Hej och god fortsättning!

Har en fråga som gäller måleri.
Det är dags att fräscha upp min källare. Väggarna i hallen behöver målas om. Färgen har släppt på vissa ställen, främst nära golvet. Försökte skrapa bort färgen, vilket var lätt där färgen hade släppt men resten av färgen går inte att skrapa bort.

Skulle det vara en bra idé att spackla över med rullspackel och sedan måla med silikatfärg? Har använt rullspackel på gipsskivor och tyckte det gick väldigt lätt och snabbt, även för wn nybörjare som mig. Eller måste hela färgen skrapas bort för att minska risken för fuktskador?

Tack på förhand!
 
  • En hörna av ett rum med fuktskador och avflagande färg vid golvsockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med svart räcke, vit sliten vägg, fönster med rutigt mönster, flagnande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Nej, dålig idé.
Du måste använda mineralbaserat spackel eller puts.
 
S sinuslinus skrev:
Nej, dålig idé.
Du måste använda mineralbaserat spackel eller puts.
Tack för ett tydligt svar.
Betyder det att jag inte behöver få bort all färg? Och finns det nåt mineralbaserat spackel som går att applicera med en roler?
 
Men har du plastfärg kvar hjälper det inte att kladda på utanpå det, då får man fräsa bort den först.
 
Hur vet jag om det är plastfärg?
 
MTH23 Efthymios Thanasoulelis skrev:
Hur vet jag om det är plastfärg?
Det släpper inte igenom fukt som kommer utifrån med putssläpp som resultat, garanterat platsfärg du har precist som nästan alla andra källare.
Jag slipade bort 150kg material när jag skulle ta bort all färg från ytterväggarna i fyra rum, majoriteten kom från en enda vägg som hade puts som blivit otroligt porös av att vara konstant fuktig.
Behöver fortfarande putsas om innan jag kan måla om.

Sedan så måste du inte lägga ner all tid och jobb som behövs för att göra det riktigt, "good enough" genom att bara skrapa bort det lösa lite puts och sedan måla om allt med vanlig färg kommer att hålla i många år och är gjort på några timmar istället för flera dagar med otroligt mycket städande efter slipandet.

Jag körde med dammsugare på slipen och en stor luftrenare och ändå blev nästan hela källaren täckt av ett tunt lager damm. Primärt under slipandet av ytterkanterna för då fungerar dammuppsamlingen sämre om man vill nå hela vägen ut till kanten.
 
Redigerat:
  • Gilla
FatherMike
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Det släpper inte igenom fukt som kommer utifrån med putssläpp som resultat, garanterat platsfärg du har precist som nästan alla andra källare.
Jag slipade bort 150kg material när jag skulle ta bort all färg från ytterväggarna i fyra rum, majoriteten kom från en enda vägg som hade puts som blivit otroligt porös av att vara konstant fuktig.
Behöver fortfarande putsas om innan jag kan måla om.
Är det betogslip som gäller då?
 
MTH23 Efthymios Thanasoulelis skrev:
Är det betogslip som gäller då?
Jepp, körde primärt med diamant slipskål men på den mjuka väggen var hårdmetal/Riv/PCD skål sjukt mycket snabbare.

Byggarbetsplats med dammsugare, säckar, verktyg och byggmaterial utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MTH23
  • Laddar…
Mina väggar har släppt färg närmast golvet, annars har jag inga problem med fukt. Spacklade o h målade ett annat rum i källaren och hittills verkar det inte vara några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.