Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
Mikael_L
Ja och det var väl ganska precis vad Mahias skrev, att en offert inte måste ha ett fast pris, men däremot måste den innehålla information om hur priset beräknas.

Jag skulle kunna ge ut en offert (anbud) som är precis som ett arbete på löpande räkning, t.ex. att arbetet kommer utföras till dess det är klart mot en ersättning av 600kr/tim, Material debiteras med mitt Elektroskandias kundnettopris + 10% och reskostnad är 30kr/mil och inga andra ej i förväg överenskomna kostnader tillkommer.

Jadå, det där är en offert, eller kalla det anbud (det är samma sak, med skillnaden att ett anbud är bindande tills anbudsfristen löpt ut), fastän det jag offererat är ett löpande jobb.

Dock får man nog inse att i folkmun menas det ett fastprisjobb när man pratar om offert och anbud, även om det tekniskt inte måste vara det.
Och det är ju aningens poänglöst att lägga tid på att skriva en sådan offert, vill/kan jag inte jobba mot fast pris i ett jobb så meddelar jag det muntligt istället.

Det som har hänt för mig ett par gånger är att jag lämnat anbud på fast pris, men med undantag för någon del av arbetet, som angivits till att den delen kommer löpande räkning tillämpas. Detta med muntlig kommunikation om detta innan såklart.
Detta händer då det ingår något moment som i förväg är totalt omöjligt att tidsuppskatta, det kan t.ex. ta allt mellan en timme och en dag, kanske beroende på hur det ser ut när man öppnat en vägg.

Då blir det en offert med blandat fast pris och löpande.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
En offert sees i regel som fast pris ja. Annars är det inte en offert så att säga
[länk]

I offerten bör framgå pris per enhet, till exempel då om du har timpris, men även totalt pris, alltså med beräkningen att det tar x timmar att utföra. Sedan skall detta avtal hållas. Det är liksom vitsen med just en offert, till skillnad mot ett ungefärligt pris.
nej en offert ses inte som ett fast pris vilket också är exakt vad som står i din länk från lawline.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det är ju aningens poänglöst att lägga tid på att skriva en sådan offert, vill/kan jag inte jobba mot fast pris i ett jobb så meddelar jag det muntligt istället
nej det är inte poänglöst.

En offert tillsammans med en beställning (”jag accepterar din offert”) utgör parternas avtal/kontrakt.

Det är många saker som borde stå eller kan stå i en offert utöver prismodellen, tex arbetets omfattning eller andra villkor. För den som säljer en tjänst kan det ju vara oerhört viktigt att påpeka vad som inte ingår i leveransen eller saker som måste ha skett genom köparens försorg innan arbetet kan påbörjas.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dock får man nog inse att i folkmun menas det ett fastprisjobb när man pratar om offert och anbud, även om det tekniskt inte måste vara det.
Om alla konsumenter tror att de fått ett fastpris bara för att de fått en offert på något så förstår jag att missförstånd uppstår mellan hantverkare och konsumenter. Jag hoppas verkligen att det inte är så illa.

tittar man tex på Hantverkaravtalet så ser man tydligt att en offert inte är likställigt ett fast pris.
 
X
MathiasS MathiasS skrev:
nej en offert ses inte som ett fast pris vilket också är exakt vad som står i din länk från lawline.
"Det går först och främst att konstatera att en offert i regel ses som ett avtalat pris. Detta grundar sig i att en offert ses som ett anbud från hantverkaren att utföra arbetet till det föreslagna priset. Priset i en offert ska gälla om ni hade avtalat om ett fast pris. Om ni istället endast fick en "ungefärlig prisuppgift", så innebär det att hantverkaren får göra pristillägg på upp till 15 % av det som står i offerten (KtjL 36 §)."
 
X Xanthopteryx skrev:
"Det går först och främst att konstatera att en offert i regel ses som ett avtalat pris. Detta grundar sig i att en offert ses som ett anbud från hantverkaren att utföra arbetet till det föreslagna priset. Priset i en offert ska gälla om ni hade avtalat om ett fast pris. Om ni istället endast fick en "ungefärlig prisuppgift", så innebär det att hantverkaren får göra pristillägg på upp till 15 % av det som står i offerten (KtjL 36 §)."
Ja det är ju det jag säger, men du förstår inte vad som står där, uppenbarligen.
 
X Xanthopteryx skrev:
"Det går först och främst att konstatera att en offert i regel ses som ett avtalat pris. Detta grundar sig i att en offert ses som ett anbud från hantverkaren att utföra arbetet till det föreslagna priset. Priset i en offert ska gälla om ni hade avtalat om ett fast pris. Om ni istället endast fick en "ungefärlig prisuppgift", så innebär det att hantverkaren får göra pristillägg på upp till 15 % av det som står i offerten (KtjL 36 §)."
Det står luddigt "i regel ses" och ett avtalat pris kan vara 750 kr/tim för ett arbetsmoment och 550 kr/tim för ett annat. En offert har inget med fastpris att göra eller totalpris utan en affärshandling, sedan kan den utformas på oändligt antal olika sätt. Sedan har jag bara jobbat med offerter till företag, men begreppet offert är detsamma.
 
Låt oss sammanfatta begreppen innan detta driver iväg till någon obegriplig sörja.
  • En OFFERT är ett erbjudande om att sälja en vara eller en tjänst till angivna villkor.
  • OFFERTEN tillsammans med en BESTÄLLNING av det som erbjuds i offerten bildar ett AVTAL eller KONTRAKT.
  • I större affärer brukar en OFFERT följas av ett KONTRAKT, ett separat dokument som parterna skriver på och som innehåller villkoren från offerten.

OFFERTEN består av flera delar. Till exempel:
  • VEM är det som säljer något. VEM är det som köper.
  • VAD ska levereras. Vilka produkter och tjänster ska levereras. Dvs, arbetets OMFATTNING ska beskrivas tillsammans med villkoren för denna leverans. NÄR, VAR, HUR.
  • VILLKOR för leveransen - tex vad ingår inte, vad förväntas köparen förbereda eller själv göra, hur ska omständigheterna vara för att leveransen ska kunna påbörjas.
  • PRISET ska anges. Priset kan vara fast, det kan ske på löpande räkning utan uppskattat pris eller med uppskattat pris, löpande räkning med takpris eller en kombination av alla dessa.
  • Betalningsvillkoren ska anges. Dvs, NÄR ska ett visst belopp betalas och vilka delar av arbetet ska då utföras. Detta gäller oavsett prismodell.
  • Ev ROT-avdrag ska specificeras.
  • Det bör också anges hur ev förändringar ska hanteras. Exempelvis till en viss timpenning på löpande räkning eller så anger man att tilläggsarbeten ska offereras separat innan arbetet påbörjas.
  • Utöver detta bör det också finnas en hänvisning till lämpliga allmänna villkor där frågor av mer juridisk natur avhandlas, tex vem har försäkringar osv osv.

När arbetet utförs på löpande räkning till ett överenskommet timpris kan detta åtföljas av ett UPPSKATTAT PRIS. Det förbinder hantverkaren att hålla sig i närheten av (15%) detta uppskattade pris underförutsättning att förutsättningarna för offerten inte ändrats. Ett UPPSKATTAT pris är inte FAST. Arbete på löpande räkning måste inte ha ett uppskattat pris.

Ett FAST pris är just fast (nästan under vilka omständigheter som helst, men inte alltid). Då arbetar man inte på timbasis utan levererar bara ett resultat. Hur många timmar som går åt för att åstadkomma detta resultat är inte relevant för köparen.

Med dessa begrepp klarlagda borde det vara tydligt att en offert inte ska ses som ett fast pris.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
En offert ses i regel som fast pris ja. Annars är det inte en offert så att säga
Det faller på sin egen orimlighet! En offert behöver inte innehålla ett ord om pris. "Du får plocka jordgubbar hos mig i en timme om du tvättar min bil" är exempelvis en offert.

Här hittar du lite mer om offert/anbud/avtal.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo dom där förbannade fakturaavgifterna
Har ni inte avtalat om dem är det bara att stryka fakturaavgifterna. Dock kan det ses som avtal om du tidigare brukat betala dem.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Låt oss sammanfatta begreppen innan detta driver iväg till någon obegriplig sörja.
  • En OFFERT är ett erbjudande om att sälja en vara eller en tjänst till angivna villkor.
  • OFFERTEN tillsammans med en BESTÄLLNING av det som erbjuds i offerten bildar ett AVTAL eller KONTRAKT.
  • I större affärer brukar en OFFERT följas av ett KONTRAKT, ett separat dokument som parterna skriver på och som innehåller villkoren från offerten.

OFFERTEN består av flera delar. Till exempel:
  • VEM är det som säljer något. VEM är det som köper.
  • VAD ska levereras. Vilka produkter och tjänster ska levereras. Dvs, arbetets OMFATTNING ska beskrivas tillsammans med villkoren för denna leverans. NÄR, VAR, HUR.
  • VILLKOR för leveransen - tex vad ingår inte, vad förväntas köparen förbereda eller själv göra, hur ska omständigheterna vara för att leveransen ska kunna påbörjas.
  • PRISET ska anges. Priset kan vara fast, det kan ske på löpande räkning utan uppskattat pris eller med uppskattat pris, löpande räkning med takpris eller en kombination av alla dessa.
  • Betalningsvillkoren ska anges. Dvs, NÄR ska ett visst belopp betalas och vilka delar av arbetet ska då utföras. Detta gäller oavsett prismodell.
  • Ev ROT-avdrag ska specificeras.
  • Det bör också anges hur ev förändringar ska hanteras. Exempelvis till en viss timpenning på löpande räkning eller så anger man att tilläggsarbeten ska offereras separat innan arbetet påbörjas.
  • Utöver detta bör det också finnas en hänvisning till lämpliga allmänna villkor där frågor av mer juridisk natur avhandlas, tex vem har försäkringar osv osv.

När arbetet utförs på löpande räkning till ett överenskommet timpris kan detta åtföljas av ett UPPSKATTAT PRIS. Det förbinder hantverkaren att hålla sig i närheten av (15%) detta uppskattade pris underförutsättning att förutsättningarna för offerten inte ändrats. Ett UPPSKATTAT pris är inte FAST. Arbete på löpande räkning måste inte ha ett uppskattat pris.

Ett FAST pris är just fast (nästan under vilka omständigheter som helst, men inte alltid). Då arbetar man inte på timbasis utan levererar bara ett resultat. Hur många timmar som går åt för att åstadkomma detta resultat är inte relevant för köparen.

Med dessa begrepp klarlagda borde det vara tydligt att en offert inte ska ses som ett fast pris.
Alfredo Alfredo skrev:
Det faller på sin egen orimlighet! En offert behöver inte innehålla ett ord om pris. "Du får plocka jordgubbar hos mig i en timme om du tvättar min bil" är exempelvis en offert.

Här hittar du lite mer om offert/anbud/avtal.
Nå det är nog sant! Är väldigt viktigt med det skriftliga.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nå det är nog sant! Är väldigt viktigt med det skriftliga.
Det håller jag inte med om... alla hantverkare lägger på 20% vid en offert.
Hellre att alltid välja en hantverkare med goda rekommendationer och sedan att man är överens när man diskuterat vad som ska göras inkl ca pris inkl ev risker som kan påverka priset.
 
P paralun skrev:
Det håller jag inte med om... alla hantverkare lägger på 20% vid en offert.
Hellre att alltid välja en hantverkare med goda rekommendationer och sedan att man är överens när man diskuterat vad som ska göras inkl ca pris inkl ev risker som kan påverka priset.
...ånej, inte en gång till.

Du tänker dig att om du ber om ett skriftligt avtal på ett arbete på löpande räkning så blir det automatiskt 20% dyrare? Det tror inte jag.

Om du ber om ett fast pris så kan det nog blir 20% dyrare, minst. Vilket också är helt rimligt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...ånej, inte en gång till.

Du tänker dig att om du ber om ett skriftligt avtal på ett arbete på löpande räkning så blir det automatiskt 20% dyrare? Det tror inte jag.

Om du ber om ett fast pris så kan det nog blir 20% dyrare, minst. Vilket också är helt rimligt.
Jo jag har blivit "dumförklarad" ett antal gånger när jag begärt skriftligt pris.
Har man goda relationer med grannskapet så hittar man alltid en bra hantverkare som man kan lita på.
Men det är ju en "djungel" därute med sådana som kallar sig hantverkare.....
 
P paralun skrev:
Jo jag har blivit "dumförklarad" ett antal gånger när jag begärt skriftligt pris.
Har man goda relationer med grannskapet så hittar man alltid en bra hantverkare som man kan lita på.
Men det är ju en "djungel" därute med sådana som kallar sig hantverkare.....
Givetvis får man välja lite när man kräver ett avtal, är det ett jobb på två timmar kanske det kan gå ändå, men vilken hantverkare som helst ska kunna fylla i hantverkarformuläret, det tar max 5 minuter att göra det för ett enkelt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.