Hur sätts elpriset på spotmarknaden.

  • Antal röster
    42
Det tycks råda viss förvirring kring hur elpriset sätts.

En mycket aktiv medlem i elpristrådar har följande förklaring.

”bara att när det högsta budet hittat en köpare på Nordpool så är handeln över och alla får detta pris som en enda desperat köpare accepterat.”

Vilket är raka motsatsen till hur jag anser att det fungerar.

”Elpriset blir det som lägsta accepterade köpbud ligger på.”

Jag är nyfiken på hur fler användare ser på saken.
Vilken förklaring anser du vara korrekt?
 
Prognosen för morgondagen säger 100 enheter energi kommer förbrukas.

Budgivningen startar.
Vattenkraften säger sig kunna producera 30 enheter för 20öre st.
Vindkraften 20enheter för 30öre st
Kärnkraft 50enheter för 50öre st

Då saknas det 10 enheter.
Oljekraftverket 10 enheter för 500öre st.

Elpriset =500öre....
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
Där låter det som att importen höjer priset, men alternativet är att exportledningen inte fylls och vi får priset på den marknaden i stället.
 
Jag vill hävda att inget av alternativen stämmer. Eller båda är åtminstone för otydligt definerade för att kunna säga om de stämmer.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Frustrerande att ingen identifierat rätt svar och att nästa hälften tror på ett felaktigt svar.

Om det högsta lagda budet var det som satte elpriset så skulle det aldrig bli låga elpriser. Det är så galet att jag inte kan förklara var ni tänker fel.

Här finns en förklaring på EI
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden


Här är en bild jag satt två kryss i.

Diagram visar pris mot kvantitet för olika energikällor, effekt av ökad efterfrågan på pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gröna krysset markerar det högsta lagda köpbudet. Det sätter inte elpriset. Det röda krysset är det lägsta accepterade köpbudet. Det är det som alla som bjudit högre får betala. De som lagt lägre bud än så blir utan el.

Var det begripligt?
 
N
D Daniel 109 skrev:
Det tycks råda viss förvirring kring hur elpriset sätts.

En mycket aktiv medlem i elpristrådar har följande förklaring.

”bara att när det högsta budet hittat en köpare på Nordpool så är handeln över och alla får detta pris som en enda desperat köpare accepterat.”

Vilket är raka motsatsen till hur jag anser att det fungerar.

”Elpriset blir det som lägsta accepterade köpbud ligger på.”

Jag är nyfiken på hur fler användare ser på saken.
Vilken förklaring anser du vara korrekt?
Har väl antagligen fel men jag röstade på alternativ två.
 
D Daniel 109 skrev:
Frustrerande att ingen identifierat rätt svar och att nästa hälften tror på ett felaktigt svar.

Om det högsta lagda budet var det som satte elpriset så skulle det aldrig bli låga elpriser. Det är så galet att jag inte kan förklara var ni tänker fel.

Här finns en förklaring på EI
[länk]


Här är en bild jag satt två kryss i.

[bild]
Det gröna krysset markerar det högsta lagda köpbudet. Det sätter inte elpriset. Det röda krysset är det lägsta accepterade köpbudet. Det är det som alla som bjudit högre får betala. De som lagt lägre bud än så blir utan el.

Var det begripligt?
Rätt svar fick du ju i inlägg 2;)
 
D Daniel 109 skrev:
Frustrerande att ingen identifierat rätt svar och att nästa hälften tror på ett felaktigt svar.

Om det högsta lagda budet var det som satte elpriset så skulle det aldrig bli låga elpriser. Det är så galet att jag inte kan förklara var ni tänker fel.

Här finns en förklaring på EI
[länk]


Här är en bild jag satt två kryss i.

[bild]
Det gröna krysset markerar det högsta lagda köpbudet. Det sätter inte elpriset. Det röda krysset är det lägsta accepterade köpbudet. Det är det som alla som bjudit högre får betala. De som lagt lägre bud än så blir utan el.

Var det begripligt?
Nej, det är fortfarande inte helt begripligt.

Är det verkligen bara en "omgång" vid en försäljning? Med tanke på den stora prisvolatiliteten så borde det kunna bli så att vi ibland hamnar i ett läge där utbud och efterfrågan är väldigt olika (på grund av att för få har lagt ett bud >= det lägst accepterade budet).

Känns rent intuitivt som det behöver ske flera budomgångar innan man når ett jämnviktsläge som inte innebär att väldigt många inte får el, alternativt att alla "säkrar" genom att lägga onödigt höga bud vilket ger att priset är betydligt högre än det hade behövt vara annars.
 
Ja, det är bara en budomgång.
 
För att krångla till det lite mer så får man väl ta hänsyn till all el som redan är såld med fast pris via avtal. Vet man hur stor del av all el som har fast pris via avtal? Jag gissar att många storförbrukare har fastprisavtal.
 
Jag försöker att skala bort allt sådant. Folk tycks ha svårt att förstå även utan sådant.
 
V vectrex skrev:
Känns rent intuitivt som det behöver ske flera budomgångar innan man når ett jämnviktsläge som inte innebär att väldigt många inte får el, alternativt att alla "säkrar" genom att lägga onödigt höga bud vilket ger att priset är betydligt högre än det hade behövt vara annars.
Nej, men det är en komplicerad auktion där budgivare inte bara lägger bud per timme, utan sammanlänkade bud där de exempelvis vill köpa eller sälja X kW under Y timmar i streck för ett visst pris.

Att det bara är en enda stor runda är både det fina i kråksången och det som gör att vissa gärna vill bryta ut en liten del av helheten och kritisera just den.
 
V vectrex skrev:
Nej, det är fortfarande inte helt begripligt.

Är det verkligen bara en "omgång" vid en försäljning? Med tanke på den stora prisvolatiliteten så borde det kunna bli så att vi ibland hamnar i ett läge där utbud och efterfrågan är väldigt olika (på grund av att för få har lagt ett bud >= det lägst accepterade budet).

Känns rent intuitivt som det behöver ske flera budomgångar innan man når ett jämnviktsläge som inte innebär att väldigt många inte får el, alternativt att alla "säkrar" genom att lägga onödigt höga bud vilket ger att priset är betydligt högre än det hade behövt vara annars.
Det blir inte förståeligt eftersom alla såna här diskussioner fokuserar på utbudssidan och framför allt deras produktionskostnader. (Som i diagrammet ovan.)

Det ena viktiga är att många köpare på börsen måste ha el, eftersom de inte kan stänga av sina konsumenter. Det gör att den största delen av efterfrågekurvan är "köp till vilket pris som helst" (=maxpriset €4000/MWh). Därefter följer köpbud för allt lägre priser - dels gissningar från ditt elbolag om hur priselastiska deras konsumenter är (kostar elen 10 kr/kWh till kund, så förbrukar de lite mindre), dels från industrier som kan välja att stänga ner produktionen om priset är för högt under en längre tid.

Det andra viktiga är att producenter inte sätter bud enbart efter "vilket pris vill de ha för sin el" eller sina produktionskostnader, utan efter det lägsta pris de kan acceptera att sälja en viss mängd el för. Så kärnkraftverk som inte vill dra ner effekten sätter ett negativt pris. Vindkraftverk i princip noll, eller lägre om de har subventioner. Vattenkraften lägger bud till olika priser. Fossilkraft lägger höga bud eftersom de har höga rörliga kostnader.

Efterfrågekurvan börjar på €4000 och går mot €0. Utbudskurvan börjar under €0 och går mot €4000. Där de två kurvorna skär varandra, där hamnar priset.

Det fina med metoden är att man inte behöver taktikbuda. Kärnkraftverken skulle aldrig gå runt om de fick betala för att bli av med elen, men eftersom alla är garanterade samma pris så kan de ändå tänka sig att betala för att bli av med elen ett tag om de slipper stänga av kraftverket.

För ditt elbolag kan det förstås bli så att deras gissning är lite fel i endera riktningen. Det löser man på intradagsmarknaden, och det hamnar också på din elräkning. Men det lönar sig fortfarande för ditt elbolag att gissa rätt och lägga så bra bud som möjligt - de behöver inte heller taktikbuda.
 
  • Gilla
Beskow93 och 2 till
  • Laddar…
Kan man nånstans se dessa bud?
"Varje morgon fram till kl. 12:00 lämnar aktörerna sina order för dagen efter. Varje bud specificerar den volymen (MWh/h) som aktören är villig att köpa eller sälja vid en specifik prisnivå (EUR/MWh) för varje enskild timme."

Hur räknas detta ut utifrån ovanstående info?
"Klockan 13:00 varje dag publicerar Nord Pool priserna för kommande dag."

Även dessa tabeller bör gå att finna:
"Eftersom buden lämnas dagen innan leverans kallas spotmarknaden för en "dagen-föremarknad". I tillägg till spotmarknaden finns en justeringsmarknad för handeln av kontrakt fram till en timme innan leveranstimmen, en så kallad "intradags- marknad". Denna balansmarknad kallas Elbas och är också organiserad av Nord Pool. Elbas finns eftersom aktörerna kan ha behov av att justera kontrakten som de ingått i elspotmarknaden efter hur produktions- eller användningssituationen förändras under leveransdagen."

Samtliga kontrakt för en viss dag bör ju gå att hitta nånstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.