A
B badtastex skrev:
Har Theofil dessa gångjärn (länk)?
Nej, de har inte det. Prata med Andreas på Beslagsmix i Jönköping, han vet precis vilka du menar. Ska man ha innanförliggande köper man halvtäckande med tjockare fästplatta (har jag för mig) https://www.beslagsmix.se/

Ska du ha en mindre mängd kan jag kolla om jag har. Då kan du svänga förbi vid tillfälle, du vet ju var jag bor(y)
 
Redigerat av moderator:
Det kanske går att klämma in en fråga om annat än gångjärn, då det ändå är samma bygge som tråden handlar om. Gångjärnen är förresten inhandlade (Blum 110° enligt tips) på ett väldigt trevligt Theofils. Välkomnande och väldigt hjälpsamma trots att jag är en vanlig amatör. Så funkar det tyvärr inte i alla yrkesbutiker.

Nu till mitt testbygge. Stomme av 18 mm fururskivor och två 6 mm plywoodskivor i ryggen i infrästa spår. Jag har bara använt kex och lim (och mina julklappsyoutubetvingar). Räcker det om det här skulle vara ett underrede till en större hylla, eller behövs det någon förstärkning? Om jag hänger den här på en vägg och lägger tunga saker på botten gissar jag att jag ber om problem, men det bygge jag tränar inför kommer stå på en sockel i ett hörn och vara fäst i väggen.

Träkonstruktion limmas och hålls ihop av flera klämmor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde väll tåla rätt mycket vikt uppifrån, men jag skulle inte hängt upp den på väggen utan åtminstone nån förstärkning..
 
Ingen möbelsnickare här men det ser ut som sidorna står på bottenskivan?

Tror de flesta hyllor och överskåp brukar ha bottenskivan mellan gavlarna

Är skåpens mått hugga i sten eller ihoplimmade?

Staplade vita tallrikar i ett öppet skåp bredvid en köksmaskin. Användningsspår syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överskåp i mitt 70tals kök

Edit: läste slarvig, som underrede lär det tåla mkt men som överskåp tror jag bottenhyllan kanske inte skall lastas proppfull med fin servisen?
 
Redigerat:
Just det här testbygget ska upp på väggen, men det riktiga kommer bestå av tre delar (sockel, skåp och bokhylla) som alla kommer stå på varandra. Jag tänkte att kraften kommer uppifrån och det är större risk att bygget glider i sär i sidled än att botten ryker, så därför står sidorna kexade på botten. På något sätt förstärker jag det här innan det kommer upp på väggen, men jag ville först testa så likt det riktiga som möjligt.

Nu profileras det och torrmonteras dörrar. Första gången och än har inget fått mig att ge upp.
Två trähyllor fastklämda med svarta och röda skruvklämmor under montering i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Kan inte uttala mig om hållfastheten, men med lite spik i ryggen och några väl placerade skruv I gavlar och botten hade inte jag varit orolig

Mycket snygga luckor!! Önskar att en annan hade haft det tålamodet som krävs för ett bygge som detta (y)
 
Eftersom det här är min allmänna bygg- och frågetråd, får jag väl fortsätta.

Nu fixade jag speglarna och det är nästan magiskt vad smidigt det är med rätt maskin. 500 kg vertikalfäs är verkligen inget jag behöver på riktigt, men jösses vad kul det är. På bilden är dörrarna bara torrmonterade och jag har inte börja med gångjärn än.
Träskåp med två dörrar, naturfärgat, traditionell design, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu gör det inget då det döljs i noten (heter spåret så?), men ändå irriterande att flisor släpper. Är det för att det är byggmax pruttiga hullplan, för att det bara är 5 mm där det är som tunnast eller för att jag inte fattat ett dugg? Jag kör långsamt och skären är helt nya.
Ett trästycke med tydliga ådringar ligger på ett vitt underlag, delvis i skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Eftersom det här är min allmänna bygg- och frågetråd, får jag väl fortsätta.

Nu fixade jag speglarna och det är nästan magiskt vad smidigt det är med rätt maskin. 500 kg vertikalfäs är verkligen inget jag behöver på riktigt, men jösses vad kul det är. På bilden är dörrarna bara torrmonterade och jag har inte börja med gångjärn än.
[bild]

Nu gör det inget då det döljs i noten (heter spåret så?), men ändå irriterande att flisor släpper. Är det för att det är byggmax pruttiga hullplan, för att det bara är 5 mm där det är som tunnast eller för att jag inte fattat ett dugg? Jag kör långsamt och skären är helt nya.
[bild]
Fina fräsningar, syns att det är vasst. Fräser du längs eller tvärs fibrerna först? Ibland när man fräser grejer får man släppa med en bit efter.
 
Börjar tvärs och går sedan varvet runt. Det här hände när jag avslutade den sista sidan som var längs med fibrerna.
 
A
Liten verktygsdiameter? Kör du allt i en fräsning, kan du ju prova med fler steg. Det var en trevlig fris annars(y)
 
183 mm vilket för mig är jättestort. Jag kan testa att ta mindre per gång. Det är lite fippligt att få till höjden rätt, men när jag ska köra skarpt på riktiga bokhyllan är det ju värt det.
 
A
Hep Hep skrev:
183 mm vilket för mig är jättestort. Jag kan testa att ta mindre per gång. Det är lite fippligt att få till höjden rätt, men när jag ska köra skarpt på riktiga bokhyllan är det ju värt det.
Gör en liten filmsnutt från nästa fräsning. Vi hoppas på "Byggmax pruttiga hyllplan" :crysmile:
 
A
Hep Hep skrev:
Det är lite fippligt att få till höjden rätt,
Det kan du ju plocka om på spindeln, om du har många olika ringar.
 
mowatom skrev:
Det kan du ju plocka om på spindeln, om du har många olika ringar.
Menar du behålla höjdveven låst och flytta ringarna istället? Låter ju skitsmart.

Eftersom hjulen på mataren är snustorra kör jag manuell matning med ämnet nedklämt i släden. Får se om jag kan filma och ändå känna mig säker.

Kom på att jag ju har ett jättestort tomt hål under verktyget helt i onödan då det ju fräser uppifrån. Kanske blir det mindre risk att skivan flexar och spricker med stöd under?
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Menar du behålla höjdveven låst och flytta ringarna istället? Låter ju skitsmart.
Ja, det är ett bra sätt ibland(y)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.