Milkshaken
Hur många KVM har du tänkt att din solfångare ska bli LUDDET?
 
Milkshaken skrev:
Hur många KVM har du tänkt att din solfångare ska bli LUDDET?
Hej!
Jag har inte bestämt mig ännu för hur många moduler jag skall göra. Antagligen blir det 4 st (x 1kvm) eftersom standardmåtten på aluminium räcker till två st.

Jag har sedan tidigare direktverkande el. En elpatron på 9 kW. Om jag vill hålla temperaturen uppe under ej soliga dagar måste jag naturligtvis skjutsa på med den.

Tanken är alltså inte att solfångarna skall kunna ta över hela uppvärmningen men de bör kunna sänka totalkostnaden en hel del. Det är bl.a. den filosofin som gör att jag väljer värmeväxlare i st.f. att blanda in poolens reningsanläggning i systemet. Jag skall snart installera värmeväxlaren. Det gör jag på en av inloppsslangarna. Då drar jag upp två hyperisolerade slangar och fäster kopplingar i altangolvet. Därefter behöver jag inte störa poolens cirkulation utan kan i lugn o ro experimentera med solen.

Innan jag kopplar in cirkulationen från solfångaren till v.vxl skall jag mäta vilken effekt modulen har. Jag har tänkt mig att köra 10 l vatten genom solfångaren och mäta tempen in och ut och ta tiden. Då borde jag kunna räkna om med utgångspunkt från hur mycket effekt det går åt för att värma 1 liter vatten till 100 gr.

Tar gärna emot en formel om någon forumare har den tillgänglig.
 
Det blir en ganska enkel uträkning.
10 l = ca 10000g
Du värmer upp vattnet deltaT på t sekunder

Specifika värmet för vatten är 1 cal/(K*g) eller 4,18 J/(K*g) Detta är för övrigt den ursprungliga definitionen för en kalori.

Effekten kommer att bli (10000*4,18*deltaT)/t [w]

För övrigt kan man konstatera att mitt förslag till parabolkonstruktion ovan kräver att röret flyttas mekaniskt efter solhöjden för att följa fokallinjen. Alternativt vrids hela rör/parabolstrukturen
 
Hej mattiasp!
10000*4,18*temp.höjningen/tiden. Har jag förstått rätt?
 
Ja, det är rätt uppfattat. Men nu kan det ju bli så att temperaturstegringen inte är konstant, utan varierar med tiden. Då finns det lite olika trick att ta till:

1) Du loggar temperaturen med en datalogger och integrerar numeriskt (knöligt, men seriöst)

2) Du låter det utrunna vattnet hamna i ett isolerat kärl och mäter temperaturen efter omrörning.

3) Du kopplar fast en vattenslang på ingångssidan, efter att ha spolat så att det kommer kallt vatten. Du börjar spola genom solvärmaren med lämpligt flöde och mäter både ingångstemperaturen och utloppstemperaturen. När du har uppnått stabilitet i temperaturerna så att du har en konstant temperaturdifferens, ställer du dit ditt 10-literskärl och tar tiden tills det är fullt.

Jag rekommenderar metod 3.
/Mattias
 
Variant 3 är exakt vad jag tänkt mig. Jag behöver ju bara veta på ett ungefär vad mina ansträngningar har resulterat i. Jag tänker mig, som du också nämner, att välja ett lämpligt relativt långsamt flöde, för att få ner felkänsligheten.

Vattnet skall få rinna genom elementet tillräckligt länge för att eleiminera ev. magasinerad värme.

Ha de bra!
Alve
 
Har påbörjat monteringen av värmeväxlare men är som vanligt förföljd av felleveranser. Därav dröjsmålet med avslutningen. Återkommer snart.
 
Hej låter bra med detta, men själv har jag mkt enkel solvärme 50 m pem slang svart på taket och en bevattningspump 3000l/h, höjer ca 15 grader vid solsken, glömde pumpen när vi hade fint här i våras hade plötsligt 27 grader.....

Mvh Conny
 
Hej!

Eftersom du nämner en separat pump så har du antagligen också en värmeväxlare. Berätta mer om hur du har gjort. Hur stor pool har du? Beskriv pumpen närmare.

Hur har du hittat solen förresten. Här regnar det praktiskt taget varje dag.
 
Värmeväxlaren är nu på plats. Slangarna är 3/4 " och av ett stadigare material än trädgårdsslangar för att undvika att de viker sig. Både slangarna och värmeväxlaren skall isoleras. Avståndet mellan v-vxl och solfångare blir mindre än 2 m. Borde ge minimala förluster.

Funderar på att använda en typ av pump som används till barnpolerna.
 
  • P7200051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående parabolisk spegel som solfångare, kan jag nämna att denna teknik börjar används på väldigt stor skala >50MW anläggningar. Då självklart placerade i öknen där de inte stör och även har bra solutbyte.

Som Mattias nämnde roterar man hela spegelpaketet runt röret. Temperaturen på vattnet blir väldigt hög (ca 400C) och kan driva en ångturbin.
Se även bilden nedan från en sådan anläggning som ger lite perspektiv på storleken...

En länk för den som vill veta lite mera
http://www.german-renewable-energy....df,bereich=renewables,sprache=en,rwb=true.pdf
 
  • Solfångare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Hmm... Börjar bli riktigt intressant denna tråd nu....
Jag funderar på en sak... Vertikalvindkraft..... Den starkaste av alla alternativa miljövänliga källor.... Går det inte att bygga in den till en värmare?
 
Hej, otroligt dålig sommar i år, intressanta länkar från primastar, jag får nog bygga in mina slangar under glas om det ska vara sådan sommar.... svar på Luddet fråga, jag har pool 8x4 m jag tar vattnet direkt från poolen till slangarna på taket och retur direkt ner i poolen, jag har i dag bara en timer som sköter start stopp ej tyvärr ingen sol/värme sensor, nästa steg... jag ska ta lite kort och lägga upp.... tyvärr haverera sollpumpen när det regna så mkt fick lite översvämmning i pumprummet... nu inkopplat med ny nivåvakt till länspump.
 
Inget nyttt?????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.