Så vi köpte, för oss, en nyare lägenhet. Den har en inglasad balkong.

Då det är en lägenhet, och därmed en flerbostadshus (BRF), så är det bra att veta att balkongerna hänger så att säga på sidan av huskroppen. Vår balkong är överst. Alla balkonger har betong golv och tak. Således är vårt balkong golv är någon annans balkong innertak - och sedan då har vi en betongskiva (?) som tak för vår inglasade del (vi har 2/3 del inglasad, 1/3 del helt öppen). Inget speciellt således, rätt standard såvitt jag förstår.

Vi märkte redan i november när snöstorm 1 drog förbi här i Stockholm att vi hade någon form av kondens, då en av våra dynor vart genomvåt. Som sagt, vi flyttade nyligen in så allt är nytt - och vi tar det som det kommer...

Nu såhär annandag jul så har vi återigen då varmt och nu har vi återigen kraftig kondens, triggat av väderomslag alltså (för det är inget synbart problem förutom när vädret skruvar till omständigheterna). Och denna gång är jag så att säga lite förberedd, tittat i balkong innertaket dagligen av ren nyfikenhet - vart/när uppstår kondensen typ? Och det är helt klart triggat av väderomslag, i vilket fall som jag kan se det.

I ungefär halv ytterdelen av den inglasade balkongens innertak är det blankt av fukt/vatten, och det droppar ned lite här och där. Ja det är ju generellt fuktigt ute pga väderomslaget. Men man vill ju alltid ha det så bra som möjligt eller hur?

Alltså, har jag nu öppnat upp lite vädringsspalter så får vi se om luftgenomströmningen som då uppstår kan hjälpa av detta - men jag vet inte. Försöker komma på ytterligare saker att göra helt enkelt?

Det som jag funderar på är just betongskivan som utgör vår balkongs tak, som är dryga dm tjock som är fästpunkt så att säga för den inglasade delen av balkongen, och det är här jag önskar få lite feedback, eller tips, om hur jag kan tänka? Den är per definition bara en betongskiva i prefab betong. Den har ingen isolering. Således, kyla ramlar ned på betongskivans översida, och värmen - den lilla som finns (vi öppnar normalt inte balkongdörren eller så, och om vi springer ut på balkongen - alltså den inglasade delen - så är dörren tillsluten för att inte släppa ut en massa värme med tillhörande fukt, försöker göra "rätt sak" här även om det känns lite uppför) går ju upp i betongskivans undersida (vår balkongs innertak alltså). Och där är det blankt av fukt/vatten, och vattendroppar bildas och när de är stora nog så droppar de ned. Allt detta är fysiskt korrekt i sig, och inget jag ifrågasätter.

Frågan är mera, kan jag på något sätt undvika detta fysiska fenomen? Kan jag t.ex. isolera översidan på betongskivan (som alltså inte används av någon och därmed inte utgör något hinder i sig för lite tilläggsisolering) på något sätt? är det ens värt strulet/jobbet?
 
Låter som om betongen har kvar en lägre temperatur en tid och om luftfuktigheten stiger så kondenserar det där.


Ett skott från höften. Går det att montera en sinusskiva i plast undersida tak? Då kan det möjligen kondensera ovanpå denna. Om det också går att luta skivan kan du styra vart vattnet tar vägen. Tex till en större blomlåda.
 
Tackar för snabbt svar!

Absolut, vi har 10cm att leka med så en sinus skiva (visste inte ens att dom heter så - lärde mig något nytt där - tackar!) skulle jag med enkelhet klara av att montera osv.

Noterade just detta med innertaket vs inglasningen: Det är ju så att plåtprofilen som fäster glasskivorna som går att öppna, den är typ en dm hög, sedan är det ju så att själva betongskivan har två "kuddar" (alltså inbuktningar, så inverterade kuddar då? eller hur man sparar in lite betong under produktionen...) som kanske är 7-8 cm djupa. Om då betongskivan är drygt en dm tjock så är det ju så att dessa två inverterade kuddar eller vad man nu behagar kalla dem, ja det blir ju rätt bra plats för varm luft att "lagras". Och just där borde då betongskivan vara markant tunnare eftersom översidan är platt (nåja, den har nog liten vinkel antar jag, men det är inte mycket).

I vilket fall, det jag noterar är att det inte finns någon som helst synlig ventilation från överkant av inglasningen upp till innertaket av betongen då (som är vitmålad såklart). Det känns lite udda. Det gör ju att varmluften som är del av skapandet av kondensen inte har någon som helst plats att ta vägen någon stans, och helt sonika blir stående där - speciellt om man inte har någon av inglasade glasskivorna lite på ventilationsglänt? Det låter helfel i min bok? Borde man inte ha någon slits absolut högst upp som ventilerar denna kondensluft?
 
B Bamsefar skrev:
Tackar för snabbt svar!

Absolut, vi har 10cm att leka med så en sinus skiva (visste inte ens att dom heter så - lärde mig något nytt där - tackar!) skulle jag med enkelhet klara av att montera osv.

Noterade just detta med innertaket vs inglasningen: Det är ju så att plåtprofilen som fäster glasskivorna som går att öppna, den är typ en dm hög, sedan är det ju så att själva betongskivan har två "kuddar" (alltså inbuktningar, så inverterade kuddar då? eller hur man sparar in lite betong under produktionen...) som kanske är 7-8 cm djupa. Om då betongskivan är drygt en dm tjock så är det ju så att dessa två inverterade kuddar eller vad man nu behagar kalla dem, ja det blir ju rätt bra plats för varm luft att "lagras". Och just där borde då betongskivan vara markant tunnare eftersom översidan är platt (nåja, den har nog liten vinkel antar jag, men det är inte mycket).

I vilket fall, det jag noterar är att det inte finns någon som helst synlig ventilation från överkant av inglasningen upp till innertaket av betongen då (som är vitmålad såklart). Det känns lite udda. Det gör ju att varmluften som är del av skapandet av kondensen inte har någon som helst plats att ta vägen någon stans, och helt sonika blir stående där - speciellt om man inte har någon av inglasade glasskivorna lite på ventilationsglänt? Det låter helfel i min bok? Borde man inte ha någon slits absolut högst upp som ventilerar denna kondensluft?

Om det inte läcker ut luft från bostaden till balkongen så så gissar jag att det är fuktig uteluft som tar sig in och möter den kalla betongen och kondenserar. Då hjälper det inte med ventilation.
 
Så vad vi då säger är alltså att betongskivan som utgör vår inglasade balkongs innertak, alltså skall ha i princip värmetillskott (värmegolv fast för innertak så att säga). Never mind att det antagligen är mycket dyr driftkostnad med dagens elpriser.....

Alltså tillbaka på att få betongskivamän att inte bli blöt och fuktig.... För just idag med den mycket luftiga utomhus miljön, så är stora delar av skivan fuktig iallafall på ytskicket på översida, och ytterkanter (svårt att säga om och i så fall hur djupt fukten sitterl). Jag är inne på att test med ett vattentätt yttertak ovanpå betongskivan, eller någon färg (som man lägger på i sommar när det är rejält varmt och torrt) som tätar betongskivan på ovansidan och ytterkanterna...?
 
Limma ett lager armaflex på undersidan
 
Okej, jag är uppenbart nybörjare på armaflex, visste inte ens att det fanns... så en enkel fråga, finns det i vitt, eller är det alltid mörkgrått?
 
Innan du gör något bör du kolla med styrelsen. Det är fullt möjligt att du inte får genomföra något av de förslag som lagts fram.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tag några bilder så man ser balkongen.
 
1 16386 skrev:
Innan du gör något bör du kolla med styrelsen. Det är fullt möjligt att du inte får genomföra något av de förslag som lagts fram.
Styrelsens svar såhär långt är att vädra.
 
A A-Man_08 skrev:
Tag några bilder så man ser balkongen.
Kan detta vara något?

Inomhus, vit takyta med skuggor, taklampa, rullgardin och en bit av ett fönster.
 
B Bamsefar skrev:
Kan detta vara något?

[bild]
Tänkte på rutorna försvinner det om du öppnar upp?
 
A A-Man_08 skrev:
Tänkte på rutorna försvinner det om du öppnar upp?
Som jag redan nämnt så räcker inte ventilationsspalter - dvs att öppna upp så att det går att ventilera ut. Visst tar jag bort glasskivorna fullständigt så lär det säkert fungera, men då faller ju hela grejjen med att ha inglasad balkong - det blir mera bandaid alltså än lösning.
 
Förbättra ventilationen eller ha värme på.
 
Och så var vi alltså tillbaka på Gå igen - jag försöker hitta en lösning på vad som nu är ursprungsproblemet. Alltså hur det uppstår och / eller hur man kan motverka detta. Att värma upp ett oisolerat utrymme är verkligen att elda för ingenting..... Och som sagt, såhär långt har ventilation inte löst problemet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.