i princip det som Bekenmodellen går ut på.
Men den aktar du dig för att kommentera.
 
Det är ju så det är i praktiken, systempriset är något fiktivt, efter som det inte gäller någonstans.

Men börja med att läsa på hur prissättningen fungerar utan att blanda in sådant. Förstå först grunden för hur prissättningen fungerar.
 
R Riverground skrev:
Av kommuniktationen från myndigheterna så verkar de mest oroliga för elavbrott i vinter och ransonering. Ekenstioernas modell hade motverkat elsparandet.
Nej. Och det är marknadsmässigt korrekt att de med högst priser bör spara mest. Vi har redan lägst energiförbrulning för uppvärmning av bostäder om man ser till klimatet. (Undantaget Norge som inte fattar nåt om värmepumpar tydligen)
Om folk på kontinenten med usla fönster och nån gaspanna uppgraderar ger det mkt större effekt än om vi köper den allra senaste värmepumpen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ja, bara att bygga ut fjärrvärme, klart nästa vecka
Har ni inga värmepumpar i Norge?
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har ni inga värmepumpar i Norge?
ALLA är betjänta av att du läser (typ inlägg 7306) INNAN du kommenterar…
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
ALLA är betjänta av att du läser (typ inlägg 7306) INNAN du kommenterar…
Jo jag läste det där. Ni skulle ha tänkt lite innan ni la de där kablarna och fick en ny verklighet.
Men ni var så jävla giriga att det dög inte med med priserna ni fick vid export till Sverige utan ni ville ha priser som i länder där man gör av 2000 kWh per år i en villa genom att värma med gas.
Inte så konstigt att en del i Norge inte förstår hur elhandeln kan förbättras för alla lokala marknader.
Och mumlar om fjärrvärme...
 
K karlmb skrev:
Jo jag läste det där. Ni skulle ha tänkt lite innan ni på de där kablarna och fick en ny verklighet.
Men var så jävla giriga att det dög inte med med priserna ni fick vid export till Sverige utan ni ville ha priser som i länder där man gör av 2000 kWh per år i en villa genom att värma med gas.
Inte så konstigt om en del i Norge inte förstår hur elhandeln kan förbättras för alla lokala marknader.
För att förstå sammanhang krävs det att man känner grundläggande förutsättningar och fakta.
Börja du där
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Då har OL3 vaknat till liv och börjat producera el igen :love:
Återså att se hur länge den går problem fritt denna gång :thinking:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.