M
G guggen skrev:
5 grader är klart risky. Jag har ett extra hus som jag använder sporadiskt på vintern, där kör jag 8c, men det har tagit mig flera år att komma fram till att det är säkert och jag har dessutom alla rör utanpåliggande. Ni bör ej ha u der 10c och se till att ha ngn form av mätning på distans. Finns det internet? I sådana fall köp ngn netatmo eller liknande pryl så ni kan se luftfuktigheten och tenpraturen, kanske kan man ställa in ett larm på dem. Det tex går under 5c eller liknande.
Finns inget nätverk så är det relativt enkelt fixat med ett 3/4G-modem och kontantkort. För 300kr så har man 6mån surf med tillräckligt utrymme att använda en smart pryl för att kolla temperaturen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Finns inget nätverk så är det relativt enkelt fixat med ett 3/4G-modem och kontantkort. För 300kr så har man 6mån surf med tillräckligt utrymme att använda en smart pryl för att kolla temperaturen.
För 39kr/mån så får man ett mobilabonnemang från WiFog som räcker för övervakning av huset.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
tänker mig tegelhus södra sverige behövs det ens värmas up om ni tömmer systemet helt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tänker mig tegelhus södra sverige behövs det ens värmas up om ni tömmer systemet helt
problemet är att få det helt tomt samt att det då kan börja rosta/oxidera i rör och element..

bättre då (om det går) att få in frosyskyddsmedel typ som glykol i en bilkylare.
 
  • Gilla
moloko och 2 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
problemet är att få det helt tomt samt att det då kan börja rosta/oxidera i rör och element..

bättre då (om det går) att få in frosyskyddsmedel typ som glykol i en bilkylare.
jag körde med glykol i sommarstugan och i hus i flera år
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
K
I Ironside skrev:
Hur tänker du då? Ett hus från 20 talet är ingen öppen planlösning, dessutom 3 plan att värma. Vi har en kraftigare LLVP i ett 70 tals hus, den värmer närliggande rum, absolut inte mycket mer.
Vet ju inte vad ni haft för förbrukning tidigare, men vi värmer upp ett 165 m2 hus med llvp, solvärme och elpatron till varmvattnet för dryga 4000 kWh per år, och då står väl värmepumpen för 25% av den förbrukningen. Är det inte minusgrader är det en mirakelmaskin!

Nu är det ju skillnad på nordligaste norrland och skåne såklart. Men om er pump bara värmer ett rum är det ju något fel på den.

Problemet är om man stänger en dörr då blir det ju snabbt kallt! Vi mätte upp 9 grader som minst i ett rum som vi stängde dörren till när det var extremkyla här för någon vecka sen, då var det tom så att det bildades is på insidan av moderna 3 glasfönster med uvärde på 1,3 (2015)
 
Använd befintligt värmesystem, inga byggfläktar eller liknande.

Men NEJ, inga 5°C inomhus, det finns förvånansvärt många saker som kan börja krångla i ett hus då.

Det kan t.ex finnas brister som maskerats av värmen, men som kommer att ge sig tillkänna då den försvinner.. Då dessutom i ett hus som ingen tittar till alltför ofta..

JA, det är dyrt med elpatron. Men huset ska säljas och det här får ses som en skade- och stressförebyggande kostnad, för att huset ska gå att sälja på ett smidigt vis. Om det svider med elräkningen, så är det inte i närheten av vad det kommer att svida om det skulle uppstå ”spontan fuktvandring” exempelvis.

Riskerna är helt enkelt för stora om man skulle kallställa det.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Använd befintligt värmesystem, inga byggfläktar eller liknande.

Men NEJ, inga 5°C inomhus, det finns förvånansvärt många saker som kan börja krångla i ett hus då.




Det kan t.ex finnas brister som maskerats av värmen, men som kommer att ge sig tillkänna då den försvinner.. Då dessutom i ett hus som ingen tittar till alltför ofta..

JA, det är dyrt med elpatron. Men huset ska säljas och det här får ses som en skade- och stressförebyggande kostnad, för att huset ska gå att sälja på ett smidigt vis. Om det svider med elräkningen, så är det inte i närheten av vad det kommer att svida om det skulle uppstå ”spontan fuktvandring” exempelvis.

Riskerna är helt enkelt för stora om man skulle kallställa det.[/

Jag skulle aldrig gå under 12-14 grader. Förenat med för stora risker i förhållande till vad du tjänar.
 
Underhållsvärme så lågt som 5 grader eller lägre, kan vara lite riskabelt. Det är stor risk att det blir under noll i delar av huset. Jag har sett en rekommendation om minst 10 grader. Det är också en temperatur som gäller om du har kyl eller frys igång i huset, De fungerar inte med en omgivningstemperatur under 10 grader (brukar vara specat till 10 grader av kyltillverkarna).

När det gäller övervakning av temperatur så kan du installera fjärravlästa termometrar. Då behöver du någon form av internetuppkoppling i huset (ex. en mobil bredbandsrouter).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Dra igång pelletseldning? Ni har inte ens kollat vad problemet är....

Aska ur två till tre gånger i månaden. Fråga nån granne om ni bor långt iväg, betala denna person för att kolla till huset? Kommer kosta skjortan med elpatron och sätter du 5 grader fryser huset när det blir 15 grader kallt. Bor själv i Halland o inte ofta det är riktigt kallt men vi hade ju en knäpp för nån vecka sedan hade du satt huset på 5 grader då lär det ju frysa några ledningar sedan har du inte sparat något.
 
Bästa sättet att inte frysa sönder värmerören är väl att värma värmerören. :thinking::D
Tappvatten kan man väl iofs enkelt tömma om man vill, men hur säker kan man vara på att det inte blir stående vatten någon stans som kan frysa sönder rören?

Termostater finns väl antingen på varje element eller centralt. Ställ på önskad temperatur och se till att inte någon radiator är avstängd.
Finns det någon styrenhet med ’kurva” finns det väl en inställning önskad temperatur. Har man ingen inomhusgivare kan innetemperaturen diffa lite vid väderomslag, men ha lite marginal.
Vet inte hur smart pannan är, om den slår över på elpatron automatiskt vid fel. Annars så ställ pelletspannan på tex 60˚C och elpatronen på 50˚C om överkopplande inte är automatisk. Om eller när… pelletspannan stannar tar elpatronen över.

LLVP fungerar sällan under 16˚C. Går den inte att ställa lägre och hitta inte på några dumheter med nån smartstyrning / switch för lägre temp. Det är avfrostningen av utedelen som inte fungerar i ett kallställdes hus när pumpen jobbar baklänges för att tina isen i utedelen.
Jag hade en granne en gång som försökte. Imponerande stor isklump på väggen. Någon stans inne i isklumpen hördes ljudet av fläkten som försökte starta. (Den lär ha överlevt. Enligt nya ägaren som var lite lättare att prata med var den iaf inte utbytt eller nyinstallerad när han köpte huset).

Ett alternativ är att hitta någon som kan bo i huset tillfälligt, men det kan vara svårt att få till och kan innebära andra risker. :thinking:
 
Om huset skall säljas inom en viss tid så kör på elpatron. Det finns inga andra alternativ. Sedan kan det vara bra med någon form av övervakning så man kan kontrollera temperaturen i huset. Anläggningen i huset är dimensionerad för en viss fram- och returtemperatur. Sänker man framledningstemperaturen så krävs mer radiatoryta. Ska man överhuvudtaget ändra något så är det mot den dimensionerande utetemperaturen så att man säkerställer en viss temperatur vid en viss temperatur ute. Finns det en central där du kan reglera värmekurvan så skall du alltså förflytta värmekurvan som den är, mot den dimensionerande innetemperaturen. Är det en manuell anläggning så kan man dels strypa termostaterna på radiatorerna eller ändra hastigheten på pumpen.
 
Heij83
H hempularen skrev:
Underhållsvärme så lågt som 5 grader eller lägre, kan vara lite riskabelt. Det är stor risk att det blir under noll i delar av huset. Jag har sett en rekommendation om minst 10 grader. Det är också en temperatur som gäller om du har kyl eller frys igång i huset, De fungerar inte med en omgivningstemperatur under 10 grader (brukar vara specat till 10 grader av kyltillverkarna).

När det gäller övervakning av temperatur så kan du installera fjärravlästa termometrar. Då behöver du någon form av internetuppkoppling i huset (ex. en mobil bredbandsrouter).
Håller med att det är riskabelt att dra ner tempen till 5 grader men kyl och frys fungerar nog ändå. Vi har både extra kyl och frys i ett ouppvärmt garage som funkar fint trotts -10.
Sen kanske man stänger av kyl och frys om man inte ska bo där.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Sist jag kollade mitt eget hus från 1926 (delvis tilläggsisolerat, bl a 3-glas Kryptonfönster) så tappade jag ~1 C per timme ungefär vid strömavbrott, men då var det inte särskilt kallt ute (men minusgrader). Värmeförlusterna i dåligt isolerade hus accelererar i takt med att utetemperaturen sjunker,
Värmeförlusterna är proportionerliga mot skillnaden i inne och ute-temperatur i såväl nya som gamla hus.

Så om man tappar 1C/h vid 20C inne och 0C ute så tappar man i teorin 0,5C/h vid 10C inne och 0C ute. (Förenklat).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_avsvalningslag

Edit:
En annan intressant egenskap är varje halvering av temperaturskillnaden mellan inne och ute tar lika lång tid.
 
Redigerat:
Om svärföräldrarna är talbara och har sina kognitiva funktioner intakta, är de bäst att ge råd i den här frågan. De har ändå bott i huset och vet vad som brukar funka på vintern.

Att börja tömma värmesystemet och helt kallställa huset i väntan på försäljning kan ge eventuella spekulanter kalla fötter. Ett värmesystem som köparen inte kan testa funktionen på, och säljaren inte vet huruvida det fungerar, bådar inte gott inför en budgivning.
Ett hus med underhållsvärme på blir förmodligen mer lättsålt, även om det kostar en slant att hålla det frostsäkrat över vintern.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.