Tomture61
Rickard. Rickard. skrev:
Så enligt dig är det inte nödvändigt? Eller vara har du fått det ifrån?

Varför? Cellulosa är en utmärkt isolering och funkar såklart jättebra i helt vanliga träregelhus. Cellulosa är mycket äldre än ångbromsen.
Skulle själv vilja ha cellulosa + ångbroms i mitt eget hus , detta framför ångspärr + mineralull, som det är nu . Förstår inte vart dessa missuppfattningar är på väg i denna tråd , läser ni delar av inlägg :thinking:
 
Jag tror det är lika nödvändigt att använda broms eller spärr, som vid konventionell isolering, speciellt vid tjockare isolering. Även om cellulosan hjälper till att jämna ut fukthalten är inte det ett säkert skydd om man har mängder med varm luft som läcker igenom upp på vinden. Sen har ju olika hus olika förutsättningar. Har man hyfsat "täta" undertak kanske gipsade och spacklade och fogat mot hörn osv kanske det redan motsvarar en broms. Har man mycket ventilation på vinden kanske det ventileras ur osv.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skulle själv vilja ha cellulosa + ångbroms i mitt eget hus , detta framför ångspärr + mineralull, som det är nu . Förstår inte vart dessa missuppfattningar är på väg i denna tråd , läser ni delar av inlägg :thinking:
Vilka missuppfattningar?

Jag tycker dina påståenden är direkt felaktiga och vill påpeka dom så ingen går mot hela branschen och gör något dom kommer ångra. Är det jag som har fel här eller om annat ämne så hoppas jag att någon påpekar det så jag får lära mig.

Jag får känslan att du grovt överskattar cellulosaisoleringen. Många har sålt in ångbroms och hygroskopisk isolering som en universallösning men det har visat sig att det inte är så enkelt.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Håller helt med Rickard. Många verkar tror att det är något mirakelmedel.
 
Har som sagt själv isolerat vårt hus med Icell både skivor och lösull.
Detta kan läsas ur databladet på icell:
"Måtten hos iCell Skiva är anpassade till regelmått i konstruktioner för väggar, tak och bjälklag. De är flexibla och fyller ut utrymmet. Skivan kan lätt skäras till för andra mått. Mot innerutrymmet installeras en ångbroms som klimatskärm. iCell Skiva ska inte användas utan ytskikt. Före installation skall produkten skyddas mot fukt och smuts."
I "reklamen" står det att inget spärr behövs men det är ju inte samma sak som att man låta bli folie eller motsvarande.
 
I förra huset var det en liknande vind som den här. Där rensade jag allt och la ångspärr. Det var inget roligt jobb. Sedan spurtades det 40cm ecofiber. Men det blev en flytt mitt i.

I det nuvarande huset la jag i stället isoleringen på yttertaket. Ett bra koncept tycker jag. Även om genomförandet inte blev optimalt här.
 
S
Du skrev
Tomture61 Tomture61 skrev:
Behövs ingen spärr eller broms med cellulosaisolering .
Sätter man en spärr så blir cellulosaisolering extremt överarbetat (onödigt)
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag skrev att ångbroms inte är nödvändig, men inte fel att använda .
Om ångspärr har jag i många herrans år avrådit att använda tillsammans med cellulosaisolering.
2 dm spånisolering funkar ofta okej eftersom det läcker värme. Fullisolerar man 40-50 cm cellulosaisolering blir det lika viktigt med undertryck i rumsdelen av huset som med mineralull.

Tror Bengt Adolfi gjorde fältforskning med fuktmätare i tjocka lager cellolusa i husbyggen han gjorde som byggmästare.
 
Tomture61
S sinuslinus skrev:
Du skrev




2 dm spånisolering funkar ofta okej eftersom det läcker värme. Fullisolerar man 40-50 cm cellulosaisolering blir det lika viktigt med undertryck i rumsdelen av huset som med mineralull.

Tror Bengt Adolfi gjorde fältforskning med fuktmätare i tjocka lager cellolusa i husbyggen han gjorde som byggmästare.
Läs även mitt svar i #22 ;)
 
Tomture61
Undrar hur man kan montera en ångspärr i ett hus byggt 1946 , plus få det tätt .
Sen ska det även förses med undertryck :D

Skulle inte vilja utföra det ens på ett hus byggt 2021 (utan ångspärr + färdigställt)
Får man ju bygga huset på nytt invändigt !

Samma sak med att lägga ångbroms på vinden , visst sänker säkert fuktpåslaget på vinden , kanske .
Men där man inte kommer åt att få det tätt vid tex hammarband / takfot !
Lufttrycket invändigt i ett hus är som störst vid taknivå .
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
K krenr09 skrev:
Håller helt med Rickard. Många verkar tror att det är något mirakelmedel.
Men vill man tilläggsisolera ett hus (vind) med färdiga innerväggar (målade /tapetserade)
Plus ett innertak som är helt ok .
Vad skulle du göra ?
Riva hela huset invändigt ......

Kanske känns helt ok att peta dit en ångspärr på vinden , men blir det tätt ......
Troligtvis flyttar sig problemet till ytterväggar istället , om man har tur :rolleyes:
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men vill man tilläggsisolera ett hus (vind) med färdiga innerväggar (målade /tapetserade)
Plus ett innertak som är helt ok .
Vad skulle du göra ?
Riva hela huset invändigt ......

Kanske känns helt ok att peta dit en ångspärr på vinden , men blir det tätt ......
Troligtvis flyttar sig problemet till ytterväggar istället , om man har tur :rolleyes:
Alternativet att inte tilläggsisolera är det bästa för att inte skapa förutsättningar för problem.
Som nämnts är cellulosa ingen ”mirakelmedicin” mot allt som har med fukt att göra, det är bara ett material med vissa egenskaper som är mer fördelaktiga i vissa avseenden än exempelvis mineralull, därmed inte sagt att man kan dränka det i vatten.
Sen får man ta o läsa på lite om orsakssamband, exempelvis att det ska vara undertryck för att man har ångspärr.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Tomture61
B bossespecial skrev:
Alternativet att inte tilläggsisolera är det bästa för att inte skapa förutsättningar för problem.
Som nämnts är cellulosa ingen ”mirakelmedicin” mot allt som har med fukt att göra, det är bara ett material med vissa egenskaper som är mer fördelaktiga i vissa avseenden än exempelvis mineralull, därmed inte sagt att man kan dränka det i vatten.
Sen får man ta o läsa på lite om orsakssamband, exempelvis att det ska vara undertryck för att man har ångspärr.
Nu bor jag i ett hus (som jag byggt till 50%) med ångspärr - undertryck - 20% RH på vintern så ......
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu bor jag i ett hus (som jag byggt till 50%) med ångspärr - undertryck - 20% RH på vintern så ......
Så?
 
Tomture61
B bossespecial skrev:
Så?
Du skriver att jag bör läsa på !
Har full koll på mitt hus och hur det funkar och inte funkar (20% RH) ;)
 
Vad bra att du har värmen på i huset(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.