AnnKatrinRosenblad
D Daniel 109 skrev:
Nu såg jag att det stod 3*16A på den spisen. Om man skrollar ner till installationsanvisningen så hittar man dock den här.
[bild]
Vilken spis syftar du på, den första eller den andra jag länkade? Samt är detta bra eller dåligt i mitt fall?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, välj en annan spis (annat fabrikat) om du vill kunna nyttja hela spisen samtidigt för matlagning. Vilka spisar på marknaden som kan mätas med det vi förväntar oss i Sverige vet jag dock inte, och det är ingenting som står i reklamen. Men leta efter spisar som har en märkeffekt på runt 11 kW. Spisen från bosch har bara ca 7.8 kW, som visserligen borde räcka men en korkad konstruktion gör att somliga upplever den som underpresterande. Var hittade ni denna spis?? Vi har en likadan och lika gammal tråd om just denna spis.

Sedan behöver ni som sagt dra man en neutralledare till anslutningspunkten, för dagens spisar är inte tillverkade för Sverige längre.
Tack Bo! Jag avbeställer spisen i mitt första inlägg, men vad tror du om den jag länkade i mitt andra inlägg (HLS79W350U), är det samma problem där? Folk verkar vara nöjda med den. Men det står 20A på den, kan jag använda den med min setup?

Anledningen att dessa spisar dyker upp är att Råd och Rön hade dom som bäst i test, eller, de hade rättare sagt HLS79W350U bäst i test.
Jättetacksam för svar!
 
Jag syftade på den första spisen.

Frågan är ju om de testar alla zoner samtidigt.
 
AnnKatrinRosenblad AnnKatrinRosenblad skrev:
Tack Bo! Jag avbeställer spisen i mitt första inlägg, men vad tror du om den jag länkade i mitt andra inlägg (HLS79W350U), är det samma problem där?
De är båda samma spis vad jag kan se, med samma begränsningar. Jag råder till att välja ett helt annat fabrikat än Bosch och Siemens "IQ". Dessa spisar är inte konstruerade för Sverige och borde aldrig ha importerats hit. Att råd o rön utnämner dem till bästa spis är anmärkningsvärt. Jag tror mer på vad folk skriver i detta forum:
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-ej-mer-aen-tva-plattor-at-gangen.451881/
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisen-kaempar-naer-3-plattor-aer-pa-samtidigg.424486/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ok-att-koppla-in-spisen-sa-haer.409241/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
AnnKatrinRosenblad
Vad deprimerande.. :(

När jag tittar på vad som finns inne i formatet jag behöver (induktion, rostfri, 60cm) så är det tyvärr Bosch och Siemens som dominerar, med ett par Electrolux som är betydligt dyrare. Jag får tyvärr bita i sura äpplet och gå vidare med en Bosch spis.

Men i så fall, borde jag välja 2x20A versionen eller 3x16A versionen (som egentligen är 2).
 
BirgitS
AnnKatrinRosenblad AnnKatrinRosenblad skrev:
När jag tittar på vad som finns inne i formatet jag behöver (induktion, rostfri, 60cm) så är det tyvärr Bosch och Siemens som dominerar, med ett par Electrolux som är betydligt dyrare.
Ja, det är ju billigare att tillverka en spis där man har tagit bort delar.

Gå igenom dem och kolla vilken anslutningseffekt de spisar som du kan tänka dig har. Om någon har kring 11 kW istället för 7-8 kW så välj den.
 
AnnKatrinRosenblad AnnKatrinRosenblad skrev:
Men i så fall, borde jag välja 2x20A versionen eller 3x16A versionen (som egentligen är 2).
Det är samma spis elektriskt sett enligt deras bruks och installationsanvisningar på deras hemsida. Den uppgift som brukar anges i reklamen är oftast värdelös och säger ingenting. Men Bosch har faktiskt med installationsanvisningen för dessa två spisar, som normalt endast går att se på spisen:
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001693752_A.pdf
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001693751_A.pdf
 
  • Gilla
AnnKatrinRosenblad
  • Laddar…
AnnKatrinRosenblad
Okay, ni har övertygat mig! Jag avbeställde Boschen och köpte istället en Electrolux spis med högre effekt.
Den ska nog kunna använda alla 3 faser utan att slå ifrån plattor. Nu hoppas jag bara att kablarna i väggen på trähuset klarar av det. Min nuvarande spis har ett klistermärke där det står "Total effekt 9232W" den nya har 10900 watt.

Om jag förstår det rätt nu så återstår det bara att kontakta en elektriker och be dom att "Dra nolla från elskåpet till köket, samt installera perilex dosa" Stämmer det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De är båda samma spis vad jag kan se, med samma begränsningar. Jag råder till att välja ett helt annat fabrikat än Bosch och Siemens "IQ". Dessa spisar är inte konstruerade för Sverige och borde aldrig ha importerats hit. Att råd o rön utnämner dem till bästa spis är anmärkningsvärt. Jag tror mer på vad folk skriver i detta forum:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Råd och Rön har bara testat hällens jämnhet och snabbhet, användarvänlighet, ungens prestanda.
Håller med om att det är ett minus att de bara testar en värmekälla i taget. Så missar man hur det fungerar att använda flera värmekällor samtidigt samt vilka begränsningar som finns i hur de passar olika elinstallationer i många hem.
Det senare får man tyvärr utreda själv!

Jag har själv läst testet och lite kortfattat så verkar de tyska hallarna vara lite bättre än många andra medans tex elektrolux verkar ha lite jämnare värme i ugnarna.

Dock förbluffande liten tidsvinst med induktion kontra nyare "high-light" keramikhäll.
Och jag hade solklart köpt en 400V High-light spis än någon nedställd 2-fas 230v induktionskit.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Electroluxspisen har förutsättningar för att kunna användas fullt ut i motsats till Bosch, dock till ett annat pris.

Och du behöver dra fram en nolla ja. Förhoppningsvis är det en enkel operation. Har du otur sitter ledarna fast i röret, men det brukar lösa sig med viss mängd våld.
 
  • Gilla
AnnKatrinRosenblad
  • Laddar…
Det kan krävas visst handlag att få in 5ledare i ett rör som var tänkt för 4. Men sådant brukar elektriker vara bra på.
 
  • Gilla
AnnKatrinRosenblad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.