A
Använder ibland appen "Elektriska beräkningar pro"
Har här tagit en skärmbild från den gällande beräkning av max ledningslängd.

En undran. Fasledare parallellt är 1 vid enfas växelström. Klickar jag i trefas växelström så är den fortfarande 1.
Ska jag då ändra den till 3 eftersom det är tre faser.
 
  • Mobilskärmdump av app för beräkning av elledningar, val för enfas växelström och andra parametrar, "Beräkna"-knapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handlar det inte om parallellkopplade ledningar?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Det skulle vara min gissning också.
Vad "Kabel typ: Unipolar" (sic) väljer är för mig väldigt oklart. Även "Växlande tvåfas" är ett spännande val.

Ett tips, du kan använda Eldim istället om du har tillgång till en Windowsdator. Om du arbetar med sådant här borde du ha tillgång till något bättre än det där.
 
Växlande tvåfas, är inte det någon suspekt beskrivning på det Norska systemet med två faser?
 
Tvåfas existerar inte i praktiken. Norge har på vissa håll trefas med 230V huvudspänning. Vanlig enfas tas då ut via två fasledare. Men det är ändå inte tvåfas, det är enfas.
 
A
Så här stod det under info

Conductors of the same cross-sectional area, the same length, and of the same material, can be connected in parallel. The maximum permissible current is the sum of the individual-core maximum currents.
 
I Sverige parallellkopplar man aldrig ledare i normala lågspänningsinstallationer, så det fallet känns irrelevant att räkna på?
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.