Hej
Vi letar hus och på ett står det att oljetanken ej är godkänd. Klistrar in vad det står.Byggnadstyp: 1½-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1951
Grundläggning: källare
Stomme: trä
Fasad: reveterat
Fönster: 2-glas
Bjälklag: trä
Tak: betongpannor
Utv.plåtarbete: plåt
Uppvärmning: Vattenburet system - panna för olja/ved. Oljetanken ej godkänd.

Vad kostar det att byta? El byta till annat? Har inte en susning om sådant här alls bara att vi vill ha hus. Nån som kan säga något om det andra som står.?
 
Om ni har en någorlunda ny panna kan ni byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare.
Vi köpte en från Rinkaby Rör för 17 000 kr (inkl skruv) VI har byggt ett litet pelletsförråd som rymmer ca 1 pall pellets

Det funkar bra för oss och är ungefär halva kostnaden mot olja.

Oljan tycker jag att ni skall skippa.
 
Ankan80 skrev:
Om ni har en någorlunda ny panna kan ni byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare.
Vi köpte en från Rinkaby Rör för 17 000 kr (inkl skruv) VI har byggt ett litet pelletsförråd som rymmer ca 1 pall pellets

Det funkar bra för oss och är ungefär halva kostnaden mot olja.

Oljan tycker jag att ni skall skippa.
jag har ingen aning om hur gammalt något är vi har bara den infon jag klistrade in, så antagligen har den stått sen huset byggdes 51 och kanske därför oljetanken ej är godkänd.
 
Oljetankar som står inomhus ska besiktigas vart sjätte år. Det vanligaste felet när en tank inte blir godkänd vid besiktning är att den har grava rostskador. Dessa rostskador uppträder företrädesvis i botten på tanken, där det med åren samlas vatten. Blir rostskadorna alltför allvarliga så finns det risk för att tanken börjar läcka. Det är knappast någon idé att reparera tanken om du inte kan göra det själv eller har någon bekant som klarar av det. Köpa ny tank är inte heller något alternativ. Ett helt nytt värmesystem måste till med tanke på nuvarande värmesystems ålder och skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.