Köket är Metod, fronten är Bodbyn 80x60 monterad på Villboda integrerad diskmaskin från IKEA.

Fronten fästs med två vita plastbussningar som hakar i två spår i övre kanten på luckan, samt två vinklade metallfästen i nederkant. I metallfästet finns ett spår och genom det drar man en skruv på bägge sidorna av maskinen in i en gängad del av gångjärnens mekanism.

Tittat man på borrmallen som följer med, så verkar det så att fronten i praktiken kommer för långt ner. Den skrapar i underkant när man öppnar luckan. Det framgår ingenstans hur högt upp fronten skall vara jmfr med överkant på själva luckan.

Vi öppning av luckan så glider fronten i förhållande mot luckan men inte tillräckligt.
Meningen är väl ändå att den automatiskt ska glida så mycket att det går att öppna utan problem?

Finns liksom ingenstans att justera något, och alla hål är borrade enligt mallen som följer med som man tejpar fast på skivan.

Någon som vet lösning?
 
Ingen lösning då jag inte monterat min själv.
Men fronten och luckan ligger nära nog lika högt när den är stängd.
 
Jag har ”proffsig” diskmaskin och en tvådelad lerhyttan lucka. Kommer ihåg att jag först hade något problem med att den inte gled ner ordentligt. Men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Såg i manualen att jag har ”våglig” kopplingsskena, för ”proffsig” diskmaskin.
Men bifogar några bilder om det kan hjälpa något.
Ett öga tittar genom en springa mellan två skåpluckor i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fönsterdel närbild, öppet, vitt med kolväte, mörk utsikt, vägghörn inomhus, kväll eller natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök, ugnslucka öppen, metall, skruvar, trägolv, mönstrad matta, närbild, detaljfokus, hushållsapparat, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RedAir skrev:
Köket är Metod, fronten är Bodbyn 80x60 monterad på Villboda integrerad diskmaskin från IKEA.

Fronten fästs med två vita plastbussningar som hakar i två spår i övre kanten på luckan, samt två vinklade metallfästen i nederkant. I metallfästet finns ett spår och genom det drar man en skruv på bägge sidorna av maskinen in i en gängad del av gångjärnens mekanism.

Tittat man på borrmallen som följer med, så verkar det så att fronten i praktiken kommer för långt ner. Den skrapar i underkant när man öppnar luckan. Det framgår ingenstans hur högt upp fronten skall vara jmfr med överkant på själva luckan.

Vi öppning av luckan så glider fronten i förhållande mot luckan men inte tillräckligt.
Meningen är väl ändå att den automatiskt ska glida så mycket att det går att öppna utan problem?

Finns liksom ingenstans att justera något, och alla hål är borrade enligt mallen som följer med som man tejpar fast på skivan.

Någon som vet lösning?
Hej! Jag har exakt samma problem. Har du lyckats lösa det?
 
Hej. Vi hade massa knas och IKEA fick skicka ut en hantverkare.

Vi hade 2 problem som orsakade det hela;

  • Mallen är fel. Borrhålen ska vara ca 5 mm ner (eller upp). Alltså alla hål satte vi så luckan kom 5 mm upp.
  • Sedan skruvarna för glidskenan på sidorna. Vi körde de som de INTE sa, alltså de med en del som består av en blank yta som skenan glider längs med.
Lycka till.
 
R RedAir skrev:
Hej. Vi hade massa knas och IKEA fick skicka ut en hantverkare.

Vi hade 2 problem som orsakade det hela;

  • Mallen är fel. Borrhålen ska vara ca 5 mm ner (eller upp). Alltså alla hål satte vi så luckan kom 5 mm upp.
  • Sedan skruvarna för glidskenan på sidorna. Vi körde de som de INTE sa, alltså de med en del som består av en blank yta som skenan glider längs med.
Lycka till.
Tack för svar! När jag ringde IKEA svarade de bara att de visste att det var dåliga instruktioner... Men jag borrade nya hål och nu fungerar det
 
  • Gilla
RedAir
  • Laddar…
R RedAir skrev:
Hej. Vi hade massa knas och IKEA fick skicka ut en hantverkare.

Vi hade 2 problem som orsakade det hela;

  • Mallen är fel. Borrhålen ska vara ca 5 mm ner (eller upp). Alltså alla hål satte vi så luckan kom 5 mm upp.
  • Sedan skruvarna för glidskenan på sidorna. Vi körde de som de INTE sa, alltså de med en del som består av en blank yta som skenan glider längs med.
Lycka till.
Hej, förstår inte riktigt. Ska man använda skruvar med en blank del eller inte?
Håller på att bli galen här...
 
Ja, det där är en soppa....IKEA gav oss olika svar.... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.