Vi har timpris och det fungerar mycket bra så här års med att kunna styra uppvärmning och tappvarmvatten till låg taxa.

Det jag oroar mig för är hur det kommer att bli till sommaren då vi har ett ganska stort kylbehov i huset. En LLVP används för kyla på eftermiddag och kväll framförallt.


Kan man använda till exempel Tibbers Sensibo för att styra kylan?
I värsta fall kanske jag behöver byta till månadspris på sommaren?
 
EddieHansson
Kyla drar inte så mycket som man tror. Det räcker ofta med att sänka några får grader för få drägligt. Speciellt eftersom det sänker luftfuktigheten inne.
 
galento
De erfarenheter vi har av att kyla huset med LLVP på sommaren är att det är
knappt märkbart på förbrukningen jämfört med samma månader före vi hade den.
Vi kör den hela dagarna varma sommardagar , självklart med stängda dörrar osv.
Så att det är dyrt att köra den på AC läget är en skröna som inte stämmer.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi kyler vår undervåningnpåmsommaren och ACn behöver bara gå i en knapp timme för att man skall klara hela natten. Resultatet är att det knappt märks på elräkningen,, dessutom så blir det en relativt billig timme också.

Och om vi kyler en kväll så är det ofta lite svalare nästa kväll också, vilket minskar kostnaden ytterligare. Vi har dock inget direkt solljus på fönstren i den våningen.
 
Tack för era svar men jag har kylt huset i många år, och jag vet vad det förbrukar. Vi har hus med stor solexponering och hög värmelast.

Dock blir det första sommaren med timpris.
Om vi inte ändrar på någonting, kommer det med stor sannolikhet att bli dyrare än med rörligt månadspris.
 
Har ni sett över isoleringen under taket ?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Brukar inte elpriset vara lågt på sommaren?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hur hög förbrukning har du då?

Vi kyler 187 kvadrat med två moderna LLVP och det handlar om ca 250kwh i månaden när det är som allra jävligaste och då vill jag ha kallt inne. Tål inte värme.

Då har vi 19 meter bred kåk i rakt söderläge varav några 210cm helglas.

Vet att jag runt midsommar utbrast att det är löjligt billigt att kyla kåken och att det är dyrare med en mjukglass på macken än att ha kallt i 24 timmar.

Kan lova att det är värt varenda krona. Folk värmer kåkar för 2000kwh extra på vintern i månaden och för att få samma komfort på sommaren pratar vi ju en bråkdel och förhoppningsvis är det billigare kWh på sommaren än vintern
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.