Hej!
Jag ska måla en platsbyggd bokhylla med köksstommar från ikea och billys bokhyllor, ytan är vitlackerad. Nu har jag ruggat upp ytan och provmålat en liten del med snickerigrund från biltema och efter 2 dygn går den att skrapa bort med nageln.

Tips på bra häftgrund? Annan input?
Tack på förhand!
 
Är ytan verkligen vitlackad? Köksstommar brukar ha en folieliknande ytbeläggning, alltså ngn sorts plast. Billy bokhyllor var lackerade för 40 år sedan men sedan minst 20 år är de folierade. Tveksamt om någon färg fäster på folie.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är ytan verkligen vitlackad? Köksstommar brukar ha en folieliknande ytbeläggning, alltså ngn sorts plast. Billy bokhyllor var lackerade för 40 år sedan men sedan minst 20 år är de folierade. Tveksamt om någon färg fäster på folie.
Hej, kollade Ikeas hemsida nu, du har helt rätt. Det är någon slags "pappersfolie"! Vet att jag inte är föst med att måla billysbokhyllorna så nog ska det gå, frågan är bara hur..
 
Hej!
Jag målade om en folierad ikeamöbel med en lackfärg från Teknos. Färghandlaren tog fram en sort som var bra för ytor som utsätts för slitage såsom hyllplan osv. Minns inte exakt vilken sort det var då Teknos har flera varianter men jag skulle fråga färghandlaren om denna om jag var du. Själv är jag supernöjd
 
är nog inget fel på färgen men troligen så lär du ju antagligen maskinslipa det så det blir helt matt.
 
Jag skulle matta ned, inte bara rugga upp, med korn runt 180 eller 240. Jotun Superhäft torde funka fint som grundning. Se till att allt slipdamm är borta innan grundning bara, likaså eventuellt fett. Yes brukar duga bra.
 
Om någon annan läser tråden och behöver tips. Vi slipade allt med fint sandpapper (typ 240, på slipmaskin) Vi provmålade med några olika alternativ,
1. Häftgrud från biltema
2. Matt linoljefärg
3. Vanlig linoljefärg

Absolut sämsta var häftgrunden som ändå är till för ändamålet. Det bästa var matt linoljefärg som fäste jättebra och dessutom torkarsnabbare än vanlig linoljefärg. Sen två lager med äggoljetempera och resultatet blev super!
 
  • Gilla
Snusmumriken. och 1 till
  • Laddar…
Vill man ha bra resultat börjar man ju inte med att välja produkter från biltema.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vill man ha bra resultat börjar man ju inte med att välja produkter från biltema.
Därför jag provmålade, det var vad jag hade att tillgå och eftersom den matta linoljefärgen som jag hade hemma funkade så bra behövde jag inte köpa något annat. Och i möjligaste mån undviker jag plastfärger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.