Hej,

Jga vill tilläggsisolera taket för att öka isoleringsvärdet.
Har rensat bort minst 2 ton gammalt bråte. Nu ser det ut som på bilderna.
Huset är från 45, och bland spånen har jag hittat tidningar från 60 talet, vilket förmodligen lades dit för att hjälpa till spånen för isolering???

Utvändigt är taket nyrenoverat, och invändigt är all råspånt torrt och fint utan någon fuktfläkt någonstans.

Min fråga är, hur hade ni gått tillväga för att tilläggsisolera?
-hade ni skyfflat bort all gammal sågspån?
-kan man lägga på isolering direkt på sågspånen?

Jag funderade på att lämna spånet, täcka hela takgolvet med träplankor, typ råspånt liknande plankor, som nu finns på mittengången, och sedan på det isolering. Vad tror ni om det? Och i så fall vilken isolering hade ni använt? Ska man tänka på olika skikt? Finns risk för kondens etc?

Tack för svaren i förhand.

Mvh

Sadik Tözmal
 
  • Mörk vind med träbjälkar, isolering och spridda föremål. Delvis suddig bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt, oinrett vindutrymme med träbjälkar och litet fönster släpper in ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme med träbjälkar, spån på golvet, och belyst gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme med träbjälkar, lutande takkonstruktion, golvspånskivor, utan synliga personer eller föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Skippa planket, du kommer sannolikt få drag och köldbrygga mellan isoleringslagrena.
Hur mycket ska du isolera? Ångspärr/ångbroms?
 
K KjellTimell skrev:
Skippa planket, du kommer sannolikt få drag och köldbrygga mellan isoleringslagrena.
Hur mycket ska du isolera? Ångspärr/ångbroms?
Hej Kjell, tack för svar. Jag är helt novis så har inte alls koll på ångspärr etc. Hur skulle du ha byggt upp det? Har läst 400 mm isolering glasull någonstans, men...
 
Om du har haft en fungerande vind och nu förändrar tätheten så tar du stora risker då du kan få ökad fuktighet och mögel på köpet. Risken är alltså att du får bättre isolering och kallare på vinden samtidigt som fukt sipprar upp. Jag skulle isolerat, inkl luftspalt mot takstolarna och på så sätt konverterat till en varmvind.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Om du har haft en fungerande vind och nu förändrar tätheten så tar du stora risker då du kan få ökad fuktighet och mögel på köpet. Risken är alltså att du får bättre isolering och kallare på vinden samtidigt som fukt sipprar upp. Jag skulle isolerat, inkl luftspalt mot takstolarna och på så sätt konverterat till en varmvind.
Ok tack, det är också något jag funderat på.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
ag skulle isolerat, inkl luftspalt mot takstolarna och på så sätt konverterat till en varmvind.
Sparar det någon energi för övriga huset? Eller blir det bara att man tar tillvara på värmen som läcker ut med mer uppvärmd yta?
 
  • Gilla
Sadik Tözmal
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Sparar det någon energi för övriga huset? Eller blir det bara att man tar tillvara på värmen som läcker ut med mer uppvärmd yta?
Nej, huset drar inte mer energi. Det är dock jobbigare och dyrare än att bara slänga isolering i och på bjälklaget. Men resultatet blir mycket bättre och ni får ett utrymme som kan nyttjas, där ni kan förvara grejer mm.
 
  • Gilla
Dennan4 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Skulle själv välja cellulosaisolering .
Bort med nuvarande spån , bort med nuvarande gångbrygga / golv .
Montera vindavledare närmast takfoten .
Anlita en firma som sprutar dit cellulosaisolering .
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skulle själv välja cellulosaisolering .
Bort med nuvarande spån , bort med nuvarande gångbrygga / golv .
Montera vindavledare närmast takfoten .
Anlita en firma som sprutar dit cellulosaisolering .
Sannolikt bättre men fortfarande samma risk, det blir bättre isolerat och kallare på vinden och fukten vandrar upp om man har övertryck i huset. Man behöver förstå hur gamla hus fungerar, vinden blev varm pga av en murstock som var riktigt varm dygnet runt, så gick det bra att ha lite isolering i eller ovan bjälklaget. Om det inte finns ngn värme på vinden och man isolerar ytterligare utan att göra hela rasket tätt som ett nytt hus då har man en riskkonstruktuon.
Kan fungera hur bra som helst men också bli en katastrof. Vill du vara säker konverterar du till varm vind och får dessutom en yta du kan använda.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Tack för era synpunkter. Ska boka tid med en expert som får titta igenom alternativen. Men extra förvaringsutrymmer låter inte helt fel.
 
S
Lägg absolut inte glasull ovanpå befintligt spån. Då är det risk för fukt i den nya isoleringen.

Du kan behålla spånet och spruta cellolosa ovanpå om du höjer upp gångbron och sätter vindavledare mot råsponten. Fortfarande en risk för fuktproblem eftersom du förmodligen inte har någon tätt skikt som stoppar fuktig luft underifrån att vandra upp på vinden. När du tilläggsisolerar så sänker du värmen på kallvinden och då kan det bli fuktproblem.


Edit: jag var lite för långsam att skriva…
 
  • Gilla
ankan907 och 2 till
  • Laddar…
S Sadik Tözmal skrev:
Tack för era synpunkter. Ska boka tid med en expert som får titta igenom alternativen. Men extra förvaringsutrymmer låter inte helt fel.
Hur mycket/hur tjock isolering/spån har du nu?
 
  • Gilla
Sadik Tözmal
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Lägg absolut inte glasull ovanpå befintligt spån. Då är det risk för fukt i den nya isoleringen.

Du kan behålla spånet och spruta cellolosa ovanpå om du höjer upp gångbron och sätter vindavledare mot råsponten. Fortfarande en risk för fuktproblem eftersom du förmodligen inte har någon tätt skikt som stoppar fuktig luft underifrån att vandra upp på vinden. När du tilläggsisolerar så sänker du värmen på kallvinden och då kan det bli fuktproblem.


Edit: jag var lite för långsam att skriva…
Ja efter att läst på och tagit del av era synpunkter så är glasull uteslutet... Om något blir det cellulosa.
 
R roke skrev:
Hur mycket/hur tjock isolering/spån har du nu?
ca 20 cm..
 
Ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.