Hej!
Vi ska renovera köket inom kort.
Vi har i ett av källarrummen gjort en stor tvättstuga så nuvarande tvättstuga som ligger i anslutning till köket ska bli något annat.
En tanke var att öppna upp väggen där och göra det som en del av köket. men söker även andra lösningar

bifogar även en bild på ungefär hur vi tänkt oss köket
 
  • Schematisk bostadsritning: kök, vardagsrum, sovrum, badrum, balkong, tvättstuga och förvaringsutrymme. Övre våningsplan med möbleringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir ju lite svårmöblerad form på köket om ni öppnar upp. Kanske bara låta det var som det är och inreda gamla tvättstugan som ett walk-in skafferi? Med hyllor från golv till tak får ni ett fint utrymme för skafferi/prepping och förvaring av diverse köksmaskiner som ni inte använder varje dag
 
  • Gilla
yonna och 9 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Blir ju lite svårmöblerad form på köket om ni öppnar upp. Kanske bara låta det var som det är och inreda gamla tvättstugan som ett walk-in skafferi? Med hyllor från golv till tak får ni ett fint utrymme för skafferi/prepping och förvaring av diverse köksmaskiner som ni inte använder varje dag
Ja jag håller med kring möbleringen
Plus att det blir mycket dyrare.

Ska man behålla vatten och golvbrunn?
 
Måste direkt avråda från att ha kyl/frys rakt bakom spisen på det sätt du ritat. Då har du ingenstans att ställa saker du tar ut från kyl/frys. Dessutom måste du ju ha fläkt nånstans, så det blir inte så öppet som du tänker dig. Eller ska ni ha en sån där integrerad i hällen som suger neråt och dra fläkten i källaren?

Mitt förslag är att helt enkelt flytta städskåp, skafferi och en extra frys till fd tvättstugan.
Där du ritat högskåp sätter man diskmaskin, ugn och mikro, någon upphöjda men inte högskåp. En bänkskiva där som alltså blir lite högre än en vanlig diskbänk, men ändå låg nog för att ha kaffebryggare, brödrost, ställa plåtar osv.

Där det idag är spis och diskho har ni kvar det, men förskjuter det något åt höger, så att man går fri om dörröppningen och den halvhöga nya disken när man står vid spisen. På så vis behöver ni inte dra om ventilationen och bara dra en ledning till diskmaskinen (från TM till ST i ritningen)

Köksö kan ni ha ändå, men genom att inte ha vatten och spis/fläkt i den är det mer flexibelt och man kan lätt ta bort den och sätta i ett vanligt matbord senare.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Måste direkt avråda från att ha kyl/frys rakt bakom spisen på det sätt du ritat. Då har du ingenstans att ställa saker du tar ut från kyl/frys.
Samt att det ser trångt ut, kan bli besvärligt att hämta något i kylen samtidigt som någon håller på och steker.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pepz Jegefalk skrev:
Ja jag håller med kring möbleringen
Plus att det blir mycket dyrare.

Ska man behålla vatten och golvbrunn?
Att ha en stor ho i ett grovkök för disk av tex jättegrytor, plåtar mm är inte alls fel. Då kan diskhon i köket vara mindre.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Måste direkt avråda från att ha kyl/frys rakt bakom spisen på det sätt du ritat. Då har du ingenstans att ställa saker du tar ut från kyl/frys. Dessutom måste du ju ha fläkt nånstans, så det blir inte så öppet som du tänker dig. Eller ska ni ha en sån där integrerad i hällen som suger neråt och dra fläkten i källaren?

Mitt förslag är att helt enkelt flytta städskåp, skafferi och en extra frys till fd tvättstugan.
Där du ritat högskåp sätter man diskmaskin, ugn och mikro, någon upphöjda men inte högskåp. En bänkskiva där som alltså blir lite högre än en vanlig diskbänk, men ändå låg nog för att ha kaffebryggare, brödrost, ställa plåtar osv.

Där det idag är spis och diskho har ni kvar det, men förskjuter det något åt höger, så att man går fri om dörröppningen och den halvhöga nya disken när man står vid spisen. På så vis behöver ni inte dra om ventilationen och bara dra en ledning till diskmaskinen (från TM till ST i ritningen)

Köksö kan ni ha ändå, men genom att inte ha vatten och spis/fläkt i den är det mer flexibelt och man kan lätt ta bort den och sätta i ett vanligt matbord senare.
Tack för inspel!
Vi ska fälla in fläkten i taket så den inte syns.
Att jag inte har någonstans att ställa saker har aldrig varit ett problem när jag haft liknande layout tidigare.
Att det blir trångt bakom spisen kan dock vara ett problem, nu är det 100cm. kan öka till 120 på bekostnad av köksöns storlek.

Hela tanken med köksö är ju att jag, när jag lagar mat, kan ha kontakt med gäster istället för ryggen mot dom. eller att ungarna kan göra läxorna när jag lagar mat
 
BirgitS BirgitS skrev:
Samt att det ser trångt ut, kan bli besvärligt att hämta något i kylen samtidigt som någon håller på och steker.
ja det är något vi måste mäte lite extra noga på.
Men i 99% av fallen är det jag som lagar mat ensam. så springet i kylen är minimalt
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att ha en stor ho i ett grovkök för disk av tex jättegrytor, plåtar mm är inte alls fel. Då kan diskhon i köket vara mindre.
Detta är inte alls dumt.
Tack!
 
BirgitS
P Pepz Jegefalk skrev:
Att det blir trångt bakom spisen kan dock vara ett problem, nu är det 100cm. kan öka till 120 på bekostnad av köksöns storlek.
P Pepz Jegefalk skrev:
Men i 99% av fallen är det jag som lagar mat ensam. så springet i kylen är minimalt
120 cm är det man rekommenderar och jag tänkte t.ex. på att tillfällen när du står vid spisen men någon annan hjälper till med att duka och då t.ex. hämtar dryck i kylskåpet.

Vad är avståndet mellan köksön och fönstret, dvs. utrymmet för gästerna, i ditt förslag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
120 cm är det man rekommenderar och jag tänkte t.ex. på att tillfällen när du står vid spisen men någon annan hjälper till med att duka och då t.ex. hämtar dryck i kylskåpet.
har 110cm idag och det är inga problem. men ska försöka få till 120
Är ju en avvägning kring vad man vill ha utrymmet till. bänkyta eller golvyta

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är avståndet mellan köksön och fönstret, dvs. utrymmet för gästerna, i ditt förslag?
det beror helt på hur stor köksö vi bygger, vad anser du är rimligt?
 
BirgitS
Det vanligaste är nog att köksön är 90 cm djup för med 60 cm djup för skåp och häll så blir det 30 cm överhäng på andra sidan vilket fungerar att sitta vid.
 
  • Gilla
Pepz Jegefalk och 1 till
  • Laddar…
P Pepz Jegefalk skrev:
Hela tanken med köksö är ju att jag, när jag lagar mat, kan ha kontakt med gäster istället för ryggen mot dom. eller att ungarna kan göra läxorna när jag lagar mat
Men hur mycket utrymme är det från köksön till ytterväggen då? Kommer man verkligen att vilja hålla till där? Är det inte bättre att vrida den 90 grader så att det blir en större fri yta framför balkongdörrarna, precis som nu?

Att inte få plats med matplats i köket är jättetrist, grannarna som byggde så har nu halverat sin ö och satt in vanligt köksbord istället. Din idé hade absolut fungerat om Sovrum 3 varit integrerat med köket, men inte när det innebär att ni måste ha matbordet i vardagsrummet.

Man gör inte gärna läxor nära spisen då matstänk kan förstöra datorn, och gästerna sätter sig nog i vardagsrummet om det bara finns en liten bardisk, det är iallafall min erfarenhet.
 
  • Gilla
Pepz Jegefalk
  • Laddar…
Nu är jag lite jobbig… men bara för att röra om i grytan ytterligare…

Jag tycker det blir upphackat att ha köket uppdelat i 3 delar. Där ni ritat diskbänk hade jag satt alla högskåp. Sen skippat där ni har satt högskåpen och gjort ön ännu större och ha alla arbetsytor på ena sidan om den och sittplatser och ev förvaring på andra sidan.

Tvättstugan har du redan fått bra förslag för. Stor vask är inget dumt förslag. Förvaring av städgrejer och extra skafferivaror och extra kyl/frys är inte alls dumt att ha!
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lillanutten skrev:
gjort ön ännu större och ha alla arbetsytor på ena sidan om den och sittplatser och ev förvaring på andra sidan.
Menar du så att den går ända bort till ytterväggen till höger och är en halvö?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.