Hej forumet,

I en lägenhet ska en icke-bärande vägg bilas ner. Väggen går halvvägs upp mot taket och är av lösbetong. Genom väggen går ett par metallrör, som börjar i taket och fortsätter genom väggen.

Jag undrar om forumets kan ge mig vägledning i vad rören är? Rören är grönmarkerade på bilderna nedan.

Alla svar uppskattas. Tack på förhand.

Ventilationsrör i olika storlekar och material, med isolering, synliga i byggnadens innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör och kablar i ett öppet tak med isolering och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad, isolerad ventilation i byggnad, klämmande gröna elastiska band, sprucken, vit substans, inomhus, olycksområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som pansarrör för el. Så troligen är det elledningar i rören
 
  • Gilla
Oscarsss och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ser ut som pansarrör för el. Så troligen är det elledningar i rören
Stort tack! Har du någon erfarenhet/idé av hur processen kan se ut för att dra om sådana rör i en lägenhet? Är det ett enkelt jobb för en elektriker eller ett större arbete?
 
O Oscar Wallin skrev:
Stort tack! Har du någon erfarenhet/idé av hur processen kan se ut för att dra om sådana rör i en lägenhet? Är det ett enkelt jobb för en elektriker eller ett större arbete?
Kan ju inte vara så stort jobb att dra om det. Men det leder väl till ett eluttag nån stans, det är det vanligaste om det går från taket och nedåt. du har väl lite koll på vad som finns i väggen innan du börjat riva den?
Vart har du rivit väggen? Verkar vara installationer för både vatten, värme och avlopp där du rivit. Ser inte alls ut som något du bör riva.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kan ju inte vara så stort jobb att dra om det. Men det leder väl till ett eluttag nån stans, det är det vanligaste om det går från taket och nedåt. du har väl lite koll på vad som finns i väggen innan du börjat riva den?
Vart har du rivit väggen? Verkar vara installationer för både vatten, värme och avlopp där du rivit. Ser inte alls ut som något du bör riva.
Vatten, värme och avlopp går ovanför väggen som är tänkt att tas ner. Väggen som ska tas ner går bara från golvet upp till ”mitt” tak/ ytskikt i lägenheten. Ovanför mitt ytskikt/tak finns ytterligare 2 meters utrymme där dessa rör för vatten går. Det är bara pansarrör för el som har någon egentlig koppling till väggen som ska tas ner. Resten är fristående så att säga.

Anledningen till frågan om pansarrör är att det bara finns något enstaka eluttag i väggen som tas ner, samtidigt som det går totalt 3-4 pansarrör genom denna vägg. Jag funderade därför på om pansarrören kan gå till lägenheten under min, men detta är väl osannolikt? Ursäkta mina oändliga frågor… :)
 
O Oscar Wallin skrev:
Vatten, värme och avlopp går ovanför väggen som är tänkt att tas ner. Väggen som ska tas ner går bara från golvet upp till ”mitt” tak/ ytskikt i lägenheten. Ovanför mitt ytskikt/tak finns ytterligare 2 meters utrymme där dessa rör för vatten går. Det är bara pansarrör för el som har någon egentlig koppling till väggen som ska tas ner. Resten är fristående så att säga.

Anledningen till frågan om pansarrör är att det bara finns något enstaka eluttag i väggen som tas ner, samtidigt som det går totalt 3-4 pansarrör genom denna vägg. Jag funderade därför på om pansarrören kan gå till lägenheten under min, men detta är väl osannolikt? Ursäkta mina oändliga frågor… :)
Nej det är troligen inte osannolikt att pansarrören kan gå till någon annan lägenhet. Verkar som du river en vägg till slitsen med all teknisk installation. Så du bör absolut säkra dig vad du håller på att riva och vad det medför. Du har väl kollar med BRF om ritningar på huset och vad du håller på att riva?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kan ju vara sånt som går mellan lägenheter, centralantenn eller telefon tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.