Bild med öppen lucka + rökrör.
 
  • DSC01387.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01385.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av DSC01388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va trevligt!

Pannan ser väldigt liten ut, hur stor är den?
 
Hur mycket ved går in på en laddning ungefär?
 
Är det 160mm rökrör du har? Hur stor area har du på skorstenen? Har du "helsten"?

En bekant till mig som bor några hus bort installerade en Vidarus för 60cm ved i sin skorsten som bara hade arean av en "halv sten". Trots att skorstenen är 8m så fick han sätta upp en rejäl skorstensfläkt för att få upp tillräckligt drag över hela året. Mitt i vintern gick det bra men under sommarhalvåret gick det inte att elda.

I övrigt så är han relativt nöjd med pannan den bara tuffar på, år ut och år in utan att något går sönder. Dock så tycker han att det bildas lite väl mycket tjära och att verkningsgraden borde vara högre.

Lycka till med pannan!
 
Jo, visst ser den liten ut, men det är heller ingen beredare i den (ca. 50bredx70högx100djup). Den är dock inte helt "påklädd" ännu. Har bara monterat sidoplåtarna ännu, väldigt enkelt.
Efterssom den ser ut som den gör så rekommenderas man att ställa pannan på något för att få en bekväm arbetsställning vid ilägg och sotning. Jag gjorde först en gjutning i betong för avjämning och murade sedan upp en klack med lecablock. Klacken är därefter putsad och i den våta putsen på toppen la jag en 2mm plåt. Plåten kom dit p.g.a. att pannan väger runt 400kg och är nog inte så lätt att hasa på puts.:p Jag är iallafall runt 180cm och har gjort klacken 45cm vilket de rekommenderade.

Man får in 96liter ved enl. leverantören, lite fjuttigt men jag tror det räcker för mig med tanke på min tidigare anläggning... Återstår att se hur många gånger man får lägga i innan det är fullt i tankarna, blir förhoppningsvis en gång på sommaren.

Vad gäller dragförhållanden så är det inga problem, har helstenskanal (typ 20x12cm) och ca. 10m. Rökröret är 150mm i diameter invändigt förutom den påsvetsade stumpen närmast pannan som är 162mm, vilket iochförsig blev 2mm för mycket såhär i efterhand. Inga problem dock... Dragluckan som jag har murat in öppnar nästan direkt när jag testade den för nån vecka sen med en liten brasa i sotluckan, det var då runt +25 ute så det bör vara tillräckligt. Har haft problem med för mycket drag under vintrarna tidigare.

Jag funderar på att byta ut pannans glasullsisolering mot nån annan isolering, den som följde med var lätt som luft och inte så väl tillskuren, fick en känsla av att killen som skar till isoleringen var på rätt dåligt humör.:D Några förslag? Det rymms nog 45mm isolering. Kan man ta brandmatta kanske, ska ändå köpa det till rökröret, lär bli bastu i pannrummet annars.:D

Jag har en till fundering! Hur fasen är det tänkt att man ska montera den här rökgastermometern på ett bra sätt? Det är ju nån konisk gäng på den...
 
  • rokgastermometer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju borra ett önskat stort hål och gänga det sen. Den behöver nog inte sitta med så många varv
 
GR_B skrev:
En stilla undran.
Varför tål inte keramiken spik.Spiken blir inte hetare en veden.
Om det stämmer eller inte att keramiken inte tål spik har jag ingen aning om, men jag kan tänka mig varför det (eventuellt) blir problem.

Orsaken kallas värmekapacitivitet och är det som fakiren utnyttjar när han går på glödande kol, eller som husmor förlitar sig på när hon sträcker sig in i ugnen för att testa med tandpetare om kakan är klar.

Luften i ugnen är 225grader, lika varm som plåten, men ändå bränner mor sig inte. Tar hon däremot i plåten, ja då d**vlar. Orsaken är att ju tyngre ett ämne är/liter, (ju högre densitet) ju mer energi går det åt att värma upp det. Dessutom leder det värme (energi) bättre.
Så, det är lätt att värma upp spillveden, men den bräns inte så mycket, åtminstonde inte förän efter en ganska lång stund. Spiken däremot, är svår att värma upp, men när den väl är varm faller den ner på keramiken och överför en stor mängd energi på en liten yta. Alltså spricker keramiken.

/ Fredrik
 
G
Tack för den förklaringen.
 
Nu har jag kört igång anläggningen efter lite pyssel. Allt funkar fint och rökgastemperaturen är under perioder hög, upp till 400 grader kan den nå under uppstarten, Skulle gissa att snittet ligger runt 250-300 grader. Man kan antagligen komma upp högre om pannan matas med tillräckligt primärluft.
Kommer att testa med turbulatorer inom kort. :)
Motdragslucka är givetvis ett måste för alla som installerar en sån här panna. Jag kan dock konstatera att min murstock nu är betydligt svalare än då jag eldade i den tidigare Albin kombipannan utan motdragslucka.

Draget i min skorsten är absolut tillräckligt, även vid uppstart och dragluckan öppnar redan kring 150 graders rökgastemp. Att lägga i under drift är inget problem, ingen inrykning.

Ilägg av ved går fint, bra arbetshöjd.
Sotningen är enkel och uraskningen likaså.

På ett inlägg (med specialpackning av 40cm ved) fyller man nästan 1500liter från 35grader till 90grader i topp och 70grader i botten. Idag gick det iochförsig ut 30grader på radkretsen med det är ju i princip ingenting. Det blir väl runt 80KWh? Är det godkänt med 96 liter ved?

Ett litet problem som jag upptäckte är att mitt rökrör med godstjocklek på 4,5mm gör att uppvärmningen av rökröret går lite långsamt. Detta medför att jag måste ha rökgastermostaten på ca. 50grader för att pannan inte ska gå i kok under starten. Sen så tar det givetvis länge innan den stänger av p.g.a. all värme som finns i röret. Antar att jag får leva med det. :) Man lär så längen man lever!
 
AnteB skrev:
Nu har jag fått mitt rökrör till viadrusen, har murat in motdragslucka och röret i veckan samt målat lite. Jo, tankarna har oxå kommit in och blivit invägda. Bara lite rördragning kvar nu.:rolleyes: Vad tror ni om att isolera rören med armaflex?!? Hade tänkt beställa från rinkaby. Kanske skulle lägga upp lite bilder?
Isolera rören med armaflex är ingen idé OM det inte är kyla/kallvatten - annars SKA du använda mineralull/stenull :)

// Isoleraren ...
 
Varför inte armaflex? Har det med pris/verkningsgrad att göra eller? Det används ganska friskt i på jobbet inom fjärrvärmen, då i husinföringar. Sen används rörskålar inomhus. Nåja, jag har redan lagt på armaflexen och det håller runt +20-22grader i pannrummet så det duger för mig.
 
AnteB skrev:
.

På ett inlägg (med specialpackning av 40cm ved) fyller man nästan 1500liter från 35grader till 90grader i topp och 70grader i botten. Idag gick det iochförsig ut 30grader på radkretsen med det är ju i princip ingenting. Det blir väl runt 80KWh? Är det godkänt med 96 liter ved?
Det är helt klart ok, Hittar inte tråden här på forumet nu men iaf så va det nån som skrev att han fick ut 175 kWh (40-90° vatten) ur sin innova 50 med 185 liters eldstad...
Själv får jag ut närmare 50 kWh ur min panna med 55 liters eldstad om man har bra ved o packar väl...
 
Jag värmer mina 2 1000L tankar från 35-40 uppe och nere till 90 uppe och nere på ett i lägg.
135L Grann bland ved.Mer björk än barr ved. Vet inte om det shuntades ut nått men lite borde det ju gjort.Är ju för fanken vinter snart.Brr :(
 
Tänkte bara höra hur det går med pannan?
 
Hej har en viadrus för 90cm ved som jag eldar mot en 3kubiks tank med,eldat ett år nu och det funkar bra tycker jag. 3fulla ilägg så är tanken uppe i 85-90grader.tar cirka 3-4timmar lagom vad man hinner på kvällen efter jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.