Jag har en dörr till kattvinden som jag vill ska gå att öppna men även dölja när den är stängd på ett snyggt sätt. Frågan är hur jag ska sätta listerna för att den ska kunna gå och öppna, samtidigt som jag döljer allt det fula kring dörren? Någon som har en bra lösning?
 
  • En inbyggd dörr i en vägg med spårgips, synliga gångjärn och spacklingslinjer, obehandlat trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad vägg med slitet hörn och dörr gångjärn synliga. Behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr i förgrunden öppen på glänt, visar delvis täckt övergång till annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Svårt att rädda upp den där situation på ett bra sätt. Det jag kan tänka mig att prova är sätta ett vanligt slätt dörrfoder runt om.
Sen sätta en tunn planhyvlad list på dörren, så tight det går mot fodret men att det ändå går att öppna. Det viktiga då blir ju att listen sitter rakt i förhållande till fodret så det blir en jämn glipa hela vägen.
 
Draperi för hela väggen ?
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
maah maah skrev:
Svårt att rädda upp den där situation på ett bra sätt. Det jag kan tänka mig att prova är sätta ett vanligt slätt dörrfoder runt om.
Sen sätta en tunn planhyvlad list på dörren, så tight det går mot fodret men att det ändå går att öppna. Det viktiga då blir ju att listen sitter rakt i förhållande till fodret så det blir en jämn glipa hela vägen.
Tack, får testa. Kanske får flytta ut hela gångjärnen om inget annat funkar, men vill helst undvika det
 
Du kan ju prova med att fälla in gångjärnen i karm och dörr.
Det ser "konstigt" ut med den monteringen av gångjärn.
 
  • Gilla
dendärmia
  • Laddar…
D dendärmia skrev:
Jag har en dörr till kattvinden som jag vill ska gå att öppna men även dölja när den är stängd på ett snyggt sätt. Frågan är hur jag ska sätta listerna för att den ska kunna gå och öppna, samtidigt som jag döljer allt det fula kring dörren? Någon som har en bra lösning?
Sätt små lister 8x33 på dörren som döljer springan, som vanliga foder fast dem spikas på dörren istället. Du kan även sätta större foder.
 
  • Gilla
dendärmia
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Har löst en liknande situation åt en bekant. Satte fast magneter infällda i lister och skruvade in skruvar med större brickor i vägen även dem i fällda så kunde man sätta fast snygga lister som enkelt togs bort när man behövde använda dörren. Använde rätt starka magneter så inget som flyttade sig när allt satt på plats. Blev riktigt snyggt
 
K Krux skrev:
Har löst en liknande situation åt en bekant. Satte fast magneter infällda i lister och skruvade in skruvar med större brickor i vägen även dem i fällda så kunde man sätta fast snygga lister som enkelt togs bort när man behövde använda dörren. Använde rätt starka magneter så inget som flyttade sig när allt satt på plats. Blev riktigt snyggt

Men va smart!! Tusen tack för tips!
 
Redigerat:
K
D dendärmia skrev:
Men va smart!! Tusen tack för tips!
Hoppas det löser ditt problem! Finns väldigt många olika magneter att köpa tex finns det magneter som är runda som man lätt med borr kan fälla in i lister eller väggar.
 
  • Gilla
dendärmia
  • Laddar…
A
enkelt att lösa, har gjort exakt samma på alla mina inbyggda garderober.
byt ut gångjärnet mot ett som expanderar utåt eller hur jag ska förklara.
sedan montera ett foder runt på hela luckan som råder ut några mm förbi springan.

blir hur bra som helst.
 
  • Gilla
dendärmia
  • Laddar…
D dendärmia skrev:
Tack, får testa. Kanske får flytta ut hela gångjärnen om inget annat funkar, men vill helst undvika det
Nej du måste ju fälla in gångjärnen i karmen och dörrbladet. Men själva dörren du har är för liten.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej du måste ju fälla in gångjärnen i karmen och dörrbladet. Men själva dörren du har är för liten.
Tanken är ju att jag ska sätta listen så den döljer mellanrummet runt dörren då det inte är rakt och inre går att få en dörr som passar perfekt :/
 
S
Hur ofta kommer du öppna dörren?
 
A
D dendärmia skrev:
Tanken är ju att jag ska sätta listen så den döljer mellanrummet runt dörren då det inte är rakt och inre går att få en dörr som passar perfekt :/
jo men gör som jag säger så kommer det se ut du har ett roder runt dörren.
går utmärkt att öppna.

istället för att hålla på med massa alternativa lösningar med magneter eller halvdana lösningar då du knappt kan öppna dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.