P paralun skrev:
Mera uppsnappat i den norska debatten och varför den norska upprördheten.
Vi borde oxå vara upprörda!

[bild]
Norrmän är tacksamma för 90% stöd över 70öre. Vet inte vart du vill komma med ”norsk upprördhet”
Svensk avundsjuka möjligen…?
 
Z Zodde skrev:
Norrmän är tacksamma för 90% stöd över 70öre. Vet inte vart du vill komma med ”norsk upprördhet”
Svensk avundsjuka möjligen…?
Nu vet jag inte vilka kretsar du rör dig i Norge?
Facebook > Stopp Acer så kan alla skapa sig en uppfattning om norrmännens ilska!
 
P paralun skrev:
Nu vet jag inte vilka kretsar du rör dig i Norge?
Facebook > Stopp Acer så kan alla skapa sig en uppfattning om norrmännens ilska!
Jag bor i Norge sen decennier. Jag umgås med vanligt folk, ikke de som skriker högst på sociala medier
 
Sverige en stor elexportör idag.


Netto export/import
  • SVERIGE
    Exporterar
    4 783 MW
  • DANMARK
    Exporterar
    612 MW
  • NORGE
    Importerar
    3 019 MW
  • FINLAND
    Importerar
    2 603 MW
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
T Träkirurgen skrev:
verige en stor elexportör idag.


Netto export/import
  • SVERIGE
    Exporterar
    4 783 MW
  • DANMARK
    Exporterar
    612 MW
  • NORGE
    Importerar
    3 019 MW
  • FINLAND
    Importerar
    2 603 MW
Bara Norge som är "smarta", dom spar sitt vatten till priset är dubbelt eller trippelt ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Problemet är att ingen här tycks förstå hur elpriset sätts. Då blir det meningslöst att diskutera förändringar.
Det står ju på Nordpools hemsida. Problemet här är istället att ni förståsigpåare verkar tro att prissättningsmodellen är gudagiven och inte går att förändra.
 
  • Gilla
Muhrman och 3 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Bra, du passar i ett u-land.
Troligen. Jag får väl träna på att bli lagom trög svensk då. :thinking:

Jobbigt när man får säga sanningen att man inte duschar snabbare när man får frågan hur man löser elkrisen.

Ärligt talat så är det inte ett dugg för att spara vatten eller energi utan för att det ger mig absolut ingenting att stå i duschen i onödan.

El och värme är väl det sista man skulle dra ner på så vida det inte innebär risk för elnätet och hittills i SE2 har det inte behövts och ska nog inte behövas.

Jag trodde det var de som gjorde avkall på duschar och värme som passar in i U-land.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det står ju på Nordpools hemsida. Problemet här är istället att ni förståsigpåare verkar tro att prissättningsmodellen är gudagiven och inte går att förändra.
Finns ingen opinion mot att förändra modellen. Det ör lika lite ”modellens” fel som det är brevbärarens när han kommer med räkningarna i din brevlåda…
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det står ju på Nordpools hemsida. Problemet här är istället att ni förståsigpåare verkar tro att prissättningsmodellen är gudagiven och inte går att förändra.
Ja visst går det att hitta informationen. Men trotts det har de som är mest kritiska till modellen ingen koll på hur den fungerar.
 
J jawen skrev:
Bara Norge som är "smarta", dom spar sitt vatten till priset är dubbelt eller trippelt

Och importerar och lagrar billig el från Sverige och säljer den dyrt vid rätt tillfälle
 
T Träkirurgen skrev:
Och importerar och lagrar billig el från Sverige och säljer den dyrt vid rätt tillfälle
Hur ”lagrar ” man el?
Och när var den ”billig” senast?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hur ”lagrar ” man el?
Och när var den ”billig” senast?
Det är en väl bevarad Norsk hemlighet, en ”Norgehistoria”. :)
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
T Träkirurgen skrev:
Det är en väl bevarad Norsk hemlighet, en ”Norgehistoria”. :)
Berätta!!
 
Z Zodde skrev:
Hur ”lagrar ” man el?
Och när var den ”billig” senast?
Är elpriset lägre än man tror att det kommer att vara längre fram så sparar man så mycket vatten man kan i vattenkraftverken.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Karrock
Z Zodde skrev:
Hur ”lagrar ” man el?
Och när var den ”billig” senast?
Norge har efter snabb koll på wikipedia minst 1000MW pumpkraftverk. Att pumpa upp vatten till en reservoar när det är lägre pris och låta det flöda tillbaka "vanlig vattenkraft" när det är högre pris är väl ett fullt rimligt sätt att "lagra el".
 
  • Gilla
Muhrman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.