É
J jonfre89 skrev:
Det bästa är att bygga med någon sort av utvändig isolering. Exempel västkustskiva eller liknande. Då kan man låta stommen stå öppen och ändå behålla en del värme inne.
Jo utvändig skiva ska på nån gång utanpå utegipset. Jag har dock redan isolerat undervåningen i stommen. Så frågan är och det bättre eller sämre (tätare?) om man tar på utvändiga skivor i detta läge med lite för mycket fukt?

Stommen var utsatt för regn en vecka före taket för 3 veckor sedan och ligger på 20% fukt nu.

Ett pågående bygge med isolering, träreglar, röda paneler, verktyg och byggmaterial på golvet i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É ÉlPon skrev:
Jag har isolerat mellan stommen eftersom jag läst det är ok vilket även min KA tyckte. På med lite värme sen bara sa han. Men låter på dig som att då kommer möglet komma
Ja, som jag tolkar RISEs undersökningar så blir det mögelpåväxt, huvudsakligen på alla syllar, om det kommer regn på stommen under bygget, och ju fler sidor av en träregel som är täta desto längre tid innan träet torkat ut och därmed desto mer mögelpåväxt.
Syllens undersida är tät iom syllpapp mot plattan, och om sedan plast sätts upp så blir det tätt även mot insidan, dvs tot 50% av syllens yta är tät.

Enl deras undersökningar så kan man dra slutsatsen, eller iaf anta, att väldigt många av Sveriges småhus har fått denna påväxt iom det väder vi har här i Norden. Det har mig veterligt inte lett till några katastrofer för vare sig hus eller människor, så i praktiken är det kanske inte ngn katastrof. I vart fall inte så länge stommen står hel och varm och torr.

Man ska också komma ihåg att denna påväxt oftast inte syns med blotta ögat, dvs det är inte så mkt påväxt. Jämför med kallvindar. När det blir svarta eller vitluddiga partier så ser vi (=vet vi vanliga husägare) att vi har problem med fukt, men som jag förstår det så kan man anta att de flesta kallvindar har mikrobiologisk påväxt, (läs mögel), även om de ser helt ok ut.

Så, det är en helt analog skala från 0-100% påväxt. Exakt var gränsen går för att man med blotta ögat ska börja se påväxten vet jag inte. Inte heller gränsen för när möglet börjar bli en hälsofara. Dock, mögel som torkar ut ställer inte till med några problem. Problem med mögel är när det är långvarigt och återkommande eller ständigt fuktigt så att möglet aldrig torkar ut och "dör".

I praktiken tycks alltså denna fuktproblematik inte ställa till några allvarliga problem, och om man ämnar värma upp bygget så hindrar plasten mkt fukt att ta sig ut i stommen och kondensera där, samt att det minskar luftrörelserna genom den vanliga fluffiga sten-/glasullen så att det fungerar som isolering. Likaså om man ämnar använda avfuktare så behövs plasten för att göra bygget tillräckligt fukt-/lufttätt.
Alltså, om man vill skynda på den naturliga uttorkningen så behövs plasten.
 
J
É ÉlPon skrev:
Jo utvändig skiva ska på nån gång utanpå utegipset. Jag har dock redan isolerat undervåningen i stommen. Så frågan är och det bättre eller sämre (tätare?) om man tar på utvändiga skivor i detta läge med lite för mycket fukt?

Stommen var utsatt för regn en vecka före taket för 3 veckor sedan och ligger på 20% fukt nu.

[bild]
1. Du ska ha avfuktare. Om du har en kondensavfuktare kolla hur varmt den behöver för att vara effektiv.
2. Man bygger alltid utifrån och in. Just för att ingen mer väta ska komma in och att stommen får mer tid att torka.
3. Vi brukar såfall isolera övervåning. Om det är enplan så väntar man med skivan mot syll.

Så gör jag allafall :)
 
É
J jonfre89 skrev:
1. Du ska ha avfuktare. Om du har en kondensavfuktare kolla hur varmt den behöver för att vara effektiv.
2. Man bygger alltid utifrån och in. Just för att ingen mer väta ska komma in och att stommen får mer tid att torka.
3. Vi brukar såfall isolera övervåning. Om det är enplan så väntar man med skivan mot syll.

Så gör jag allafall :)
Ok får se om jag köper någon avfuktare (onödigt stor för framtida behov?) eller hyr en vecka på prov. Kanske ska fortsätta isolera och sätta panel då men vad menar du med väta, fuktig luft? För regntätt är det ju redan med tak och utegips. Borde annars kanske torka bättre utan ytterligare isolering och panel utåt…
 
É
Kom på att jag har en portabel AC som verkar ha ett avfuktningsläge. Kan ju prova om det blir nåt vatten om man kör den. Men måste nog få tag på någon som kan få igång värmen vad jag förstått.
 
Många har en avfuktare i garaget.
Köper du en stor och rejäl av känt märke så bör det gå fint att sälja begagnad när du är klar med den.
Att köpa en för liten blir inte bra. Den bara går och går utan att fukten sjunker så mkt som du vill/behöver.

Utan påslagen värme behöver du en adsorptionsavfuktare.
 
J
É ÉlPon skrev:
Ok får se om jag köper någon avfuktare (onödigt stor för framtida behov?) eller hyr en vecka på prov. Kanske ska fortsätta isolera och sätta panel då men vad menar du med väta, fuktig luft? För regntätt är det ju redan med tak och utegips. Borde annars kanske torka bättre utan ytterligare isolering och panel utåt…
Ska du få nått att torka utåt så är det fel årstid. Den effekten kommer du ju inte få förens maj månad. Det är därför du lägger på allt utvändigt så du behåller värmen invändigt och kan ställa dit avfuktare.
Jag köpte en avfuktare till det privata bygget på cramo ( gammal hyrmaskin) fick den såld direkt när jag la ut den igen. Kostade mig 500 spänn för att ha den :).
 
É
J jonfre89 skrev:
Ska du få nått att torka utåt så är det fel årstid. Den effekten kommer du ju inte få förens maj månad. Det är därför du lägger på allt utvändigt så du behåller värmen invändigt och kan ställa dit avfuktare.
Jag köpte en avfuktare till det privata bygget på cramo ( gammal hyrmaskin) fick den såld direkt när jag la ut den igen. Kostade mig 500 spänn för att ha den :).
Hur länge körde du den? Försöker få en uppfattning om hur länge de ska vara igång även om det förstås beror på volym och kapacitet. Eller vad det handlar om i liter… Jag bygger ut 2x70m2. Vill ju nästan plasta snart så man kan fortsätta invändigt så funkar ju inte men månads körning.
Min billiga gamla mätare visar 18% men KA’s modell visade 20%. Så ska väl ner 3%…
 
J
É ÉlPon skrev:
Hur länge körde du den? Försöker få en uppfattning om hur länge de ska vara igång även om det förstås beror på volym och kapacitet. Eller vad det handlar om i liter… Jag bygger ut 2x70m2. Vill ju nästan plasta snart så man kan fortsätta invändigt så funkar ju inte men månads körning.
Min billiga gamla mätare visar 18% men KA’s modell visade 20%. Så ska väl ner 3%…
Ja jag gjorde ju spikeglar, 2000lpm panel + foder och knutar på kvällar och helger. Höll 10 grader varmt och hade avfuktare igång. Min stomme blev torr....
Lånade proffsmätare. Kommer inte ihåg exakt siffra.
 
J
É ÉlPon skrev:
Hur länge körde du den? Försöker få en uppfattning om hur länge de ska vara igång även om det förstås beror på volym och kapacitet. Eller vad det handlar om i liter… Jag bygger ut 2x70m2. Vill ju nästan plasta snart så man kan fortsätta invändigt så funkar ju inte men månads körning.
Min billiga gamla mätare visar 18% men KA’s modell visade 20%. Så ska väl ner 3%…
Förstår dock fortfarande inte varför du vill gå in före du gör klart utsidan ?
 
É
J jonfre89 skrev:
Förstår dock fortfarande inte varför du vill gå in före du gör klart utsidan ?
Nja är väl för att det är trevligare jobba inomhus så här års, utegipsen är tejpade och tål flera månader står det. Liggande panel ska målas ett lager före uppsättning, inte kul så här års. Sen hade jag en tanke om att jag måste öppna upp runt fönster vid utvändig isolering och fasad, men fönster kommer nog först om 2 månader. Fast går nog göra utan att öppna upp ändå…

Men blir nog att köpa isolering ändå eftersom även den tål ett par månader exponerat, och eventuellt panel som redan är målat ett lager så det bara är att spika upp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.