Hej,
Igår kväll så lämnade den gamla bildrörs-TV:n vi har haft i sovrummet in för gott. Allt bara blev dött och svart, lugnt och stilla.

Nu har jag funderingar angående dess ersättare.
Lite bakgrund och fakta:
Dator med TV-kort och övrig mediacentral (Boxerbox/Telia Digital-Tv/video/övervakning) finns vägg i vägg med sovrummet (cirka 4 meter kabelvägen via taket). Fjärrkontrollsöverföring via A/V-länk idag.

Finns det några nackdelar med att köpa en lcd-bildskärm istället för en lcd-TV? Vi har kikat på en i storlek 22". Högtalare vet jag tillkommer, men det är redan planerat. Antireflexbehandling?

Eftersom nuvarande TV-placering inte är optimal, så är jag lite inne på att i så fall hänga den nya, platta i taket (vinklad) ovanför sängen. Tänker mig ett fäste där skärmen har ett normalläge upp i taket, men helst också skall gå att "dra ner" om man exempelvis vill spela spel eller surfa Internet.
Någon som har testat något liknande, och kan ge respons?
 
Jag tycker att det blir en skillnad i bildkvalité mellan LCD-TV och LCD-datorskärmar. LCD-TVn ger en lugnare och behagligare bild.
 
pefo skrev:
Jag tycker att det blir en skillnad i bildkvalité mellan LCD-TV och LCD-datorskärmar. LCD-TVn ger en lugnare och behagligare bild.
När du värderade LCD-TV:n, vad hade du för bildkälla då?

Jag menar, skiljer det sig egentligen något i själva uppbyggnaden av skärmen?
 
Bildbehandlingskretsarna skilljer sig lite åt sen är formatet faktiskt lite olika

TV 16:9 och skärmar 16:10
 
Det kände jag inte till..

Så jag skall skrota idén med enbart skärm alltså, och istället köpa en LCD-Tv med VGA-ingång?
 
Jag har inte provat att skicka in en tv signal på min tft monitor så jag vet faktiskt inte hur resultatet blir.
 
GoForIt skrev:
När du värderade LCD-TV:n, vad hade du för bildkälla då?

Jag menar, skiljer det sig egentligen något i själva uppbyggnaden av skärmen?
Streamad digital satellit och DVD. Bildbehandlingskretsarna är olika, för TV mer anpassade till rörliga bilder. På CRT-tiden hade exvis dator-CRT kortare efterlysning än tv-CRT och jag gissar att man försöker efterlikna nåt liknande på LCD. Har inte gått in djupare i ämnet.
 
Medans jag bygger klart biorummet kollar jag tv på en samsung 1920x1200 datorskärm, och det ser för dj*gt ut. Både 1920x1080 material och vanliga SD tvutsändningar. Det blev lite bättre när man justerat färgnivåerna, men det är långt ifrån bra. Jag skulle inte betala pengar för en sådan lösning. Fast å andra sidan har jag ingen koll på billiga tvskärmar. Och folk har ju olika krav på bildkvalitet som på allt annat. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.