TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Vattnet smakade fräscht och jag blev inte sjuk. Har det i källaren, mörkt och ca. 15 grader året om.
Jag har precis tvärtom, IBC-tank(ar) med regnvatten som står utomhus i direkt solljus.
Vattnet är helt klart, luktar och smakar fräscht.
Solljus (UV-A) dödar bakterier!

P.S. Just nu funkar dom inte så bra eftersom dom är solid is (tur man har egen brunn också) :whistle::D
 
I Ironside skrev:
En fråga, betyder det att ni cirkulerar era vattendunkar? För visst får man inte ha vatten stående särskilt länge?
Vi har två dunkar. En gång per år byter jag vatten i dem, vattnar med vattnet helt enkelt.
Jag håller på tanken att kranvatten har evig hållbarhet och hyser inte någon oro för att vattnet skall bli dåligt.
Vatten från egen brunn skulle jag inte lagra på dunk.
Dunkarna förvaras inte på något märkligt sätt, många tror att man skall ha vatten i frysen för bättre hållbarhet men sådant spelar ingen roll.
Det har gjort intressanta tester i Uppsala med kranvatten och inte ens en halvdrucken köpeflaska (drucken direkt från flaskan) som stått ett år i ett fönster med öppen kork visade prov på farligheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Legionella smittar genom att du andas in små droppar med förorenat vatten (dusch, bubbelbad m.m).

Att dricka vatten som innehåller legionellabakterier anses däremot inte farligt.

[länk]
Aha, där ser man. Tack.
 
D Dilato skrev:
Jag har precis tvärtom, IBC-tank(ar) med regnvatten som står utomhus i direkt solljus.
Vattnet är helt klart, luktar och smakar fräscht.
Solljus (UV-A) dödar bakterier!

P.S. Just nu funkar dom inte så bra eftersom dom är solid is (tur man har egen brunn också) :whistle::D
Bakterier behöver solljus för att växa till, så pass på så att ditt vatten inte är giftigt. Det är därför du har rent vatten i en mörk sval brunn. Om du dyker ner djupt i haven dit solljus inte når ska du se att det inte växer heller.

Så gör som livsmedelverket föreskriver och förvara vatten mörkt och kallt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag håller med om hållbarheten. Haft vatten i dunk över ett år och druckit det utan något problem. Men jag har däremot en 20l dunk vatten i frysboxen med idén att både ha kyla och tillslut dricksvatten om det blir riktigt långt elavbrott. (Tänk på att dunken sväller ordentligt så den har gott om plats vid infrysningen)
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Har två jeepdunkar bensin lagrade för zombieapocalypsen sedan typ 1 år tillbaka, förvaras i kallställt förråd. Någon som vet hur länge bränslet håller?
 
Några hundratusen år om behållaren är tät.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Har två jeepdunkar bensin lagrade för zombieapocalypsen sedan typ 1 år tillbaka, förvaras i kallställt förråd. Någon som vet hur länge bränslet håller?
Har för mig att vanlig bensin har dålig hållbarhet
Akrylat är nog bättre lämpat för zombieapocalypsen
 
N noone70 skrev:
Har för mig att vanlig bensin har dålig hållbarhet
Akrylat är nog bättre lämpat för zombieapocalypsen
Ajdå, Akrylat?
 
Fyll dunkana till max så får du minimalt med kondens i dom.
 
G Greger_08 skrev:
Fyll dunkana till max så får du minimalt med kondens i dom.
Det är bara relevant med ventilerade tankar. Det ska du inte ha.
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Bakterier behöver solljus för att växa till, så pass på så att ditt vatten inte är giftigt. Det är därför du har rent vatten i en mörk sval brunn. Om du dyker ner djupt i haven dit solljus inte når ska du se att det inte växer heller.

Så gör som livsmedelverket föreskriver och förvara vatten mörkt och kallt.
Du pratar i nattmössan.
Bakterier växer överallt och behöver definitivt inget (sol)ljus för att växa, tvärtom behandlar man dricksvatten med, just det, UV-ljus!

https://sydvatten.se/uv-ljus-ger-sakrare-dricksvatten/

Bacteria are highly sensitive to UV-A radiation (wavelength 320-400nm) and are quickly killed by sunlight. The viruses are slightly more resistant, but are also killed within the recommended 6 hours.

Parasites are less sensitive to sunlight. While giardia cysts are rendered inactive within 6 hours, cryptosporidia cysts must be exposed to direct sunlight for at least 10 hours before they are neutralised.

Amoebas do not die until the water temperature has been warmer than 50°C for over an hour.


https://www.sodis.ch/methode/forschung/mikrobio/index_EN.html
 
Ska man nu lagra vatten i dunk vill jag rekomendera vatten från en bergborrad källa, de flesta kommuner använder ju ytvattentäckter och det vattnet vill man nog inte ha stående i plastduk ett år om man tänker sig att kunna dricka det utan kokning.
 
S Skandiamannen skrev:
Ajdå, Akrylat?
Alkylat skall det vara. Och får du inte tag i det är 98 oktan bättre än 95 oktan. Allra bäst är diesel.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.