F
N Nalleman64 skrev:
I MIN kommun är det praxis hos det kommunala bostadsbolaget. Uttagen är avsedda för de ändamål jag beskrev i mitt första inlägg. Dessutom "bjuds" det inte på någon el eftersom man betalar hyra för sitt garage. En hyra där tillgången till eluttag är medtagen vid beräkningen av hyran.
Hur det ser ut i varje annan kommun i landet kan jag överhuvudtaget inte uttala mig om.
Ja
F frasen_36 skrev:
Varför inte ladda batteriet i bostaden om det var så "tillfälligt" som du skrev?
Ja men då är det ju som du skriver MED i avgiten och därmed INGÅR.
Alltså ett icke-ärende i sammsnhanget.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
N
F frasen_36 skrev:
Ja

Ja men då är det ju som du skriver MED i avgiten och därmed INGÅR.
Alltså ett icke-ärende i sammsnhanget.
Ja ja nu har du fått sista ordet så nu kan du väl vara nöjd eller?
 
N
F frasen_36 skrev:
Men då pratar du om garage som HAR eluttag som är AVSEDDA för de som hyr och BETALAS av dessa. Inget gratis-snik av nån snål som inte vill betala för sig.
Absolut ingen standard i övrigt.
Jag har också arbetat som fastighetsskötare.
Nej men så bra då!
 
F
N Nalleman64 skrev:
Nej men så bra då!
God Jul ;)
 
N
F frasen_36 skrev:
God Jul ;)
Detsamma till dig! :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Lösningen är väldigt enkel för hyresvärden.
I en hyresfastighet som jag tidigare ägde hade byggaren varit förutseende och monterat eluttag till varje parkeringsplats som var 1 st/lägenhet. Uttaget var kopplad till varje lägenhets enskilda elmätare och eventuell förbrukning betalades direkt av lägenhetsinnehavaren. Parkeringsplatsen var inräknad i hyran och kunde inte väljas bort.
Det blev en nackdel för de hyresgäster som inte hade bil, men dessa var fria att hyra ut sin plats till familjer som hade flera bilar i hushållet. Hyresgästen fick då själv göra upp om ev. elförbrukning.

I en annan fastighet fanns det endast eluttag avsedda för fastighetens skötsel typ sopmaskiner etc. och dessa bröts på säkringstavlan i fastighetens låsta elcentral när de inte behövdes för fastighetsskötaren. Hyresgästerna kunde koppla upp grenuttag, kyl/frys, elbilar eller vad som helst helt gratis, men tyvärr var uttagen strömlösa......
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F
roland53 roland53 skrev:
Lösningen är väldigt enkel för hyresvärden.
I en hyresfastighet som jag tidigare ägde hade byggaren varit förutseende och monterat eluttag till varje parkeringsplats som var 1 st/lägenhet. Uttaget var kopplad till varje lägenhets enskilda elmätare och eventuell förbrukning betalades direkt av lägenhetsinnehavaren. Parkeringsplatsen var inräknad i hyran och kunde inte väljas bort.
Det blev en nackdel för de hyresgäster som inte hade bil, men dessa var fria att hyra ut sin plats till familjer som hade flera bilar i hushållet. Hyresgästen fick då själv göra upp om ev. elförbrukning.

I en annan fastighet fanns det endast eluttag avsedda för fastighetens skötsel typ sopmaskiner etc. och dessa bröts på säkringstavlan i fastighetens låsta elcentral när de inte behövdes för fastighetsskötaren. Hyresgästerna kunde koppla upp grenuttag, kyl/frys, elbilar eller vad som helst helt gratis, men tyvärr var uttagen strömlösa......
Bara undrar: Varför skulle någon ha en kyl/frys i garaget? :thinking:
 
F frasen_36 skrev:
Bara undrar: Varför skulle någon ha en kyl/frys i garaget? :thinking:
Citerade bara någon längre upp I tråden som nämnde att det hade varit ett sådant problem i en garagebyggnad. De parkeringsplatser som jag refererade till var helt utomhus utan tak, så där hade det väl sett lite konstigt ut, men den siste dåren är ju inte född än, sägs det. Så när något är "gratis", så ska man inte sluta förvåna sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Om man använder ett eluttag i fem minuter är det nog ingen som bryr sig.

Men om man fulpular med skarvsladdar hit och dit i ett hyresgarage får man faktiskt skylla sig själv om man blir förbjuden att använda elen.

Bara brandrisken gör att det är en väldigt, väldigt, väldigt dålig idé.

Och med största sannolikhet även olagligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
även en tillfällig dragning av sladden behövde strips i mitt tycke för att sitta säkert.
Det är möjligt att du tycker, men hyresvärden tyckte tydligen annorlunda. Men att en sladd fastsatt med buntband kan ses som lite mer än tillfällig har du inte någon förståelse för?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Köp en starthjälp/powerpack på Biltema eller Jula. Det är ett litiumbatteri som du kan ladda i lägenheten och sen starta bilen med om bilens batteri är urladdat.
 
  • Gilla
husägaren TS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.